Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu

vragen over de T4
Plaats reactie
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

huishoudaccu

Bericht door Hvromans »

Mijn huishoudaccu is aan vervanging toe. Ik heb nu een M96351 type van 180 Ah met vuldoppen voor mijn T4 California bj 2000. Deze wil ik gaan vervangen door een Dynac AGM accu die dezelfde afmetingen heeft en ook 180 Ah levert. Voordelen: dit is een onderhoudsvrije gelaccu, levert langdurig stroom, kan tot 80% ontladen worden en heeft een langere levensduur.
Bij Accuservice Holland zeggen ze dat de acculader wel geschikt moet zijn voor dit type gelaccu. Kan iemand mij vertellen of de standaard lader die in mijn busje zit hiervoor geschikt is? In het duitstalige boekje van de California Coach kom ik geen merk en typebeschrijving tegen. Wel de opmerking 'Verwenden Sie nur werkseitig vorgesehenen Gel-Batterien (Batterien mit gelartigen Elektrolyten)'. En ook nog de waarschuwing om geen 'Batterien mit flüssigen Elektrolyten' te gebruiken vanwege het explosiegevaar van 'Knallgasgemisch'.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen voor welk type accu ik het best kan kiezen. Met vriendelijke groet, Henk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu

Bericht door Multivan Generation »

Een AGM accu houdt er van om met 14.7 Volt vol geladen te worden. De standaard Westfalia electronica kan dit niet leveren.

Dus advies is om een gel accu te nemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: huishoudaccu

Bericht door J vd Pal »

Je hebt nu een semi tractie accu, niet de accu die origineel in een California hoort en wel van het type dat knalgas kan produceren. Deze hoort er in ieder geval niet in!

Zoals Peter hierboven al aangeeft is de standaard lader in een California niet in staat een voldoende hoog voltage te geven voor een AGM. Een gel accu is dan ook de beste keus of je moet de lader uitbouwen en naar HenkK (lid hier op het forum) sturen met het verzoek om de uitgangsspanning te verhogen.

Een gel accu waar netjes mee wordt omgegaan kan erg lang meegaan, de mijne zit er af fabriek al vanaf 2002 in en doet het nog prima!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: huishoudaccu

Bericht door Hvromans »

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat een AGM een gelaccu was, maar dat is dus niet zo begrijp ik. Hoeveel Ah zou de gelaccu moeten leveren voor normaal gebruik? En als ik een gesloten onderhoudsvrije accu neem (type 96351/SMF) bestaat er dan ook een risico op knalgasvorming?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: huishoudaccu

Bericht door J vd Pal »

Lees dit https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/te ... versus-agm maar eens door. Daar staan de mitsen en maren van de verschillende accusoorten in. De keuze is mede afhankelijk van wat je ermee wilt doen, voor alleen de lampen en het pompje in een California is er niets aan de hand met een goede gel maar zodra je er een dikke omvormer op zet om koffie te maken of water te koken dan is het verhaal weer anders en dan doet een AGM het beter.

Qua gel accu zou ik de grootste erin zetten die past. Ik dacht dat de meeste 140 Ah accu's zoals deze https://www.accu-unie.nl/exide-equipmen ... s1600.html nog net passen maar meten is weten!!

Een gewone onderhoudsvrije accu is niet geschikt als HH accu omdat deze niet gemaakt is om ver ontladen te worden, als dat wel gebeurt dan gaat de accu kapot.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu

Bericht door Multivan Generation »

Ik wil je de tip geven om te kijken naar 2 kleinere accu's van dezelfde sterkte en die te koppelen.

Waarom? Gemakkelijker met inbouwen door het gewicht en twee losse verwacht ik goedkoper als 1 grote.
Misschien te samen ook wel meer capaciteit mogelijk? Met dezelfde inbouwmaat?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: huishoudaccu

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 25 apr 2018, 16:12 Ik wil je de tip geven om te kijken naar 2 kleinere accu's van dezelfde sterkte en die te koppelen.

Waarom? Gemakkelijker met inbouwen door het gewicht en twee losse verwacht ik goedkoper als 1 grote.
Misschien te samen ook wel meer capaciteit mogelijk? Met dezelfde inbouwmaat?

Groeten Peter
:vraagteken
Als er origineel 1 grote batterij inzit, waarom zou je dan de boel gaan ombouwen naar 2 kleine ??
Ombouwen naar 2 batterijen betekend ook extra werk om andere bevestigingen te voorzien (je wil die batterijen toch vast zetten) , en ook extra werk aan de bekabeling om de 2 batterijen aan te sluiten.
Gemakkelijker met inbouwen door het gewicht
, je bouwt die toch niet ieder weekend in -en uit ? :lach 1x een grote batterij er inbouwen, en je hoeft er de volgende 10 jaar niet meer naar om te kijken . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: huishoudaccu

Bericht door Hvromans »

Mag ik nog een keer gebruik maken van jullie ervaring en deskundigheid, ik schrok nogal van de prijzen van gelaccu's. Afhankelijk van het aantal Ah van €420,- (140 Ah) tot €245,- (80 Ah).
Zou ik voor het normale gebruik (koelkast, kachel, verlichting) in voor-, najaar en zomer kunnen volstaan met een gelaccu van 80 Ah? Langer dan twee dagen stil staan zonder laadpaal gebeurt mij in de praktijk niet.
En graag nog een reactie op mijn vraag of een gesloten onderhoudsvrije SMF accu ook het risico heeft van knalgasvorming? Jasper schreef al wel dat deze kapot kan gaan bij diepe ontlading, maar met een capaciteit van 180 AH zal dat zich pas voordoen bij langdurig gebruik van bv koelkast en kachel tijdens stilstand veronderstel ik.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: huishoudaccu

Bericht door J vd Pal »

Een gelaccu is een grote investering maar bij normaal gebruik gaat deze ook heel lang mee. Mijn gelaccu doet het inmiddels 16 jaar!

Ik heb een 140Ah gelaccu en heb nog nooit meegemaakt dat deze helemaal leeg was, wij staan zelden langer dan 2 dagen helemaal stil maar met een 80 Ah accu had ik dat zeker niet gered.

Op deze https://mickelmoen.blogspot.nl/ website staat een hele uitgebreide beschrijving van verbruik, accu typen, accu grootte e.d.

Ook in een gesloten accu kan knalgas ontstaan. Op de site van Accuservice holland staat dan ook het volgende " In SMF en MF accu's zit vloeibaar accuzuur en daarom zit er altijd een overdruk ventiel op, daarom moet de ruimte waar deze accu's in staan altijd geventileerd zijn."
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie