Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2massa vliegwiel ..probably..

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

2massa vliegwiel ..probably..

Bericht door Vmaxxer »

Ik begin langzaam te begrijpen waarom ik mijn T5 relatief goedkoop heb kunnen kopen. .. :nuts
Heb net de aandrijfassen links en rechts laten vervangen en dat loste het bonken van de koppeling voor het grootste deel op maar nu bespeur ik dat bij warm blok de motor een beetje onregelmatig begint te lopen (stationair.)
Als ik de koppeling intrap loopt het blok gelijk weer smooth.
Alles wat ik hierover lees is dat dit waarschijnlijk het DMF zal zijn :muur

De garage waar ik de auto gekocht heb vertelde me dat ze recent de koppeling vervangen hebben maar ze spraken niet over het DMF ....

Vragen:
Als de motor maar een klein beetje onregelmatig loopt bij stationair (bijna onmerkbaar) hoe lang kun je daar dan mee doorrijden? Als de auto rijd loopt ie als een zonnetje, ook als ik vanuit lage toeren opttrek...
Als ik het DMF vervang koop ik waarschijnlijk een Sachs DMF (gezien voor €350,-) en laat die inbouwen door een bevriende monteur. Hoeveel uur zal een goede monteur hier normaal gesproken zoet mee zijn?
Nog meer zaken waar ik op moet letten?
2006 T5 2.5 AXD
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: 2massa vliegwiel ..probably..

Bericht door DennisTDI »

Een versleten dubbel massa vliegwiel voel je vaak ook trillen in het koppelings pedaal. Kun je eens controleren.
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Koffieman
Berichten: 134
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: 2massa vliegwiel ..probably..

Bericht door Koffieman »

Is het niet zo dat je Sachs een een enkel vliegwiel behelst, dus zonder dat DMV?
Ik neem aan dat je ook de koppeling compleet vervangt?

Bij AutoDoc is een Valeo van ombouwset naar een eendelig te koop voor €420 incl koppeling 835159 komt nog wel een druklager en een schroevensetje bij van €33, als je lang genoeg wacht krijg je een korting van 20% nu is dat 12%

Uiteraard weet ik niet wat je met zo'n setje bereikt, ik ben aan de beurt geweest met een dubbel massa vliegwiel waar de veren door de "verpakking" heen klapten, dat stopte niet bij 2000 euro,

Bij AutoDoc, je VIN invullen en je krijgt alle beschikbare onderdelen, heb alleen het Dubbelding nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: 2massa vliegwiel ..probably..

Bericht door heemskerk »

2MV heeft naast een smoother aangrijpverloop ook een cruciale funtie tov de motor zelf.. ff Googlen en dan afvragen of het de moeite waard is om in potentie de levensduur van het blok te beperken en comfort in te leveren?

Een nieuwe, goede gaat zo weer 100.000-150.00+ mee. Heb je je bus überhaupt dan nog in bezit is de varkensbil-vraag..
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: 2massa vliegwiel ..probably..

Bericht door Vmaxxer »

Met mijn monteur overlegd en die adviseerde mij dwingend het hele pakket.. 2MV + complete koppeling + drukgeval en de monteerset, the works....
De zwaardere Sachs set was volgens hem niet nodig want ik rijd nooit zwaar beladen of met kar en heb de engine niet gechipt en ben dat ook niet van plan, dus LUK is meer dan prima (aldus mijn monteur)
Ook hoefde ik niet zoveel haast te maken want de trilling was nauwelijks merkbaar dus voorlopig nog geen gevaar voor spontaan ontploffen van het 2MV :winter

PS @Koffieman: SACHS levert ook DMF : https://www.auto-onderdelen24.nl/sachs/ ... lsrc=aw.ds
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: 2massa vliegwiel ..probably..

Bericht door Vmaxxer »

Zo. De bus is we4er voorzien van een geheel nieuw LUK koppelingsgebeuren met vliegwiel en toebehoren en de bus rijd weer als zonnetje :yes
Geen trillingen meer, geen gek schurend geluid bij ingetrapte koppeling en elke vorm van bonken is nu ook weg bij het (ont)koppelen.
happy happy joy joy.
het hele klusje (arbeid+materiaal+btw) kostte me € 950,- ... Als ik zo her en der berichten over deze ingreep lees valt dat dan nog mee...
2006 T5 2.5 AXD
Plaats reactie