Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelbox aanschaffen

vragen over de T4
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Goedenavond allen,
Ik ben hard opzoek naar een goede koelbox. Ik zoek er 1 die ik precies op het keukenblok kan vervoeren tijdens t reizen. Scheelt ruimte :)
Mijn oog is gevallen op: combicool rc 2200 egp.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr Dave
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Ik ga hem uiteraard goed vastzetten. Ben zelf geen fan van gasflessen in de auto. 😬
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Haha dat snap ik zelfs. :nuts maar ook zo’n grote gasfles mee vind ik geen feest. Heb liever de koelkast wat groter. :lach met 3 kleintjes op de bank wil ik na t cruisen en tenten opzetten wel goed koude pils :proost
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door Vmaxxer »

Heb net de mobicool B40 gekocht en werkt perfect, zowel op mijn boot als in mijn bussie..
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door J vd Pal »

Waarom een absorptie koelbox als je toch niet met gas gaat slepen? Dan zijn er toch betere oplossingen denkbaar? Als je vaak wild staat zonder stroomaansluiting dan raad ik je een compressor koelbox aan. Wel duur maar ook zuinig. Als je meestal op een camping staat met 220 aansluiting dan is de hybride koelbox (op 220 een compressor en op 12V thermo electrisch) die Vmaxxer heeft een mooie oplossing. Niet te lang gebruiken zonder opladen van de accu anders start de auto niet mee (been there done that)
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Het geruisloze van een absorptie koelbox stond me wel aan. Maar ik heb voor de rest weinig verstand van de diverse systemen. Alle tips zijn welkom zeg maar. Ben in de zomer wel vaak op zeer warme plekken, dus minstens 20 graden onder de omgevingstemperatuur koelen is wel een vereiste.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door J vd Pal »

Dat kan volgens mij alleen met een compressor koelbox. Thermo electrische halen iets van 15 Gr lager dan buiten. Absorptie valt af vanwege geen gas, dan hebben ze ook geen meerwaarde in mijn ogen. Vraag blijft dan heb je altijd 220 volt of niet?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb een Waeco tropicool (iets van 34 liter) en die beviel prima.
Voor camping gebruik had ik een omvormer van Waeco er bij gekocht.
Is er eentje met een Peltier..

Ik heb nu een heel andere keuken gebouwd en heb beide zaken over..
Misschien is het wat, misschien niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Wel vaak 220, maar niet altijd. Vorig jaar nog 3 dagen in Tsjechië gestaan zonder stroom. Was toen erg blij dat mijn koelbox t nog 2 dagen uit wist te zingen op de extra accu. Wist niet dat een koelbox uitzoeken zo lastig was :muur
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Multivan Generation schreef: 09 mei 2018, 18:13 Ik heb een Waeco tropicool (iets van 34 liter) en die beviel prima.
Voor camping gebruik had ik een omvormer van Waeco er bij gekocht.
Is er eentje met een Peltier..

Ik heb nu een heel andere keuken gebouwd en heb beide zaken over..
Misschien is het wat, misschien niet?
Hey Peter, redelijk onduidelijk voor een leek als ik.. misschien een foto’tje? Begrijp niet precies waarvoor en waarom de omvormer nodig is en hoeveel ruimte dat dan weer zal nemen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door Multivan Generation »

davinci schreef: 09 mei 2018, 18:27
Multivan Generation schreef: 09 mei 2018, 18:13 Ik heb een Waeco tropicool (iets van 34 liter) en die beviel prima.
Voor camping gebruik had ik een omvormer van Waeco er bij gekocht.
Is er eentje met een Peltier..

Ik heb nu een heel andere keuken gebouwd en heb beide zaken over..
Misschien is het wat, misschien niet?
Hey Peter, redelijk onduidelijk voor een leek als ik.. misschien een foto’tje? Begrijp niet precies waarvoor en waarom de omvormer nodig is en hoeveel ruimte dat dan weer zal nemen.
Omvormer voor als je de koelbox op 230V wilt gebruiken.
Is er namelijk eentje voor 12V
Foto gaat niet lukken want ik sta op het punt om naar meeting te gaan.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door Mickel Moen »

Op mijn blog kun je een schema vinden van het verbruik van de verschillende systemen. Zie link hieronder en zoek dan bij koelbox.

Ik kan dat helaas hier nu niet plaatsen i.v.m. Traag internet.

Wat het voor jou beste systeem is hangt af van het gewenste gebruik.

1. Veel vrij staan: absorptie (met gasfles) of compressor met daarop afgestemde electra installatie.

2. Altijd aan de paal: dan kan absorptie, maar bedenk, dat een dag een stad bezoeken of een dagje naar het strand met de bus in de felle zon betekent, dat er niet gekoeld wordt.

Het beste systeem is uiteindelijk een compressor met een daarop afgestemde elektrische installatie welke weer afgestemd is op jouw campergedrag. Wil je veel en lang vrij kunnen staan, wordt je installatie zwaarder, dan als je meestal aan de paal gaat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

scherp. Ziet er ook wel goed uit. Bedankt allemaal voor alle tips.
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door bekend »

Heb zelf pas een weaco cdf 35 aangeschaft. (Marktplaats).dit is een compressor koelbox. Bevalt proma. Had hiervoor een compressor koellade (uit een oude vrachtauto) is helaas overleden. Nieuw zijn ze best prijzig maar tweedehands ook te vinden.
Met deze box kan ik rustig vrijstaan. Mijn hh accu (90 ah) icm met zonnepaneel 80 w voldoen prima.

Aart
davinci
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2013, 18:04

Re: Koelbox aanschaffen

Bericht door davinci »

Hie zit het met het geluid van een compressorkoelbox?
Plaats reactie