Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startproblemen 2.4D

vragen over de T4
Plaats reactie
DeKeuning
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2018, 11:11

Startproblemen 2.4D

Bericht door DeKeuning »

Goedendag allemaal,

Ik wilde het volgende aan u voorleggen:
Ik heb deze zomer een t4 Cali 2.4D 1995 gekocht bij Poptop. Helemaal blij natuurlijk, maar na 6 weken begonnen er zich startproblemen voor te doen. De heren van Poptop hebben dit keurig afgehandeld. Uiteindelijk is het gloeicircuit grondig nagekeken. Bougies waren in orde, maar uiteindelijk zijn de verstuivers en het gloeirelais vervangen en is de timing aangepast. Sindsdien geen enkel probleem ondervonden, al was t -10C. Tot afgelopen maandag... In de ochtend leek hij al wat minder zin te hebben, maar startte wel direct. Stationair liep hij wat onregelmatig na het starten. Die middag was hij niet aan de praat te krijgen. De startmotor ging wel rond, maar hij sloeg niet aan. Een collega heeft me toen de truc met remreiniger laten zien en dat heeft me weer thuis gekregen. Het vreemde is dat hij sindsdien weer perfect start en stationair zelfs beter/regelmatiger lijkt te lopen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Liep ie een tijdje op 3 pitten en doet alles het weer sinds die opdonder? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet, Tom

PS: Uiteraard heb ik al veel gelezen over dergelijke startproblemen, maar vond dit geval opmerkelijk genoeg om een nieuw topic te openen, omdat opnieuw problemen in het gloeicircuit me onwaarschijnlijk leken na het uitvoerige onderhoud in oktober.
DeKeuning
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2018, 11:11

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door DeKeuning »

Update!
Zo te zien is dit niet het meest populaire topic op dit forum, maar voor de mee-lezers een kleine update:
Een week later begon de bus weer slecht te starten tot hij vorige week helemaal niet meer aan de praat te krijgen was. Dus naar de garage om de boel weer na te laten kijken. Daar blijkt het gloeirelais weer stuk te zijn. Een nieuwe is onderweg, maar ondertussen is de vraag waarom het vorige relais maar vier maanden meegegaan is... Ideeën? Uiteraard gaan ze hier bij de garage ook mee aan de slag, maar ik ben toch benieuwd naar jullie inzichten :D

Groet,

Tom
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door Pascal-141 »

Ook een nieuw gloeirelais kan defect gaan :knipoog . (Als het al een nieuw relais was)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
DeKeuning
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2018, 11:11

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door DeKeuning »

Pascal-141 schreef: 11 apr 2018, 20:01 Ook een nieuw gloeirelais kan defect gaan :knipoog . (Als het al een nieuw relais was)
Ja botte pech is altijd een optie.. Maar zou er niets loos kunnen zijn wat die relais over de kling gejaagd heeft? Elektrisch probleem?
DeKeuning
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2018, 11:11

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door DeKeuning »

Nog een update...

Er zit een nieuw gloeirelais in de bus en hij gaf geen afwijkende waarden bij het doormeten. De bus dus weer meegekregen, maar een dag later weigerde hij alweer. Ik heb m met remreiniger weer aan de praat gekregen (ik had m echt ff nodig) en sindsdien start ie weer perfect. Tik, lopen... Om gek van te worden dus. De garage weer gebeld en die vermoeden nu dat het relais soms wel en soms niet aangestuurd wordt. Klinkt plausibel? Zou m dat in het contactblokje kunnen zitten? Alle tips zijn welkom... Ik begin er aardig moedeloos van te worden :muur
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door thomas b »

Hallo Tom,

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met 2 bussen van mij, en ik zou eens kijken naar de "stopcontact "waar je het gloeirelais insteekt. Bij mij was deze geheel gesmolten. Er gaat een enorme ampèrage door dit stopcontact en de pinnetjes van het gloeirelais. Indien daar niet goed contact wordt gemaakt dan wordt deze aansluiting gloeiend heet....in het stopcontact zitten ijzeren contacten (zichtbaar) die je opzij drukt indien je het gloeirelais in het stopcontact duwt. Wordt dit warm/ heet dan kunnen deze vervormen en geen contact meer maken: dus functioneert het relais niet, dus startproblemen.

Je kan kijken naar het stopcontact (gesmolten?), of je kan voorgloeienen om vervolgens het relais uit het stopcontact trekken en voelen of één van de pinnetjes erg warm wordt: Vaak worden d pinnetjes ook zwart door oververhitting. wanneer de bus een volgende keer niet wil staren, beweeg dan een beetje met het relais, zodat hij kontact kan maken. Dit is geen blijvende oplossing, het probleem word alleen maar groter.

Bij mij heb ik het probleem opgelost door het pinnentjes welk geen goed contact meer maakte, met een solderbout en wat tin op te dikken, zodat het weer goed contact maakt met het"versmolten" gaatje in het stopcontact;
Succes ermee
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
DeKeuning
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2018, 11:11

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door DeKeuning »

thomas b schreef: 19 apr 2018, 09:26 Hallo Tom,

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met 2 bussen van mij, en ik zou eens kijken naar de "stopcontact "waar je het gloeirelais insteekt. Bij mij was deze geheel gesmolten. Er gaat een enorme ampèrage door dit stopcontact en de pinnetjes van het gloeirelais. Indien daar niet goed contact wordt gemaakt dan wordt deze aansluiting gloeiend heet....in het stopcontact zitten ijzeren contacten (zichtbaar) die je opzij drukt indien je het gloeirelais in het stopcontact duwt. Wordt dit warm/ heet dan kunnen deze vervormen en geen contact meer maken: dus functioneert het relais niet, dus startproblemen.

Je kan kijken naar het stopcontact (gesmolten?), of je kan voorgloeienen om vervolgens het relais uit het stopcontact trekken en voelen of één van de pinnetjes erg warm wordt: Vaak worden d pinnetjes ook zwart door oververhitting. wanneer de bus een volgende keer niet wil staren, beweeg dan een beetje met het relais, zodat hij kontact kan maken. Dit is geen blijvende oplossing, het probleem word alleen maar groter.

Bij mij heb ik het probleem opgelost door het pinnentjes welk geen goed contact meer maakte, met een solderbout en wat tin op te dikken, zodat het weer goed contact maakt met het"versmolten" gaatje in het stopcontact;
Succes ermee
Thomas B
Bedankt voor de tip! De hele zekeringenbak ziet er eigenlijk nog picobello uit. Wel zit er in de kap op de plek van het gloeirelais een vuile vlek. Geen roet en ook niet gesmolten, maar meer of er een batterij heeft gelekt als t ware. Misschien dat er in het verleden wel iets mis gegaan wat nu nog voor problemen zorgt?
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door thomas b »

Een vlek in de kap zou kunnen aangeven dat er een relais heeft gesmeuld in het verleden. waar het nu om gaat of het stopcontact voor het gloeirelais nog wel intact is of vuil is.... moeilijk zichtbaar, maar misschien met een nagelvijltje, contactspray de gaatjes schoonmaken, kijk ook of de pinnetjes in het stopcontact zichtbaar zijn.... ontkoppel voor de zekerheid de accu tijdens het werken aan dit stopcontact.

heb je al eens geprobeerd (wanneer de bus niet starte) om de bus te starten door het relais te bewegen?

succes
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
DeKeuning
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2018, 11:11

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door DeKeuning »

thomas b schreef: 22 apr 2018, 21:35 Een vlek in de kap zou kunnen aangeven dat er een relais heeft gesmeuld in het verleden. waar het nu om gaat of het stopcontact voor het gloeirelais nog wel intact is of vuil is.... moeilijk zichtbaar, maar misschien met een nagelvijltje, contactspray de gaatjes schoonmaken, kijk ook of de pinnetjes in het stopcontact zichtbaar zijn.... ontkoppel voor de zekerheid de accu tijdens het werken aan dit stopcontact.

heb je al eens geprobeerd (wanneer de bus niet starte) om de bus te starten door het relais te bewegen?

succes
Thomas B
De garage is met deze tips aan de slag gegaan en ze vonden inderdaad dat er in het 'stopcontact' twee schoentjes waren die geen goed contact meer maakten. Vermoedelijk trokken die teveel stroom en bliezen daardoor de relais steeds op. Ze hadden nog een relais liggen en konden daar ziet dat juist die twee pinnetjes zwartgeblakerd waren. Het probleem lijkt dus opgelost! Ik ben u zeer erkentelijk voor de (gouden?) tips!
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Startproblemen 2.4D

Bericht door thomas b »

Fijn dat het euvel gevonden is. Nu is het nog interessant om te weten hoe de garage dit opgelost heeft. Hebben ze een geheel nieuwe stoppenkast geplaatst, of een andere oplossing gevonden?

ik wens je nog veel probleemloos rijplezier! :driveT4
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Plaats reactie