Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Parkeer sensoren

vragen over de T5
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Beste allemaal,

Ik heb voor mijn T5 camper uit 2009 een fietsen drager gekocht, maar als ik die plaats dan gaan de parkeersensoren altijd piepen en ik kan dit niet uitzetten. De sensoren zijn origineel VW.
De instelling is in mijn auto als volgt: De sensoren werken altijd bij heel lage (ik dacht onder de 5 km/uur) snelheid, dus ook bij alleen vooruit rijden. Bij hogere snelheid kan ik ze uitzetten met het daar toe geïnstalleerde knopje. Bij het gebruik van de aanhanger was dit geen probleem omdat die vergenoeg weg was, maar het fietsenrek zit pal voor de bumper en activeert de sensoren.
Is deze instelling te veranderen en zo ja hoe?

Bedankt alvast,

Walter
De_Vermeulen
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 apr 2015, 17:09

Re: Parkeer sensoren

Bericht door De_Vermeulen »

Ben je zeker dat het originele zijn?
Mijn originele zijn pas actief na inschakelen met de knop of in achteruit zetten
Wanneer ik een aanhangwagen of fietsendrager plaats kent de stuurdoos deze en worden de achterste sensoren ook uitgeschakeld en zie ik een afbeelding van de aanhanger op mijn radio
Greetz
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Ik ben er vrij zeker van dat het origineel is. Bij mijn werktransporter werkt het inderdaad wel zo incl. afbeelding.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

auto gegevens - Copy.jpg
Dit is de voertuig stikker, maar ik ben niet bekent met de codes.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Na heel wat speurwerk vag-codes.info ontdekt en alle codes ingevoerd, de doorgestreepte regels zijn mijn typfouten.
vag codes 1.jpg
vag codes 2.jpg
Er blijkt dus uit dat de trekhaak niet af fabriek is code 1D0, en dat de bumpers in kleur dat wel zijn, code 2JG. Helaas niets over de parkeersensoren dus ik moet er maar van uitgaan dat deze later geplaatst zijn. Dus verder nadenken hoe nu verder met de sensoren in combinatie met het fietsenrek, misschien een schakelaartje tussen de pieper maken, of als iemand een goed idee heeft dan hoor ik het graag.

Groeten,

Walter
De_Vermeulen
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 apr 2015, 17:09

Re: Parkeer sensoren

Bericht door De_Vermeulen »

Zit er een schakelaartje,in je stekker achteraan
Zoja dan zou ik met deze een relais sturen wat je zoemer onderbreekt van de moment dat er een stekker inzit,
Met een gewone schakelaar zou ik vergeten de zoemer terug in te schakelen met de nodige schade ten gevolge omdat je om sensoren gaat vertrouwen
Greetz
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Ik ga kijken of dit in de stekkerdoos zit, goed idee, bedankt.

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Intussen na wat speurwerk veel wijzer. Zoals geschreven is de trekhaak niet af fabriek of origineel. Ik heb nu het trekhaak stopcontact moduletje gevonden en die blijkt niet voertuig specifiek en zeer amateuristisch geplaatst. Ik denk dus dat deze module vervangen moet worden voor een voertuig specifieke die aangemeld kan worden in het systeem zodat de PDC achter we uitschakelt als je de trekhaak gebruikt.
trekhaak kasje.jpg
Wordt vervolgd,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Multivan Generation »

Misschien dan ook meteen een nieuwe stekkerdoos plaatsen?
Dat zijn de kosten niet en dan kun je daarmee ook weer een tijd vooruit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Zeker, alles nieuw en naar de laatste stand van zaken. Die paar euro meer en een klein beetje tijd maken nu ook niet meer uit.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Burp »

Zou je eens kunnen bijhouden welke onderdelen je gebruikt en hoe je deze installeert?
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Dat zal ik doen.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Parkeer sensoren

Bericht door Walda »

Ik zal het vervolg van mijn vraag, en dus hopelijk de oplossing beschrijven in het ombouwverhaal van mijn busje.

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=55342

Groeten,

Walter
Plaats reactie