Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

En weer wat verder, even een haakje gemaakt zodat het bed ingeschoven vast zit, de huishoud- en toiletspullen kunnen achter de porta poti en het kooktoestel maar eens geprobeerd in de bus.
haakje.jpg
huishoud spul.jpg
fluitketel.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gisteren is de bredere edge trim al aangekomen en zojuist had ik even een uurtje tijd over, dus raam er in geplakt. De edge trim geplaats en toen eerst passen en aftekenen, primer en activator aangebracht, laten drogen en toen kit op de bus. Vervolgens het raam in positie vast geplakt met tape.
raam plakken 3.jpg
raam plakken 1.jpg
raam plakken 2.jpg
raam plakken 4.jpg
Ook nog een paar leuke stickertjes gekocht.
diesel stikker.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

En het raam is klaar, zojuist de gordijnrailsjes geplaatst en de gordijntjes er in geschoven.
raam klaar.jpg
zij gordijnen 1.jpg
zij gordijnen 2.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door chrisjemol »

nog zwart glaslook paneel nodig (links)? achter je geplaatste ruit?
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Mijn ruit zit rechts, maar nee dank je voor het aanbod. Ik laat het even zo.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

De binnen afwerking van de schuifdeur er even afgehaald om te controleren of er geen zaagsel resten in de schapenwol isolatie zat, van het inzagen van het raam, die later zou kunnen gaan roesten. Nee dus alles mooi schoon. gelijk de oude bruine bevestigings klikjes vervangen voor nieuwe lich grijze, veel beter.
schuifdeur 1.jpg
schuifdeur 2.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Nog mooier is die grijze boardplaat te vervangen door 3 mm berkentriplex en die mat te lakken, ook van je achterklep
Past op zich wel bij je aanrecht en tafeltje maar je deurtjes zijn ook blauw dus ?
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
peterwas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2018, 23:27
Locatie: Biddinghuizen

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door peterwas »

Walda schreef: 23 mar 2018, 16:59 En het raam is klaar, zojuist de gordijnrailsjes geplaatst en de gordijntjes er in geschoven.
raam klaar.jpgzij gordijnen 1.jpgzij gordijnen 2.jpg
Groeten,

Walter
Vraagje waar heb je die gordijnrails en gordijntjes vandaan?
Als mijn nieuwe bus terug is van de garage (scheur in de cilinderkop) laat ik hem ombouwen en een deel zelf doen.
De gordijntjes die jij hebt zien er goed uit.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Sieds,

Ik heb bewust gekozen voor de kleurstelling, bosbes blauw met kiezel grijs en hier bij wat hout en metaal accenten, dus het blijft zo. Maar als ik weer een bus zou ombouwen wie weet.

Hoi Peter,

De rails komt met de gordijntjes samen van Kiravans in de UK. Ik ben erg tevreden met de leveringen van dit bedrijf.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,
Helaas, door andere verplichtingen was het niet mogelijk om deel te nemen aan het zelfbouw kampeer weekeind. Gelukkig nog wel wat vrije tijd gehad deze week om het busje nu eens echt te proberen. Afgelopen woensdagmiddag naar “Rufus aan het water” hier om de hoek gereden voor een eerste kampeer nacht, samen in de bus, met het fantastische weer van nu. Super leuk en wat een gemak zo’n busje, op een plekje zetten en klaar, genieten maar.
Afgelopen vrijdag middag naar Oudemirdum gereden voor een tweede tripje en overnacht op camping “De Wasp”. Erg goed leuk en ik kan alleen maar zeggen dat het ontzettend goed bevallen is om met het busje van A naar B te rijden en op een gekozen plekje te overnachten. Na veel kampeer ervaring te hebben opgedaan met ons beiden en een tentje, eerst rugzak en later auto, en daarna met ons gezin in een caravan, daarna weer met z’n vieren in tentjes. En dan nu weer voor het eerst in 19 jaar samen weg met een omgebouwd busje geeft je een enorm gevoel van vrijheid. Je staat binnen enkele minuten en je bent klaar, heerlijk.
Het slapen gaat super en de indeling doet wat het zoals verzonnen. Het zonnepaneel doet waar het voor bedoeld is en houd de accu’s keurig op spanning. Ik kom hier later met wat meer feiten wel op terug.
busje buiten 1.jpg
busje buiten 2.jpg
Al met al een zeer prettige ervaring met het “camper leven” zo even tussen de dagelijkse hectiek door.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Super, hier doe je het tenslotte allemaal voor. (hoewel het bouwen natuurlijk ook leuk is).
Nederland heeft veel leuke plekjes voor een weekendje met de camper dus je kan nog vooruit.
Veel plezier!
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Een klein beetje ervaring opgedaan met het camper leven. En de eerste verandering al gelijk doorgevoerd, de water tankjes gewisseld. Water uit de kraan in je bus is veel gemakkelijker als uit een jerrycan tijdens het tent kamperen of de door ons toen gebruikte waterflessen, dus ik kom bij deze terug op mijn eerder gedachte. Het schoonwater tankje is nu 16 liter en de vuilwatertank 10. We hadden nog niets met zeep en zo gedaan dus even omspoelen was voldoende.
Het zonnepaneel lijkt het heel goed te doen. Ik had de bus in mijn hobbyruimte voordat we de eerste keer weg gingen aan de walstroom gehad en de accu’s waren dus vol, toen ik op de dag van vertrek de bus op de oprit in de zon had staan zag ik op mijn ingebouwde voltmetertje dat de laadspanning even opliep tot 14,4 volt in de absorption fase van de MPPT lader, dit is conform de specificatie van Victron Energy. Na de eerste nacht kamperen de bus weer binnen gezet met de koelbox nog aan. De volgende ochtend weer opgehaald en de accuspanning van de huishoud optima van 75A was nog 12,8 volt. Naar Oudemirdum gereden naar de camping en de volgende ochtend was de accuspanning nog steeds 12,8 volt. Het lijkt er dus op dat het zonnepaneel voldoende produceert, ik moet er wel bij zeggen dat het zeer mooi weer was. Ik heb geen accu monitoren of dergelijke geplaats, ik kijk dus alleen naar de spanning van de huishoud accu. Ik denk dat als deze niet onder de 12 volt komt je een prima en goedkoop systeem hebt om de accu conditie in de gaten te houden. Het gekochte metertje heb ik vergeleken met een geijkte Fluke multimeter en correct bevonden. Ben benieuwd hoe het gaat als we langer weg zijn en niet veel rijden en of zulk mooi weer hebben.

Wordt vervolgd en groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Hanz »

Walda schreef: 24 apr 2018, 18:49 Beste Allemaal,

Een klein beetje ervaring opgedaan met het camper leven. En de eerste verandering al gelijk doorgevoerd, de water tankjes gewisseld. Water uit de kraan in je bus is veel gemakkelijker als uit een jerrycan tijdens het tent kamperen of de door ons toen gebruikte waterflessen, dus ik kom bij deze terug op mijn eerder gedachte. Het schoonwater tankje is nu 16 liter en de vuilwatertank 10. We hadden nog niets met zeep en zo gedaan dus even omspoelen was voldoende.
Wordt vervolgd en groeten,

Walter
Ervaring is de beste leermeester. En zoals je zelf heel veel berichten terug al schreef: "Als je het eenvoudig houdt kan je het makkelijk aanpassen."
Leuk om te horen dat de camper goed bevalt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Leuk dat je qua watervolume tot ander inzicht bent gekomen. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door MdeJonge »

Gave plaatjes Walter van je busje op locatie!
De oplossing rondom je deurgreepjes is geweldig uitgepakt! Echt mooi!
Plaats reactie