Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Apk afkeur wegens putcorrosie remschijven.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Apk afkeur wegens putcorrosie remschijven.

Bericht door RobMG »

Mijn camper is vorige week afgekeurd wegens roest op voorste schijven...zowel schijven als blokken moesten vervangen worden. Ik heb nadien gevraagd de schijven te zien en stelde vast dat er geen roest was. De keurmeester wees echter op wat putcorrosie. Dit was inderdaad een randje midden in de schijf. Maar zeker op geen stukken na 50%. Maar vlg de keurmeester toch afkeur. Iemand ervaring? ? Mvrgroet Rob
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Apk afkeur wegens putcorrosie remschijven.

Bericht door Beckontheroad »

Artikel 53
Een remleiding mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat deze na verwijdering van de corrosie van het oppervlak nog zogenaamde putcorrosie vertoont, zoals weergegeven in figuur 17.

Figuur 17. Remleiding

Figuur 17. Remleiding

Artikel 54 Remschijf

Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van het remblok.
Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak, zonder blijvende corrosievorming ("glimmend" gedeelte).

Bron:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/reminrichting

Blijft vaag als ik t zo lees..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Apk afkeur wegens putcorrosie remschijven.

Bericht door RobMG »

Dank Beckontheroad. Samen met de keurmeester heb ik de schijven nog eens goed bekeken. Eén van de schijven had aan één kant inderdaad aanzienlijke putvorming. Bij nameten van de breedte van deze putcorrosie bleek ook dat het meer was dan 50%, over die kant van de schijf gemeten. Al met al dus terecht (= conform RDW eisen) dat de schijven vervangen zijn. Met de vertraging was overigens niets mis en ook scheef trekken tijdens het remmen was niet aan de orde.
mvrgroet, Rob.
Plaats reactie