Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Bij de dealer..kostte iets van 20 euro dacht ik.

https://volkswagen.7zap.com/de/rdw/tran ... 60-860005/
Nummer 5 in de tekening.

EDIT: linkje toegevoegd
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Na de camper en zelfbouw meeting zijn we doorgereden naar Texel, nadat ik eerst nog een mal voor een vloerplaat voor een andere weetjeweller had gemaakt.

Mooi eiland met "gastvrij weer".
Het regende vannacht van de planeten gelardeerd met stevige windstoten. Tel daarbij een achtergrondsound van de branding van het strand en het concert van vannacht is wel duidelijk.
We sliepen boven en nieuwe matras beviel goed.
Het SCA doek klapperde bijna niet en liet ook niets door.
We staan in de duinen bij camping Kogerstrand.

En dan ben ik wel eens benieuwd hoe andere daken bij dit soort weer presteren. Ik hoorde op de meeting dat er iemand was die een dakje van attrion kwijtgeraakt is.

Het weer van vannacht heeft me wel doen nadenken over welk middel je kunt gebruiken om de tentstof water afstotender te maken, zodat de regendruppels sneller afparelen maar de tentstof nog steeds heel goed kan ademen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

@Jan,
Als het niet per se nodig is, dan drogen we de tentstof liever op de natuurlijke manier dmv goed door luchten.

Scheelt ook voor het milieu..

Iedereen gaat daar natuurlijk op zijn eigen manier mee om. Tentstof kan volgens mij best 2 tot 3 dagen vochtig blijven, en dan als het weer het toe laat, luchten. Lukt het met het weer even niet, dan even de luchtkachel er bij aan.. eerder niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Tentdoek impregneren

Bericht door Multivan Generation »

Op de terugweg even langs carclean gereden om mezelf wat uitgebreider te laten informeren over 303 fabric guard,
en of dat iets zou kunnen zijn om het tentdoek mee te behandelen. Ik heb dat spul ook gebruikt op 2 cabrio kappen en het verwerkt erg prettig.
Maar bij de vraag of de tentstof dan nog ademend vermogen houdt, of dat je hem hiermee helemaal dicht zet, konden ze, heel eerlijk, geen antwoord geven, want ze wisten het niet.

Prima toch? ---> eerlijkheid is een groot goed.. :toppie

Doorgereden naar Vervat (goede tip Jan, ik was zo klaar, alleen beide dames wilden nog even de hele winkel door :nuts )
en daar hebben ze uitzoek in dat soort middeltjes om tentstof waterafstotend dan wel waterdicht te maken.
Ook ademende varianten hadden ze in het assortiment. In totaal wel 8 verschillende soorten gezien.
Gelukkig hadden we een stukje stof meegenomen en er kwam een goed advies uit.
Toen ik naar het etiket keek, zag ik dat het ook geschikt was voor Goretex, dus dat leek me goed voor ons tentdoek.

Thuisgekomen busje in de garage en dak omhoog gezet, het venster afgeplakt, en rondom de bus bij de tentstof onderzijde voorzien van een randje van papier, zodat het niet op de lak kon komen. Daarna de tentstof ingespoten. Let daarbij goed op wat er als droogtijd op het etiket staat. Er zijn middelen die bijna 36 uur in een droge omgeving moeten drogen. :groteogen

Afbeelding

Afbeelding

Actiefoto:
Afbeelding

Welke heb ik gebruikt?
Afbeelding

Hoeveel hebben we gebruikt/ hoeveel heb je nodig?
Wij hebben een lange wielbasis met SCA-dak. en ik kwam net niet toe met één spuitbus.
Voor een korte wielbasis verwacht ik dat 1 spuitbus net voldoende kan zijn.

Prijs: 9,95 per spuitbus


Was dit nu echt nodig? Ik bedoel ons dak en stof is nog geen twee jaar oud tenslotte.

Nee, waarschijnlijk niet. De tentstof sloeg niet door, het werd dus niet nat binnen. Echter staan wij soms op de meest vreemde plaatsen en soms ook geteisterd door de elementen. Dan wil je gewoon zeker geen armoede hebben en van je materiaal op aan kunnen.
We hebben in Denemarken al windkracht 9 met regen gehad, in Noorwegen hoog in de bergen slecht weer, en op Texel stak het dak ook boven de duinen uit.. Better safe than sorry..

Ik heb nog een proeflapje ingespoten, straks eens een testje mee doen :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

tentdoek impregneren deel 2

Bericht door Multivan Generation »

Zonet een test gedaan met een plantenspuit :lach

Test stof:
Afbeelding

Ziet er veelbelovend uit, te meer omdat het niet behandelde gedeelte rondom drijfnat werd :toppie

Daarna de plantenspuit op de behandelde tentstof gericht en sprayen maar.. :knipoog :jump

Auto goed in de was, en dat (afparel-)effect wilde ik ook bij de tentstof bereiken.

Afbeelding

Afbeelding

Dat betekend dus, dat als het een keer nodig is, dat we dan even een doekje er over halen en hopla, dak naar beneden en rijden maar.

Afbeelding

Afbeelding

Voor ons geeft dit een goed geslaagd resultaat.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Dank voor het delen van deze test. Ik gebruikte tot nu toe een tentspray van Vrijbuiter (weet het merk niet meer) maar dat geeft niet zo'n mooi parelend effect als deze Gently. En dat is toch wat je wilt, ten eerste natuurlijk dat het water niet door de stof heen komt maar ook dat het er makkelijk weer vanaf loopt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
edwardfotografie
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: The next level

Bericht door edwardfotografie »

Super dit, dank voor de info.
Hoe vaak behandelen jullie het tentdoek hiermee?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Dak is 2 jaar oud, en was het nodig? --> nee.

Maar ik hou van het afparelende effect..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen »

Interessante oplossing. Nou ja oplossing? Een echt probleem is er niet zoals je zelf al aangeeft, maar het effect is verbluffend.

Tentdoek heeft de eigenschap, dat het dicht trekt, als het nat wordt. Waar je wel op moet letten, is dat je het nat prima kunt opbergen, maar er wel voor moet zorgen, dat het ook weer snel droog wordt. Heb je een natte periode, waarin het dak steeds weer opengezet wordt is er niets aan de hand.

Verzeker je je er echter wel van, dat het doek goed droog is,voordat je het langere tijd niet gebruikt. Het gevaar van “weer” = schimmel in je doek is het laatste wat je wilt. Kennissen van ons hebben ooit een mooie DeWaard te vochtig opgeborgen. Ze konden de tent het jaar daarop weggooien.

Dit spul zal er zeker voor zorgen, dat het dak eerder droog is. Verder is het pareleffect natuurlijk wel cool.

Ik ben benieuwd hoe het zich houdt over meerdere jaren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: The next level

Bericht door Erdem50 »

:toppie dat tentdoek!
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen »

Ik bedenk mij, dat mijn doek na 9 jaar verbleekt en vuil geworden is. Ik zal het eens met water reinigen en dan inspuiten met het spul waar jij voor gekozen hebt.

Overigens voor wie meeleest. Tentdoek nooit met zeep o.i.d. reinigen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen »

Hoi Peter,

Ik begrijp dat jullie nu boven zijn gaan slapen. Wat is de reden van de verhuizing?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef: 29 apr 2018, 08:02 Hoi Peter,
Ik begrijp dat jullie nu boven zijn gaan slapen. Wat is de reden van de verhuizing?
We zijn met zijn 3-en Geert, dus om en om slaapt er iemand anders boven.

Van de week de rails die op het dak moeten komen, weer opgehaald bij een kennis.
Er was nog niets mee gedaan :muur
Dus nu heb ik onze rails + die van hem meegenomen en afgegeven bij het bedrijf Alumet in Etten-Leur.
Doorlooptijd is een 3 weken.

En nog een mailtje gehad over het zonnepaneel,
dat het morgen door UPS afgeleverd wordt.. :gekte
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Bij Pascal een paar uit een T4 geslepen onderdelen opgehaald,
later daar nog wat mee doen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Custom made zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Ons zonnepaneeltje wat we hebben laten ontwerpen is vandaag binnen gekomen.. :adhd

Afbeelding

Niet glimmend maar een soort van "frosted-laagje" er op, wat een hogere opbrengst zou geven, plus bescherming.

Afbeelding

Geen montage oogjes en een connector-box in het midden van de lange zijde,
zo zie je er niet heel veel.. een vlug testje

Afbeelding


even proefpassen.
Afbeelding


wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 jan 2021, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie