Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stuur olie vervangen in Afrika
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Stuur olie vervangen in Afrika
Hoi,
Het niveau van de olie voor de stuurbekrachtiging is wat laag. Nu ben ik op zoek gegaan naar 'stuurolie' maar niet te vinden. Nu kwam er eentje aan met automatische versnellingsbakolie (niet voor braden en bakken). Kan dat?
Groetjes uit Gabon!
www.followingtheflow.nl
Het niveau van de olie voor de stuurbekrachtiging is wat laag. Nu ben ik op zoek gegaan naar 'stuurolie' maar niet te vinden. Nu kwam er eentje aan met automatische versnellingsbakolie (niet voor braden en bakken). Kan dat?
Groetjes uit Gabon!
www.followingtheflow.nl
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Dat is andere olie. spec....VAG G 055 025, G 052 162, G 052 990, G 052 533
Stuurbekrachtiging Spec...... VW TL 52146, MAN M 3289
Je hebt geen keuze op dit moment?
Maar kan volgens mij niet echt kwaad naderhand vervangen voor juiste olie.
Groeten Wim
Stuurbekrachtiging Spec...... VW TL 52146, MAN M 3289
Je hebt geen keuze op dit moment?
Maar kan volgens mij niet echt kwaad naderhand vervangen voor juiste olie.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Het niveau is onder het onderste streepje.
T4 zie je niet zo vaak hier, dus sloopbus helaas ook niet.
Misschien alle stuur olie vervangen en evt automatische versnellingsbakolie gebruiken? Kan dat?
T4 zie je niet zo vaak hier, dus sloopbus helaas ook niet.
Misschien alle stuur olie vervangen en evt automatische versnellingsbakolie gebruiken? Kan dat?
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Ja hoor. Werk precies hetzelfde
Als het maar rood is.
Als het maar rood is.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Ik zat even te bladeren op jullie website maarreh, mooie reis zijn jullie aan het maken hoor. Gaan jullie door tot Kaapstad?
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Dankjewel! Ja is echt een heel leuk avontuur!
We zien wel waar de T4 strandt .
We hebben nog niet eens nagedacht over hoe terug
We zien wel waar de T4 strandt .
We hebben nog niet eens nagedacht over hoe terug
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Prima, dat is de spirit Veel geluk en weinig panne gewenst!
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
We staan een dagje stil, dus ook wel wat klein onderhoud en rode atf olie in reservoir stuurhuis bijgevuld.
Surf ik door op wjw, zie ik dit:
viewtopic.php?t=37463
Wat nu?
Ik heb al het en der geïnformeerd maar van groene stuurolie hebben ze hier nog niet gehoord. Is er een alternatief?
Surf ik door op wjw, zie ik dit:
viewtopic.php?t=37463
Wat nu?
Ik heb al het en der geïnformeerd maar van groene stuurolie hebben ze hier nog niet gehoord. Is er een alternatief?
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Tja, zo leer je nog eens wat, en dat in Gabon zeg. Nou wordt hierboven nog geroepen dat alles goed is als het maar rood is... kan iemand uitleggen hoe het nou zit met die doppen en jaartallen?
Vond deze ook nog trouwens, om je verder in de stress te jagen (o: viewtopic.php?t=44530
Vond deze ook nog trouwens, om je verder in de stress te jagen (o: viewtopic.php?t=44530
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Die zag ik ook ja...
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Zo, systeem gespoeld en nieuwe olie erin. Meteen een kannetje reserve gekocht.
2000km geleden bij VW Douala Cameroon had ik de airco laten checken. Ja hoor die doet het... Hoeveel heb je bijgevuld? Was niet nodig. Heb je het gemeten? Ja.
Nu moest er 750gr bij, er zat nog 250 in...
Rijden we weg bij de garage op weg naar slaapplek, worden we aangehouden door politie. Ach, gebeurt wel vaker. Maar nu moesten we omdraaien en mee. Stopt de motor opeens! Starten helemaal niet. Startmotor ging niet eens aan. Pffff
Agent boos, neem rijbewijs, Carnet en groene kaart en en loopt zó weg!
Vrouwlief er achter aan. Ik bellen met garage en die sturen hulptroepen.
Agente wilde geld zien maar kon geen reden geven, dus praten praten praten.
Niets betaald en op weg naar garage. Zelf de vagcom er op gezet en lmm storing. Pielen, pielen. Gevonden, kennelijk zat wr linksonder naast het blok iets los. Morgen wordt er verder naar gekeken. Vagcom geeft ook geen fout meer.
To be continued
2000km geleden bij VW Douala Cameroon had ik de airco laten checken. Ja hoor die doet het... Hoeveel heb je bijgevuld? Was niet nodig. Heb je het gemeten? Ja.
Nu moest er 750gr bij, er zat nog 250 in...
Rijden we weg bij de garage op weg naar slaapplek, worden we aangehouden door politie. Ach, gebeurt wel vaker. Maar nu moesten we omdraaien en mee. Stopt de motor opeens! Starten helemaal niet. Startmotor ging niet eens aan. Pffff
Agent boos, neem rijbewijs, Carnet en groene kaart en en loopt zó weg!
Vrouwlief er achter aan. Ik bellen met garage en die sturen hulptroepen.
Agente wilde geld zien maar kon geen reden geven, dus praten praten praten.
Niets betaald en op weg naar garage. Zelf de vagcom er op gezet en lmm storing. Pielen, pielen. Gevonden, kennelijk zat wr linksonder naast het blok iets los. Morgen wordt er verder naar gekeken. Vagcom geeft ook geen fout meer.
To be continued
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Goed voor je bloedsomloop, dat soort momenten
Ik heb al twee keer iets soortgelijks gehad, eerste keer anderhalf jaar geleden midden op het drukste kruispunt van Haarlem, en een maand geleden op de oprit van een snelweg (!) in Spanje. Dus onder het rijden, poef weg. Geen startmotor of niks. Een minuut later kon ik gewoon starten en doorrrijden.
Lijkt dat op wat jullie overkwam?
Ik heb al twee keer iets soortgelijks gehad, eerste keer anderhalf jaar geleden midden op het drukste kruispunt van Haarlem, en een maand geleden op de oprit van een snelweg (!) in Spanje. Dus onder het rijden, poef weg. Geen startmotor of niks. Een minuut later kon ik gewoon starten en doorrrijden.
Lijkt dat op wat jullie overkwam?
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Nee. Onze deed niets meer.
Een monteur rommelde aan de draadjes van de startmotor en toen deed ie het weer. Dus draadje vervangen.
Een monteur rommelde aan de draadjes van de startmotor en toen deed ie het weer. Dus draadje vervangen.
Re: Stuur olie vervangen in Afrika
Hallo,
Ik ben in het bezit van een t4 2.5tdi 88pk van 2002 .
met 400.000 km op de teller ,olieverversing 507.000 om de 25à 30.000 km niets bijvullen tussen onderhoudsbeurten en distributieriem en spanrollen en waterpomp stipt om de 120.000km.
Enig probleem wat mij 10.000 den kilometers heeft beziggehouden was de startmotor die in warme toestand forfait gaf.
Startmotor en contactblokje achter sleutel vervangen, even goed en dan weer hetzelfde.
Garage heeft startmotor er opnieuw afgehaald en vervangen, zonder resultaat, want na 2000 km herbegon het liedje.
Het enige wat ik met zekerheid vanaf het begin wist was als ik een rechtstreekse + op het startrelais zat hij onmiddellijk begon te draaien.
Ben er dan zelf aan begonnen en had het gelijk, het stekkertje op het relais was door de jaren wat lam geworden en spande onvoldoende op de aansluiting van het relais.
Probleem opgelost.
Uiteraard ben ik dermate tevreden over mijn bestelwagen, ik rijdt nog steeds met mijn eerste koppeling , cardanassen ,wiellagers ,luchtmassameter.
Enkel mijn aircocompressor en naaldslagverstuiver heb ik vorige zomer moeten laten vervangen, heb terug een origineel exemplaar laten monteren.
De eerste 9 jaar heeft ze slechts 108.000 km gelopen (ook in mijn bezit)
Ik ben in het bezit van een t4 2.5tdi 88pk van 2002 .
met 400.000 km op de teller ,olieverversing 507.000 om de 25à 30.000 km niets bijvullen tussen onderhoudsbeurten en distributieriem en spanrollen en waterpomp stipt om de 120.000km.
Enig probleem wat mij 10.000 den kilometers heeft beziggehouden was de startmotor die in warme toestand forfait gaf.
Startmotor en contactblokje achter sleutel vervangen, even goed en dan weer hetzelfde.
Garage heeft startmotor er opnieuw afgehaald en vervangen, zonder resultaat, want na 2000 km herbegon het liedje.
Het enige wat ik met zekerheid vanaf het begin wist was als ik een rechtstreekse + op het startrelais zat hij onmiddellijk begon te draaien.
Ben er dan zelf aan begonnen en had het gelijk, het stekkertje op het relais was door de jaren wat lam geworden en spande onvoldoende op de aansluiting van het relais.
Probleem opgelost.
Uiteraard ben ik dermate tevreden over mijn bestelwagen, ik rijdt nog steeds met mijn eerste koppeling , cardanassen ,wiellagers ,luchtmassameter.
Enkel mijn aircocompressor en naaldslagverstuiver heb ik vorige zomer moeten laten vervangen, heb terug een origineel exemplaar laten monteren.
De eerste 9 jaar heeft ze slechts 108.000 km gelopen (ook in mijn bezit)