Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stroompunt cabine & Achteruitrij camera

vragen over de T4
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Stroompunt cabine & Achteruitrij camera

Bericht door Giela »

Ik heb voor bij het dashboard een extra stroompuntje nodig (scherm achteruitrij camera). Is er vanaf de zekeringskast een extra gezekerd stroompunt te halen of moet ik hiervoor rechtstreeks naar de accu, iemand dit al eens eerder gedaan?

Dank voor de reacties! :proost
Laatst gewijzigd door Giela op 11 apr 2018, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn mensen die stroom weghalen door bij de bedrading van de sigaretten aansteker een aftakking te maken..
Misschien een idee?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Giela »

Multivan Generation schreef: 27 mar 2018, 17:09 Er zijn mensen die stroom weghalen door bij de bedrading van de sigaretten aansteker een aftakking te maken..
Misschien een idee?

Groeten Peter
Had ik ook een beetje bedacht inderdaad. Verwacht ook niet dat zo'n schermpje nu veel stroom trekt. Wil er eigenlijk een extra schakelaar tussen zetten dat je hem ipv. met de achteruitrijlichten, met een schakelaar kan aanzetten.
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Catsailor »

Ik heb stroom van de sigarrette aanstekker gehaald , zekeringetje ertussen en een extra schakellaartje waar al een waarschuwings lampje inzat, zodat je niet vergeet de stroom uit te zetten wanneer niet nodig,ik zet daar ook mijn achteruit rij camera mee aan en uit.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Giela »

Heb net al even zitten snuffelen, iemand de juiste tip om dit paneeltje er zonder schade vanaf te krijgen? (voorpaneel rondom de knoppen etc.)

Mocht iemand nog een camera zoeken, ik ga onderstaande eens proberen:

https://nl.aliexpress.com/item/JiaYiTia ... 277.kEeuwG
Bijlagen
20180327_190401_resized.jpg
Laatst gewijzigd door Giela op 27 mar 2018, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door vw_camper »

Bij de stekker voor de autoradio zit een 12V en een geschakelde 12V. Ik zou de geschakelde 12V gebruiken, is ook makkelijk te bereiken.
Groeten, Bert
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Dantji »

Giela schreef: 27 mar 2018, 18:30
Had ik ook een beetje bedacht inderdaad. Verwacht ook niet dat zo'n schermpje nu veel stroom trekt. Wil er eigenlijk een extra schakelaar tussen zetten dat je hem ipv. met de achteruitrijlichten, met een schakelaar kan aanzetten.
Schakel je dan wel de camera met de achteruitrijlichten of laat je deze de hele tijd aan?
Soms zie je wel eens busjes rijden met een camera die de hele tijd aanstaat incl. LEDs.

Ik ben ook bezig en wil eigenlijk de +12V van de camera schakelen met een schakelaar voorin, mijn schermpje gaat dan aan als er signaal van de camera binnenkomt.
Geen VW meer :/
R'dam
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 565
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Remco181 »

In dezelfde lijn ben ik op zoek naar een voedingsdraad die stroom krijgt als de stadslichten aan gaan. Die van de dashboardverlichting is dimbaar, dus die is helaas niet geschikt.
Weet iemand of er een simpele plek is om een geschakelde af te takken? Ik durf eigenlijk niet zo goed bij die zekeringkast aan de gang, dat is zo'n enorme spaghetti aan draden...
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Peter73 »

Bovenin de zekeringkast heb je volgens mij een paar mogelijkheden om +15 af te takken of bij te prikken. Niet heel spannend. De "spaghetti" even wegdenken, zorgt enkel voor onnodige paniek ;)
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Giela »

Dantji schreef: 30 mar 2018, 08:07
Giela schreef: 27 mar 2018, 18:30
Had ik ook een beetje bedacht inderdaad. Verwacht ook niet dat zo'n schermpje nu veel stroom trekt. Wil er eigenlijk een extra schakelaar tussen zetten dat je hem ipv. met de achteruitrijlichten, met een schakelaar kan aanzetten.
Schakel je dan wel de camera met de achteruitrijlichten of laat je deze de hele tijd aan?
Soms zie je wel eens busjes rijden met een camera die de hele tijd aanstaat incl. LEDs.

Ik ben ook bezig en wil eigenlijk de +12V van de camera schakelen met een schakelaar voorin, mijn schermpje gaat dan aan als er signaal van de camera binnenkomt.
Nee de bedoeling is inderdaad om de voeding van de camera met een schakelaar voorin te bedienen zodat het scherm dan gelijk aanspringt inderdaad. Ik ga waarschijnlijk gewoon een aftakking maken van de sigarettenaansteker.

Iemand alleen nog de juiste tip om het frontje er af te krijgen?
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door raf_construct »

Het frontje klikt er gewoon op, met een beetje gevoel lostrekken en je hebt hem.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door raf_construct »

Ik raad niet aan om af te takken bij de radio of de sigaretten aansteker. De enige manier die VW heeft voorzien om af te takken is op de verdeelstrook van de zekeringkast. Die is mooi op kleuren verdeeld naargelang wat je wilt aftakken. Geschakelde plus is lichtgroen of zwart. Constante stroom is rood. Dimbare verlichting blauw.

De stekkers vind je helaas enkel bij VW ( of gewoon uit een sloop-VW).

Meer info op t4wiki zoeken op leitungsverteiler.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Giela »

raf_construct schreef: 02 apr 2018, 13:56 Ik raad niet aan om af te takken bij de radio of de sigaretten aansteker. De enige manier die VW heeft voorzien om af te takken is op de verdeelstrook van de zekeringkast. Die is mooi op kleuren verdeeld naargelang wat je wilt aftakken. Geschakelde plus is lichtgroen of zwart. Constante stroom is rood. Dimbare verlichting blauw.

De stekkers vind je helaas enkel bij VW ( of gewoon uit een sloop-VW).

Meer info op t4wiki zoeken op leitungsverteiler.
Dank voor je reacties! Frontje moet gaan lukken. Beste is sowieso vanuit de zekeringkast natuurlijk. Ik duik er van de week eens in. Kijken wat ik ervoor nodig heb :)
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Stroompunt cabine T4

Bericht door Giela »

Update en wat vraagjes:

De camera is inmiddels binnen. Ik heb hem even snel aangesloten op het scherm en het ziet er mooi uit.

Nu heb ik nog een aantal vragen:
- Ik wil eigenlijk de camera aan kunnen zetten met het knopje van de ruitenwisser achter. Deze is kapot en ga ik toch niet gebruiken. Alleen bij het meten van de spanning staat er, bij mij, continue 12V op. Iemand weet hoe dit zit?

- De kabels gaan, als je erachter staat, rechts over het plafond naar voren. Weet iemand langs welke raamstijl ze naar beneden gaan of gaan ze eerder al naar beneden?

Dank voor de reacties!
Bijlagen
20180411_154354_resized.jpg
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Stroompunt cabine & Achteruitrij camera

Bericht door Catsailor »

Ik heb het zo gedaan , 12 volt vanaf de sigaretaansteker
20180412_190425-800x450.jpg
dit geschakeld met een verlichte schakelaar (aan istie verlicht , uit dus niet) hier ook de achteruitrij cam op aan gesloten , deze is ook apart uit te schakelen
De bijlage 20180412_190425-800x450.jpg is niet meer beschikbaar
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Plaats reactie