Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Antonio Due »

De standkachel van een T5 2006 werkt prima zolang de spanning via de omvormer van de 'paal' komt. Als de stroomvoorziening echter van de accu komt slaat de kachel steevast na enkele minuten uit. Volgens mij komt de stroomvoorziening voor de kachel van de motoraccu en die is net vernieuwd.
Iemand 'n idee waar het probleem gezocht moet worden? De garage vertelde dat er een aardkabel bij moest....??

Anton
Gebruikersavatar
Optimus
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jan 2018, 16:44

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Optimus »

Anton,

Bij mij was het probleem dat de huishoud accu bijna op sterven lag, bij vervanging deed alles het weer zoals van ouds. Ff je accu laten meten!
En als de motor blijft draaien, blijft hij dan werken?
Proud owner of a T5 multivan camper :yes
3xrood
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Multivan Generation »

een standkachel valt uit als de accuspanning onder de 10,6 Volt (dacht ik) valt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Antonio Due »

Klopt het dan niet dat de standkachel indien niet aangesloten op 'de paal, de stroom krijgt van de motoraccu? Komt de stroom dan van de huishoudaccu?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Beckontheroad »

Als en de SK uitvalt EN de auto start daarna EN de kachel doet t op 220V zou ik ook denken dat er een andere accu in t spel is.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Erdem50 »

Standkachel zit “als het origineel is” op de 2e cq 3e accu en niet op de startaccu.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door bvddobb »

Wij hadden een aantal jaren geleden precies hetzelfde probleem, en er kunnen diverse oorzaken zijn. Zie onder deze link ons topic daarover hier op weetjewel.

De standkachel krijgt zijn stroom van de huishoudaccu('s). Inderdaad is er een afslagvoltage ingeprogrammeerd zoals Peter zegt, dat evt. met VCDS kan worden uitgelezen en aangepast (stuurapparaat 0B, register 07). Zie evt. dit topic van ons op weetjewel. Bij een bus uit 2006 zou die waarde op 11,34 volt staan, daarvóór op 10,53 V, volgens het Duitse Califorum.

Bij ons is het uiteindelijk verholpen door de aarde van de meetweerstand aan te passen, via de 'Caliground' van het Duitse Caliboard. Zie ons draadje hierboven daarover. Dat zal die 'aardkabel' zijn waar jouw garage het over heeft. Heeft bij ons in ieder geval geholpen! Als die aarding niet goed is, meet de meetweerstand hele andere, rare voltages dan er werkelijk op de accu zitten, en dan denkt de boordcomputer dat 'ie de kachel moet afschakelen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Multivan Generation »

Antonio Due schreef: 04 apr 2018, 21:12 Klopt het dan niet dat de standkachel indien niet aangesloten op 'de paal, de stroom krijgt van de motoraccu? Komt de stroom dan van de huishoudaccu?
Beetje suggestieve vraagstelling.
Wat bedoel je precies en over welke standkachel heb je het?
Motorstandkachel is normaal aangesloten op startaccu.
Luchtstandkachel is normaal aangesloten op huishoud accu.
Als je auto aan de 230V hangt, dan wordt de huishoud accu indien aanwezig, meteen geladen en blijft de spanning op niveau.
230V er af? --> dan moet het echt via de huishoud accu en valt dan de kachel uit, dan gaat je huishoud accu dus in de knieën en is aan vervanging toe.
En welke accu is het dan? Dat hangt weer af van je configuratie. Heb je 1 of 2 huishoud accu's?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Antonio Due »

Heel veel informatie; Geweldig en veel dank.
Ik ken het begrip motorstandkachel niet. Ik heb het over de standkachel die het camperinterieur verzorgt en die ik via het display bedien.
Ik heb de (interieur)standkachel nu ingeschakeld met lopende motor..en ja hoor hij blijft lopen!
Dat is al winst. Ik neem aan dat dit komt omdat de dynamo de huishoudaccu voedt.
Er zitten 2 huishoudaccu's in waarvan er één onlangs is vernieuwd. Weet iemand welke huishoudaccu door de standkachel wordt aangesproken, die onder de stoel of die onder de kledingkast?
Ik denk nu eerst maar eens verder te zoeken bij de huishoudaccu's en geeft dat geen oplossing dan toch maar richting aardleiding.

Antonio
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Multivan Generation »

Antonio Due schreef: 05 apr 2018, 17:35 Ik heb de (interieur)standkachel nu ingeschakeld met lopende motor..en ja hoor hij blijft lopen!
Dat is al winst. Ik neem aan dat dit komt omdat de dynamo de huishoudaccu voedt.
Er zitten 2 huishoudaccu's in waarvan er één onlangs is vernieuwd. Weet iemand welke huishoudaccu door de standkachel wordt aangesproken, die onder de stoel of die onder de kledingkast?
Inderdaad de dynamo voorziet de huishoudaccu van voldoende spanning, en dus blijft de kachel aan.
Als je 2 huishoudaccu's hebt, en er is er eentje onlangs vernieuwd, dan zou ik eerst naar de andere gaan kijken.
Normaal gezien, worden deze 2 huishoudaccu's op elkaar aangesloten,
zodat ze voor de camper-electronica als één samengestelde accu, met een grotere capaciteit gezien worden.
Welke aangesproken wordt is lastig te zeggen,
er zijn campers met een en campers met 2 huishoud accu's.
Ik zou het even meten op de accupolen als je de kachel aanzet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: standkachel stopt abrupt bij accuvoeding

Bericht door Antonio Due »

Dank allemaal, Heb weer een hoop geleerd! ik moet er zo wel uitkomen in het komende zonnige weekend.

Groet,

Anton
Plaats reactie