Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trillen bij 1800/2000 toeren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Badmuts
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2014, 17:40

trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Badmuts »

ik hoor een steeds harder trillend geluid bij 1800 tot 2000 toeren maak niet uit welke versnelling
alleen als de motor koud is is het minder maar als de motor warm is wordt je GEK :bonk in de auto
heeft er iemand enig idee waar ik kan / moet zoeken het lijkt uit het dashboard te komen ???
het is een 180PK 4motion uit 2014 :muur
HELP HELP :huilen
. Volkswagen Transporter T5-GP / 4 - Motion / DSG / 132kW / 180 pk / Xenon / 18".
Privé en zakelijk gebruik / https://www.facebook.com/wds.onderhouds ... ngsbedrijf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door harry t5 191 »

Zit er bij een DSG ook een 2 massavliegwiel in ?
Deze kan ook trillen of klapperen bij 1800 toeren.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Multivan Generation »

Er was een weetjeweller dit ook trillingen met zijn 4 motion had.
Uiteindelijk heeft hij zijn bus er om weg gedaan.
Zat volgens mij in het 4 motion gedeelte.
Via de zoekfunctie nog wel te vinden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door heemskerk »

Tja.. Lastig definiëren, veel mogelijkheden, van relatief onschuldig tot spaarpotkiller..

Ik zou stellen dat het probleem zich bevind in de motor-aandrijflijn en dan tot aan het vliegwiel-koppelingssegment omdat het niet snelheidsgerelateerd lijkt te zijn maar uitsluitend toerental afhankelijk. Alles na de hiervoor genoemde scheidslijn is toerental-snelheidsgerelateerd.

Banden, 4-motionsysteem, aandrijfassen, etc zou ik eerst laten passeren. Vraag: Wanneer je bij stilstand de motor (ontkoppeld) die 1800-2000 rpm laat draaien heb je het (trillingen) dan ook (in meer of mindere mate) of dan niet?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 mar 2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Koffieman
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Koffieman »

Zou eerst de banden onderzoeken of er evt cupping plaatsvindt, je gaat met je vlakke hand over het loopvlak voelen, als er onregelmatig hogere puntjes zijn dan zou dat zo maar de boosdoener kunnen zijn, het enige wat daar niet mee rijmt is het toerental, baad het niet dan schaad het ook niet. 😉
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door heemskerk »

Ik denk niet dat het een kwestie van cupping is omdat het probleem (trillen) toerentalgerelateerd is en niet snelheidsgerelateerd. Dus, voor de beeldvorming: Ook in de eerste versnelling bij 1800-2000tmp is er sprake van trilling volgens de topicstarter. Snelheid is dan 15km/u o.i.d.
De effecten van cupping zijn dan (nog) niet merkbaar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Multivan Generation »

Zie dit bericht:
viewtopic.php?f=3&t=39524&p=275053&hili ... on#p275053

En dus meer berichten van Klusman
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Badmuts
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2014, 17:40

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Badmuts »

heemskerk schreef: 19 mar 2018, 21:22 Tja.. Lastig definiëren, veel mogelijkheden, van relatief onschuldig tot spaarpotkiller..

Ik zou stellen dat het probleem zich bevind in de motor-aandrijflijn en dan tot aan het vliegwiel-koppelingssegment omdat het niet snelheidsgerelateerd lijkt te zijn maar uitsluitend toerental afhankelijk. Alles na de hiervoor genoemde scheidslijn is toerental-snelheidsgerelateerd.

Banden, 4-motionsysteem, aandrijfassen, etc zou ik eerst laten passeren. Vraag: Wanneer je bij stilstand de motor (ontkoppeld) die 1800-2000 rpm laat draaien heb je het (trillingen) dan ook (in meer of mindere mate) of dan niet?
dat kan ik niet testen de motor draait maar 1500 toeren onbelast daar is hij op begrenst of zo iets :huilen
. Volkswagen Transporter T5-GP / 4 - Motion / DSG / 132kW / 180 pk / Xenon / 18".
Privé en zakelijk gebruik / https://www.facebook.com/wds.onderhouds ... ngsbedrijf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Badmuts
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2014, 17:40

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Badmuts »

harry t5 191 schreef: 19 mar 2018, 19:17 Zit er bij een DSG ook een 2 massavliegwiel in ?
Deze kan ook trillen of klapperen bij 1800 toeren.

:T54LIFE :wjw :toppie
hoe kan ik daar achter komen ???????
. Volkswagen Transporter T5-GP / 4 - Motion / DSG / 132kW / 180 pk / Xenon / 18".
Privé en zakelijk gebruik / https://www.facebook.com/wds.onderhouds ... ngsbedrijf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door heemskerk »

Badmuts schreef: 21 mar 2018, 20:48
heemskerk schreef: 19 mar 2018, 21:22 Tja.. Lastig definiëren, veel mogelijkheden, van relatief onschuldig tot spaarpotkiller..

Ik zou stellen dat het probleem zich bevind in de motor-aandrijflijn en dan tot aan het vliegwiel-koppelingssegment omdat het niet snelheidsgerelateerd lijkt te zijn maar uitsluitend toerental afhankelijk. Alles na de hiervoor genoemde scheidslijn is toerental-snelheidsgerelateerd.

Banden, 4-motionsysteem, aandrijfassen, etc zou ik eerst laten passeren. Vraag: Wanneer je bij stilstand de motor (ontkoppeld) die 1800-2000 rpm laat draaien heb je het (trillingen) dan ook (in meer of mindere mate) of dan niet?
dat kan ik niet testen de motor draait maar 1500 toeren onbelast daar is hij op begrenst of zo iets :huilen

2500 rpm onbelast toch? Test even.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door heemskerk »

Badmuts schreef: 21 mar 2018, 20:54
harry t5 191 schreef: 19 mar 2018, 19:17 Zit er bij een DSG ook een 2 massavliegwiel in ?
Deze kan ook trillen of klapperen bij 1800 toeren.

:T54LIFE :wjw :toppie
hoe kan ik daar achter komen ???????
Wat heb je nu een DSG of handbak?

DSG heeft ook een 2M-vliegwiel: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... kAQAvD_BwE
Gebruikersavatar
Badmuts
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2014, 17:40

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Badmuts »

heemskerk schreef: 21 mar 2018, 22:01
Badmuts schreef: 21 mar 2018, 20:54
harry t5 191 schreef: 19 mar 2018, 19:17 Zit er bij een DSG ook een 2 massavliegwiel in ?
Deze kan ook trillen of klapperen bij 1800 toeren.

:T54LIFE :wjw :toppie
hoe kan ik daar achter komen ???????
Wat heb je nu een DSG of handbak?

DSG heeft ook een 2M-vliegwiel: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... kAQAvD_BwE
DSG bak - 4 motion
. Volkswagen Transporter T5-GP / 4 - Motion / DSG / 132kW / 180 pk / Xenon / 18".
Privé en zakelijk gebruik / https://www.facebook.com/wds.onderhouds ... ngsbedrijf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Badmuts
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2014, 17:40

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Badmuts »

heemskerk schreef: 21 mar 2018, 21:58
Badmuts schreef: 21 mar 2018, 20:48
heemskerk schreef: 19 mar 2018, 21:22 Tja.. Lastig definiëren, veel mogelijkheden, van relatief onschuldig tot spaarpotkiller..

Ik zou stellen dat het probleem zich bevind in de motor-aandrijflijn en dan tot aan het vliegwiel-koppelingssegment omdat het niet snelheidsgerelateerd lijkt te zijn maar uitsluitend toerental afhankelijk. Alles na de hiervoor genoemde scheidslijn is toerental-snelheidsgerelateerd.

Banden, 4-motionsysteem, aandrijfassen, etc zou ik eerst laten passeren. Vraag: Wanneer je bij stilstand de motor (ontkoppeld) die 1800-2000 rpm laat draaien heb je het (trillingen) dan ook (in meer of mindere mate) of dan niet?
dat kan ik niet testen de motor draait maar 1500 toeren onbelast daar is hij op begrenst of zo iets :huilen

2500 rpm onbelast toch? Test even.
Gaat echt niet lukken onbelast gas geven wat ik wil 1500 max
. Volkswagen Transporter T5-GP / 4 - Motion / DSG / 132kW / 180 pk / Xenon / 18".
Privé en zakelijk gebruik / https://www.facebook.com/wds.onderhouds ... ngsbedrijf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door heemskerk »

Badmuts schreef: 22 mar 2018, 18:18
heemskerk schreef: 21 mar 2018, 21:58
Badmuts schreef: 21 mar 2018, 20:48

dat kan ik niet testen de motor draait maar 1500 toeren onbelast daar is hij op begrenst of zo iets :huilen

2500 rpm onbelast toch? Test even.
Gaat echt niet lukken onbelast gas geven wat ik wil 1500 max
viewtopic.php?f=3&t=42545&p=301462&hili ... b4#p301462

Ik heb dezelfde motorconfiguratie (132kW -DSG/ geen 4-motion) en net ff uitgeprobeerd voor je: Bij mij onbelast begrenst bij 2500 rpm.
Gebruikersavatar
Badmuts
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jan 2014, 17:40

Re: trillen bij 1800/2000 toeren

Bericht door Badmuts »

heb hem inderdaad getest onbelast naar 2500 toeren maar dan hoor ik niets
ben nu echt bang dat ik moet zoeken in de hoek van de 4 motion :huilen
. Volkswagen Transporter T5-GP / 4 - Motion / DSG / 132kW / 180 pk / Xenon / 18".
Privé en zakelijk gebruik / https://www.facebook.com/wds.onderhouds ... ngsbedrijf" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie