Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen Novice

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Noorwegen Novice

Bericht door Snautzer »

Ik ben van plan Noorwegen te gaan verkennen en ik vraag me af of een van de leden toevallig nog een mooie route heeft liggen. Steden hebben mijn interesse niet, ik ben meer van de omgeving en natuurlijk het rijden zelf. Ik sta wel waar er enigszins sanitair aanwezig is, off grid zal ik misschien voor 2 dagen doen maar dat is het dan ook wel. Wat wild rijden is met de Syncro geen probleem.
Het is een beetje lastig door de reis verslagen heen te ploegen om dit uit te filteren vandaar de vraag. +/_ 16 dagen in Noorwegen zelf. Afstanden geen probleem, ik rij graag.
Alvast bedankt :toppie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen Novice

Bericht door bvddobb »

Zoek ze even op in Google maps of zo:

Auerlandsvegen
Auersjøvegen
Helgelandskysten
Gamle Strynefjellsvegen
Sognefjellet
Tindevegen
Per Gynt vegen
Per Gynt Setersvegen
Saudavegen

Als je in het seizoen gaat en niet houdt van 1000 Chinezen en 100 witte dozen in iedere foto die je maakt: vermijd Trollstigen, Geiranger, Flåm, Lysebotn en Preikestolen... :toppie

Van de meeste (en nog een hoop andere mooie routes in Noorwegen) hebben we ook wel .itn of .gpx bestanden, maar die kunnen we hier niet als bijlage uploaden. Als je geïnteresseerd bent, stuur dan effe een PM.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Snautzer »

Alvast bedank stuur je in de loop vd dag een pm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Multivan Generation »

Uit mijn ombouw topic:
Gisteren de Rv44 vanaf Flekkefjord naar Nesheim gereden en vandaar uit de 507 naar Børø strandcamping . Geweldig genoten van het aangepaste onderstel en het extra vermogen. :jump heerlijk gestuurd en gereden.

Camping Vammen in de buurt van Viborg(DK) is sowieso een aanrader. En een mooie tussen stop richting het Noorden.

Lees ook eens hier: http://www.northandaway.be/zomer_rondre ... V=1&L=6&R=

RV15 is mooi, RV13 heel fraai..
Lindesnessfyr is best mooi
De oude weg FV243 van Flam naar Laerdal een beauty, de tunnel een belevenis.
De camping in Fyresdal een boomgaard camping (lekker)

https://www.campercontact.com/nl/noorwegen.aspx?map=1

Tip:
er wonen meerdere weetjewellers in Noorwegen en Zweden.
Vraag van te voren even of je wat voor ze mee kunt nemen :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Snautzer »

Bedankt peter Je ombouw topic had ik al gelezen.Was alleen gespitst op handvaardigheid ipv een route beschrijving :knipoog Ik neem het mee in ieder geval.
En voor wat betreft de Tip: Hangt er vanaf wat en hoe groot, maar wat klein spul of onderdeeltjes kan altijd als ik in de buurt kom. Ik ga het alleen niet vragen, dat zou m.i. de omgekeerde wereld zijn.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen Novice

Bericht door J vd Pal »

Ik zie al een heleboel mooie routes verschijnen hierboven en herken de meeste wel en het zijn hele mooie. Ze staan niet voor niets op deze website https://www.visitnorway.nl/plan-je-reis ... ic-routes/

Wat wij een absolute tegenvaller vonden was de Atlantische weg / Atlanterhavsveien. Het stukje met de veel gefotografeerde bruggen is leuk maar niet meer dan dat. Hoge bruggen heb je op meer plaatsen in Fjord Norway, bijvoorbeeld de bruggen naar het vogeleiland Runde.


Ik heb wel wat andere tips:
- Gebruik je Campingaz? Houd er rekening mee dat de 901/904 en 907 flessen NIET om te ruilen zijn in NO.
- Wanneer gaan jullie? In mei/juni kan het nog gemeen koud zijn.
- Vlees en groente is vers duur, op de diepvries afdeling is dat veel betaalbaarder.
- Alcohol en tabak? Heel duur. Als je niet rookt of drinkt, toch meenemen, is goed ruilmateriaal voor als je hulp nodig hebt.
- Waterdichte kleding spreekt denk ik voor zich.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Noorwegen Novice

Bericht door moosev »

Er zijn in Noorwegen her en der wat tolwegen. Door je van te voren aan te melden kun je overal doorrijden en wordt het achteraf verrekend.

http://www.autopass.no/en/visitors-payment

en voor als je nog in Zweden komt:
https://www.epass24.com/

gr
René
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Snautzer »

Bedankt weer voor de tips Jasper en Rene.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen Novice

Bericht door J vd Pal »

Mijn ervaring met de tolwegen in Noorwegen is dat je zo wie zo door kunt rijden, ook zonder vooraf aan te melden. Je krijgt de factuur thuisgestuurd zonder extra kosten. Als je langer dan 2 maanden in NO bent dan adviseren ze om je aan te melden. Als je een hele grote camper hebt heeft het wel zin want dan betaal je een speciaal tarief ipv het vrachtwagen tarief.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Multivan Generation »

Wij zijn overal zo doorgereden bij de tolpunten,
en we kregen na een maand of 5 netjes een briefje met het overzicht waar we allemaal gereden hadden en hoeveel tol er achteraf voldaan mocht worden.
Iban-nummer er netjes bij, overgemaakt en klaar.

Op sommige wat grotere pontjes kun je in het "ruim" nog wat eten en drinken krijgen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen Novice

Bericht door bvddobb »

J vd Pal schreef: 04 apr 2018, 10:46 Wat wij een absolute tegenvaller vonden was de Atlantische weg / Atlanterhavsveien. Het stukje met de veel gefotografeerde bruggen is leuk maar niet meer dan dat.
Absoluut, vonden wij ook!
J vd Pal schreef: 04 apr 2018, 10:46 - Vlees en groente is vers duur, op de diepvries afdeling is dat veel betaalbaarder.
Goede tip! Vers is duur; diepvries, conserven (blik, glas) of vacuum is meestal een stuk betaalbaarder!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Snautzer »

@Peter mag ik vragen wat je moest betalen voor die tolwegen? Altijd handig om een idee te hebben vwb de kosten planning.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Noorwegen Novice

Bericht door moosev »

Alle tolwegen met prijzen zijn hier te vinden:
http://www.autopass.no/en/autopass
Vaak een of twee euro per keer. Beetje afhankelijk van je route hoeveel het totaal wordt...
Ik was in 2015 met een ritje van zuid naar midden en terug via Zweden 40 euro kwijt, maar ik heb de indruk dat er steeds meer tolstations bijkomen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen Novice

Bericht door J vd Pal »

Wij betalen elke keer ook iets van €30 tot €40 voor alle tol tijdens een drie weekse vakantie. Ligt uiteraard wel aan de route die je volgt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen Novice

Bericht door Multivan Generation »

Snautzer schreef: 05 apr 2018, 07:50 @Peter mag ik vragen wat je moest betalen voor die tolwegen? Altijd handig om een idee te hebben vwb de kosten planning.
Ik was rond de 64 euro kwijt.
Ik heb wel het idee, dat er in het Zuiden meer tol wordt geheven.
Maar de wegen zijn er dan ook naar :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie