Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door powerpiep »

Even over banden: de nieuwe BF Goodrich a/t zijn veel beter geworden.
Remmen is geen probleem meer, ook op nat wegdek.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

Zo, hier ben ik weer. Flinke overuren op het werk en familie aangelegenheden zorgen er niet altijd voor dat ik snel kan reageren :D. En dan al helemaal niet als jullie super goede tips geven!
Hanssyncro schreef: 10 apr 2018, 08:06 Wat de beschermplaten betreft...in het Duitse forum loopt een verzameltopic erover (gaat alleen over de brandstoftank): http://www.t4forum.de/wbb3/board11-m%C3 ... %BCr-tank/. Misschien kun je nog aanhaken en er ook een mee bestellen bij hun.
Thanks voor de tip. Ik heb een bericht gepost, maar ik geloof dat alle 20 stuks al weg zijn. Maar even kijken, hoe dat topic zich ontwikkeld. Ik heb ook nog even de tijd.
Jonathan L schreef: 10 apr 2018, 20:30 Ik heb wat voorbereidingsinformatie op m'n site staan, www.followingtheflow.nl
Jullie hebben daar inderdaad veel handige information verzameld. Een paar dingen waren ons nog niet zo bewust. Bijvoorbeeld Diesel- en injector reinigingssetje en traangas.
Maar ik zie ook duidelijk dat iedereen zo zijn eigen pro's con's heeft. Een fiets gaat uiteraard mee. Ik wil ook delen per fiets afleggen. Keggen gaan ook mee, het is niet overal vlak, showerbag gebruiken wij ook met veel success al op dit moment en een mini bbq is ook gewoon success handig.
RobS schreef: 13 apr 2018, 15:52 Carter-bescherming. Verder naar het oosten is men beter voorbereid op slechte wegen. Daarom zijn er Oost-Europese bedrijven die prima prijs/kwaliteit beschermplaten maken voor bijna elk type auto. http://www.unterfahrschutz.eu
Thanks voor de tip. Dat ziet er goed uit!
RobS schreef: 13 apr 2018, 15:52 Je wagen wordt hoe dan ook zwaar beladen en de vering krijgt het te verduren met grote kans op gebroken achterveren. Jouw wagen is best oud en achterveren zijn slijtgevoelige onderdelen. Checken en in geval van twijfel preventief vervangen. Er bestaan meerdere types. Op het forum kunnen ze je wel aanbevelen welke je moet kiezen. Omdat je toch bezig bent: die veren staan op schoteltjes waarmee je de hoogte kunt instellen. http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfeder
Deze schoteltjes zijn dus voor de achterkant van de bus. Hiermee kan ik de de achterkant 21mm verhogen. Is dit dan het maximum? Of zijn bepaalde veren ook gewoon langer? En welke veren zijn aan te bevelen. De H&R-Feder? Dit zijn zoals ik lees de sterkste.
Aan de voorkant kun je het verhogen of verlagen gewoon "instellen" zie https://t4-wiki.de/wiki/Drehstabfeder , korekt?

Nu we toch bij het thema verhogen zijn heb ik besloten dat er Bilstein B6 schokbrekers onder komen. Met de informatie van de website van Peter (zie: http://www.eldiape.com/schokdempers/schokdempers.htm ) gaat mij dit zelf lukken.

AT-Banden moeten ook voor 2-3 cm verhoging zorgen.


Vorige week vrijdag heb ik eindelijk wat tijd gevonden om een aantal kleine verbeteringen aan de bus door te voeren.
Ik heb 1250kN gasdrukveren geinstalleerd. Bij de installatie zag ik dat aan de buskant het plaatje wat aan het roesten is. Deze moet ik dus maar maar eens vervangen. Met fietsendrager en 1 fiets blijft de klep zelfs open staan, wat een verschil! Echt een aanrader.
3a.jpg
3b.jpg
Tochstrip op het dakraam rubber geplakt (nu maar hopen dat het geheel niet meer suist).
1.jpg
Om ruime te sparen heb ik de verbanddoos aan de binnekant voorzien van magneten. Deze kan vervolgens aan de kluis onder de voorstoelen.
4a.jpg
4b.jpg
De voorruit isolatie heb ik even "uitgeprobeerd".
2.jpg
1 van de 2 kentekenlampjes was stuk. Ik heb beide vervangen voor een LED versie. Kompleet lamp met behuizing.

Verders heb ik voor 55 Euro een inbouw spirtus brander op de kop getikt. Een origio 4100. Ik hoop dat dit past, misschien moet ik de bestekbak iets verlagen.

Ook heb ik vacuum/onderdrukslangen en diesel retour leidingen besteld. Deze ga ik binnenkort vervangen.
Onze Porta Potti 345 is binnen. Nu nog een bodembevestiging kopen en https://www.ebay.de/itm/Stoffhocker-sch ... 0005.m1851 zo een ding. Dan is het gewoon een poef.

Ook heb ik nog een vraag met betrekking tot het schuifraam. Ik zie deze is licht groen getinte en doorzichtige uitvoering. Wat is standard of wat heb ik. De groene tint is soms zo "minimaal" dat ik even flink in de war ben. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik ergens naar toe rij en dat mijn ramen dan toch licht getint zijn en niet doorzichtig. Hoe kan ik dit achterhalen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Multivan Generation »

Voor je schokdempers en met wat jij er mee van plan ben, dan zou ik geen B6 nemen, maar eerder aan Sachs HD gaan denken.
Goedkoper en beter tegen de strapatsen van een wereldreis opgewassen zo denk ik.
Er zijn al een aantal mensen waarvan ik gehoord heb dat bij met name de voorschokdempers, er iets afbreekt..

Doe hier je voordeel mee.

Lees ook even het topic van Bart Seinwezen en van Jonathan L door en noteer even wat er bij hen defect ging :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L »

Neem geen fiets mee. Dat is vragen om moeilijkheden. Bij elk roadblock willen ze die fiets hebben. Wij hebben een step mee die we vervoeren in een aluminium kist op de fietsendrager.

Ga na welke vloeistoffen je wagen lust, groene stuurolie is nauwelijks te vinden en vooral niet als je het nodig hebt.

Neem genoeg ashoezen mee, die zijn reteduur in Afrika voor VW Transporter. Zomaar €200 per stuk.

Geef je wagen een grote beurt in Rabat bij de VW garage, alsje afrika in gaat. Eerst even een diagnose laten doen, de onderdelen bestellen duurt drie weken. In die tijd kun je nog even in Marokko rondkarren.

Groetjes uit Congo!
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

Multivan Generation schreef: 07 mei 2018, 12:47 Voor je schokdempers en met wat jij er mee van plan ben, dan zou ik geen B6 nemen, maar eerder aan Sachs HD gaan denken.
Oeps, ja uiteraard Sachs HD, ik had even niet goed gelezen in mijn eigen aantekeningen.
Jonathan L schreef: 07 mei 2018, 12:50 Neem geen fiets mee. Dat is vragen om moeilijkheden. Bij elk roadblock willen ze die fiets hebben. Wij hebben een step mee die we vervoeren in een aluminium kist op de fietsendrager.
Ik heb het gelezen, kan dat nog kleiner!! :p ;)

uhhmmm... ik ga toch niet mijn eigen fiets weggeven... Ik ga niet uiteraard niet mijn 4000 Euro racefiets meenemen, maar een mountainbike of crossen van een paar honderd Euro gaat mee, maar ook die ga ik niet even "weggeven".
Zijn die roadblocks iets Afrikaans? Of heb je dat ook richting het oosten....
Ik kan mijn fiets eventueel ook in een grote box op de fietsendrager vervoeren. Wielen eruit en hoppa, dat past wel....
Laatst gewijzigd door NLinGER op 08 mei 2018, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bart seinwezen »

Roadblocks zijn inderdaad iets afrikaans, in het oosten geen (of in ieder geval veeeel minder) last van. Of je moet door de Donbass of Afghanistan willen rijden 😊
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L »

[quote=NLinGER post_id=428215 time=1525693610
Jonathan L schreef: 07 mei 2018, 12:50 Neem geen fiets mee. Dat is vragen om moeilijkheden. Bij elk roadblock willen ze die fiets hebben. Wij hebben een step mee die we vervoeren in een aluminium kist op de fietsendrager.
Ik heb het gelezen, kan dat nog kleiner!! :p ;)

uhhmmm... ik toch niet mijn Eigen fiets weggeven... Ik ga niet uiteraard niet mijn 4000 Euro racefiets meenemen, maar een mountainbike of crossen van een paar honderd Euro ga ik echt niet weggeven.
Zijn die roadblocks iets Afrikaans? Of heb je dat ook richting het oosten....
Ik kan mijn fiets eventueel ook in een grote box op de fietsendrager vervoeren. Wielen eruit en hoppa, dat past wel....
[/quote]
Heb je EPS/DI2 op je fiets?
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

bart seinwezen schreef: 08 mei 2018, 11:17 Roadblocks zijn inderdaad iets afrikaans, in het oosten geen (of in ieder geval veeeel minder) last van. Of je moet door de Donbass of Afghanistan willen rijden 😊
Nee, daar hebben we geen behoefte aan. Hooguit Pakistan om in India te komen.

[/quote]
Heb je EPS/DI2 op je fiets?
[/quote]
Nee, geen extra gewicht op de fiets aub :p. Een racer moet wel onder de 7kg blijven.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L »

Een racer niet, een klimfiets wel.
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Vossius »

Als je door Oezbekistan gaat, voldoende reserve diesel mee nemen. Alles rijd daar op gas en afgelopen oktober bij een boer moeten aankloppen voor diesel. Mijn ervaring op deze grote reizen dat je van alles bij je heb maar ik het zelf gelukkig nog nooit heb hoeven te gebruiken met inmiddels 410k op de teller. Een maal stil komen te staan met een lekkende koelslang bij de olie koeler. Deze had ik dan net weer niet bij me.

grt René
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

Vossius schreef: 09 mei 2018, 20:26 Als je door Oezbekistan gaat, voldoende reserve diesel mee nemen. Alles rijd daar op gas en afgelopen oktober bij een boer moeten aankloppen voor diesel. Mijn ervaring op deze grote reizen dat je van alles bij je heb maar ik het zelf gelukkig nog nooit heb hoeven te gebruiken met inmiddels 410k op de teller. Een maal stil komen te staan met een lekkende koelslang bij de olie koeler. Deze had ik dan net weer niet bij me.

grt René
Kijk, dat is een mooie tip. Ik dacht dat alleen problematisch was in Kazachstan.

Afgelopen dagen in de middenspauze telkens wat aan de bus gedaan (kleine dingetjes)

Climair aangebracht:
Windabweiser2.jpg
Windabweiser1.jpg
1000W zuivere sines omvormer aan het assortiment aangebracht:
Omvormer1.jpg
En de 35mm2 ook aangesloten:
Omvormer2.jpg
Jaja, het ziet er op het moment niet uit, daar komt binnenkort veranderingen in.

Het spirituskookveld staat als volgende op de planning.
En tevens komt er binnenkort een schakelaar in de nul van het scheidingsrelais en een vaste voltmeter voor de startaccu in het dashboard.

Groet,
Dennis
Laatst gewijzigd door NLinGER op 22 mei 2018, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

jan2009 schreef: 22 mei 2018, 16:38
en een vaste voltmeter voor de startmotor in de accu.
Ehh , leg dat eens uit ?
Oh lol, mmm, daar heb ik het een en ander door elkaar gehaald!
:bifun

Het moet zijn: een vaste voltmeter voor de startaccu in het dashboard.
:)
Correctie doorgevoerd!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bvddobb »

Leuk project, hoor! :ikrij
NLinGER schreef: 22 mei 2018, 15:53 Het spirituskookveld staat als volgende op de planning.
Heb je niet overwogen om een dieselkooktoestel (bijv. deze van Webasto) te nemen, puttend uit je brandstoftank? Spiritus is toch weer iets extra om mee te nemen/onderweg in te moeten kopen...
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

bvddobb schreef: 22 mei 2018, 17:31 Leuk project, hoor! :ikrij
NLinGER schreef: 22 mei 2018, 15:53 Het spirituskookveld staat als volgende op de planning.
Heb je niet overwogen om een dieselkooktoestel (bijv. deze van Webasto) te nemen, puttend uit je brandstoftank? Spiritus is toch weer iets extra om mee te nemen/onderweg in te moeten kopen...
Voor binnen niet, dat is veel te duur. Zulke systemen zijn erg prijzig, zie: https://www.dewitschijndel.nl/webasto-d ... kookplaat/ !!!
We hebben nu een 2e hands Origo 4100 voor 55 Euro gekocht :D:D

Voor buiten hebben we een dieselkookveld. En 90% van de tijd koken we buiten. Het spiritussysteem is bedoelt voor slecht weer / bij regen onderweg.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bvddobb »

NLinGER schreef: 22 mei 2018, 20:41
bvddobb schreef: 22 mei 2018, 17:31
NLinGER schreef: 22 mei 2018, 15:53 Het spirituskookveld staat als volgende op de planning.
Heb je niet overwogen om een dieselkooktoestel (bijv. deze van Webasto) te nemen
Voor binnen niet, dat is veel te duur. Zulke systemen zijn erg prijzig, zie: https://www.dewitschijndel.nl/webasto-d ... kookplaat/ !!!
We hebben nu een 2e hands Origo 4100 voor 55 Euro gekocht :D:D
Da's inderdaad een fors verschil!! :ie
Plaats reactie