Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kleppendeksel vervangen met alle extra's

vragen over de T5
Plaats reactie
vinkie01
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mei 2017, 19:12

Kleppendeksel vervangen met alle extra's

Bericht door vinkie01 »

Goedemorgen Heren en Dames.
Even een klein verhaaltje over het vervangen van het kleppendeksel van mijn T5 2.5 TDI.
Allereerst een tijd geleden een topic gestart over de tools om de neus in service stand te zetten, Deze heb
ik uiteindelijk zelf gemaakt met 4 stukken daadeind en pijpjes die er overheen schuiven en opsluiten met moertjes met een ring er achter( dit werkt als een malle )
hierna begonnen met de neus .....dit was voor mij de eerste keer dus duurde ongeveer 1.5 uur voor hij in servicestand stond, maar uiteindelijk kon ik beginnen met de reparatie, eerst de EGR eraf met alle stekkers en aanverwante artikelen deze ingespoten met ( geen gein ) ovenreiniger ...de schuimversie van mister proper, deze tip van een vent op you tube dit bruist en bubbelt alle rotzooi eruit even uitspoelen met kokend heet water eventueel herhalen en hij is weer als nieuw dit geldt overigens voor alle vettigheid op motoren ED.
inlaatspruitstuk eraf ( in de ovenreiniger ) en eindelijk het kleppendeksel eraf.....
Het kleppendeksel er weer op en het inlaatspruitstuk er weer voor ( wat een ge-etter zeg ).
De hele boel weer in elkaar en starten ...een hoop kabaal lucht sissen is de pakking verschoven :huilen ik op jacht met een bus remmenreiniger naar welke van de vier pakkingen niet goed zat alvorens ik weer overnieuw kon beginnen, tik ik met mijn poezelige handje de stekker aan van de krukas sensor....motor tript en helemaal niks meer :groteogen niet meer te starten.
De auto uitgelezen met VCDS en die gaf aan dat de sensor een fout in zit .....deze zal wel al wrakkig zijn geweest dus gelijk maar een nieuwe besteld.
Ik had weer de grote mazzel ( NOT ) dat voordat je deze sensor in je handen hebt gedemonteerd je eerst de voorste motorsteun moet demonteren aircopomp weghalen , pompje voor de stuurbekrachtiging eruit en dan pas kan je de sensor demonteren.....nieuwe sensor erin en de auto deed het weer gelukkig....
toen wederom begonnen met de pakking van de inlaat 4 x losse kleine pakkingen, om weer een hoop gezeik te voorkomen heb ik van mijn werk 10 lange inbusbouten M8 mee genomen 15 CM lang en de koppen eraf geslepen
Deze heb ik eerst in het blok gedraaid hierna de pakkingen er over geschoven vervolgens het spruitstuk er tegen aan, met een klein krikje het spruitstuk gefixeerd en boutje voor boutje de originele erin op moment getrokken en .....EUREKA hij is gasdicht.
Ik dacht ik wil jullie dit verhaal niet onthouden omdat er ook wel een paar leuke tips in staan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kleppendeksel vervangen met alle extra's

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het werkt..
Waar had je die 4 losse pakkingen vandaan?
Ik had dat destijds met de T4 ook, maar heb toen bij de dealer een 'alles aan elkaar-pakking' gekocht, want ik zag voor mezelf de bui al hangen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vinkie01
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mei 2017, 19:12

Re: Kleppendeksel vervangen met alle extra's

Bericht door vinkie01 »

Hoi,
Die vier losse pakkingen heb ik bij de Brezan gescoord ( was wel even zoeken voor ze btw)
En ik heb niet bewust daar voor gezocht maar bij de inlaat van de T5 lopen tussen de cilinders aan de inlaatzijde de leidingen en stekkers van de injectoren dus moet dat wel op die manier.
en ik denk maar dat weet ik niet zeker dat bij de T4 je uit kan met 1 pakking aan 1 stuk.
Ook viel me op bij de nieuwe pakkingen dat het rubber staal rubber is en de oude pakkingen waren alleen staal
maar misschien door de jaren heen of weg geteerd of origineel alleen staal ??

Groet Friso
Plaats reactie