Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

vragen over de T4
corrosie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:27

Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door corrosie »

Sinds vandaag knippert het temperatuurlampje van mijn 2.4d T4 camper. Het lampje knippert regelmatig.
Daarnaast blijft de temperatuurmeter op het minimum staan. (voorheen sloeg die wel normaal uit).

Toen het knipperen me voor het eerst opviel, had ik al een half uur gereden, met deze buitentemperaturen zou je verwachten dat de temperatuurmeter dan snel oploopt.

Laatste 3 minuten de kachel op heet gezet, en de blowers volop aan. Daarna de motor afgezet.
Oliepeil en koelvloeistofpeil zijn beiden tussen min en max.

Bus heeft 210dkm gelopen, distributie is voor het laatst vervangen bij 130.000 in 2004.
Ik heb de bus nog maar een paar weken in bezit, particulier gekocht, en heb verder weinig historie. De duizend kilometer die ik ermee heb gereden tot nu toe waren probleemloos.

In mijn hoofd komt waterpomp op, of een temperatuursensor, maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen om de juiste diagnose te stellen. Iemand goede tips?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Beckontheroad »

Of printplaat klokkenhuis
Had ik. Ander er in probleem weg.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
corrosie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:27

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door corrosie »

Had jij exact dezelfde symptonen?

Zojuist nogmaals gestart en getankt: brandstofmeter geeft wel gewoon aan dat hij vol is (stond eerst net onder 1/4). Die functioneert dus wel.
Temperatuur meter komt niet omhoog, maar het lampje knipperde nu niet meer.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Beckontheroad »

Was bij vloeistofniveau lamp. Knipperde ook met koude motor. Meter bleef goed staan, die leek normaal te werken
Overdruk vat eerst doorgelust: geen effect
Vervolgens gereinigd: geen effect
VW dealer wilde halve bus verbouwen ja als je t niet weet..
Uiteindelijk ebay.de juiste klokkenhuis gevonden
Km-werk overgezet en klachten weg.

Staat vast wel hier veel over printplaatje opnieuw solderen.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Hella »

Als na een ferme klap op het dashboard de temperatuurmeter wel reageert is in 90% van de gevallen inderdaad de soldeerverbinding van de spanningsregelaar defect. Die kan na uitbouw van de tellerunit worden gesoldeerd.
Die spanningsregelaar voedt de meters met 7 Volt (waardoor wordt voorkomen dat indien de voeding 12 Volt zou zijn, de meters met de variatie in het boordspanningsnet op en neer gaan).

Verder heb ik het ook met enige regelmaat dat de koelvloeistof lampje gaat/blijft knipperen. Als ik de motor uitzet en weer opnieuw start is het knipperen verdwenen. Meen dat het ergens aan een slechte verbinding met de dynamo zou kunnen liggen. Weet alleen niet precies wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Het belangrijkste is echter dat er motorisch niets aan de hand is; koelvloeistof niveau goed, temperatuur motor binnen de toleranties en oliedruk goed.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Pascal-141 »

Distributie is vervangen in 2004 ? Dus 14jaar geleden :ie
Max interval is om de 6 jaar . :knipoog

Ik zou alvast een distributiewissel op de planning zetten ook , incl spanrollen en waterpomp
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Multivan Generation »

Ik ook.. en zou de koelvloeistof vervangen en het hele koelsysteem goed doorspoelen en reinigen.
Distributie snel laten doen inclusief de waterpomp, thermostaat vervangen kost niet veel, en de lamellen achter de koelventilatoren goed gangbaar maken en desnoods met een tierap open en vastzetten..

Daarna pas de elektronische dingen na gaan..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
corrosie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:27

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door corrosie »

Distributie staat inderdaad al op mijn lijstje, vanavond was op bijzondere wijze het lampje weer uit, en werkte de temperatuurmeter ook weer normaal. De temperatuur komt maar net boven de 70 graden uit. Is dat normaal voor deze motoren? (vanmiddag sloeg hij helemaal niet uit, wellicht toch ergens last van de warmte ofzo)
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Dantji »

corrosie schreef: 28 mei 2018, 23:27 De temperatuur komt maar net boven de 70 graden uit. Is dat normaal voor deze motoren? (vanmiddag sloeg hij helemaal niet uit, wellicht toch ergens last van de warmte ofzo)
Die van mij wordt ook niet veel warmer bij normaal gebruik (100-110 km/u - vlak snelweg)
Gaan we klimmen dan is het een ander verhaal :)
Geen VW meer :/
R'dam
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Herman744 »

Twee weken gelden het distributiegebeuren laten doen. Monteur vertelde dat hij een luchtbel in de radiator had geconstateerd en adviseerde koelvloeistof eerstkomende tijd goed in de gaten te houden. Gewoon naar huis gereden (25 km) niks aan de hand. Een dag later even naar de supermarkt (4 km) Koelvloeistof komt aan de achterzijde van het bolletje naar buiten. Veel geborrel. Oh, jee koppakking eruit?? Na enkele dagen niet gereden te hebben een nieuwe thermostaat gehaald. Eentje die bij 80 gr. open gaat ipv. de normale die opent bij 87 gr. De nieuwe thermostaat heeft een klein kogeltje, dat zou moeten helpen bij het ontluchten. Nieuwe koelvloeistof erin en inderdaad ging het ontluchten een stuk makkelijker. Ik heb de motor een 20 minuten laten draaien bij iets verhoogd toerental. De wijzer van mijn klok wees toen 80 gr aan. Ventilatoren gingen ook draaien.Tijdens het rijden komt de wijzer niet of nauwelijks hoger dan 70 gr. Ik heb de lamellen vorig jaar helemaal open vastgezet met koperdraad. Het knipperen van het lampje heb ik ook gehad. Zat hem inderdaad in losgetrilde solderingen op de printplaat van de klokkenwinkel. Op deze pagina kun je zien, welke contactjes, waarvoor dienen.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument
corrosie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:27

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door corrosie »

Afgelopen weekend de camper aangepakt:
- multiriemen, v-snaren en spanrollen vervangen
- waterpomp, thermostaat, temperatuursensoren en koelvloeistof vervangen
- motorolie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter en versnellingsbakolie vervangen
- dashboard gedemonteerd, doorgesoldeerd en teruggeplaatst.

Controles uitgevoerd:
Lamellen bij de fan openen en sluiten prima, fan's gaan aan en uit.

Bij de eerste testrit geen knipperend temperatuurlampje meer gezien op het dashboard. De temperatuurmeter geeft weer 70-75 graden aan. Dat blijf ik maar laag vinden. Verder lijkt alles te functioneren.

Eerst maar weer eens meer kilometers maken. :ikrij Ik ben benieuwd hoe de bus zich verder gedraagt. De nieuwe riemen en snaren geven me in ieder geval een veiliger gevoel onderweg...

Binnenkort nog even de remvloeistof doen, daar zijn we niet meer aan toe gekomen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Multivan Generation »

Mooi :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
corrosie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:27

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door corrosie »

Na vervangen van sensoren gloeide de bus niet altijd meer goed voor. Gloeirelais getest, en deze leek wel goed te werken. Sensor losgetrokken en het gloeilampje brandde weer.

Uiteindelijk de originele sensor weer teruggeplaatst en het probleem was verholpen. Blijkbaar heb ik een verkeerd type sensor besteld.

Afgelopen weekend zo'n 350 km gereden. Hij loopt weer heel gezond, trekt in alle toerentallen goed door, dus daar zijn we helemaal blij mee. Wel hebben we 250 van de 350 kilometer naar een knipperend lampje van de koelvloeistof zitten kijken. :bonk

Ook de brandstofmeter gaf nog geen 3/4 aan na het tanken. Zal het dan toch in de spanningsregelaar zitten? De printplaat van het dashboard is een paar weken terug nog doorgesoldeerd, maar blijkbaar was dat niet genoeg.
corrosie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2010, 20:27

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door corrosie »

Het knipperende lampje houdt me bezig. Zeker nu ook de brandstofmeter niet meer aanwijst wat hij moet aanwijzen.

Printplaat is doorgesoldeerd, maar toch werkt dit niet. Zou dan de spanningsregelaar zelf kapot kunnen zijn? Weet iemand waar ik die kan bestellen (liefst zodat ik die binnen een paar dagen heb)?

Op de regelaar staat: ITT TCA700Y.
Ik lees dat er ook wel vervangers voor zijn, maar het is me niet precies duidelijk welke vervanger ik zou moeten zoeken.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temperatuurlampje 2.4d knippert, temperatuurmeter slaat niet uit.

Bericht door Herman744 »

Ik heb er een TS 7810 ingezet. Deze moet wel op de kop erin gezet worden. (zat origineel ook de TCA 700Y in) Is al even geleden, maar dacht dat ik hem bij Conrad besteld heb. Ik weet niet wat er bij jou doorgesoldeerd is, maar bij mij zat het probleem in de aansluitingen voor de grote stekker achter op de printplaat. Maak van de contactjes een scherpe digitale foto en bekijk hem op je PC. Dan zie je waarschijnlijk dat er een soort van rondjes om de pennetjes zitten. Die zitten dus los. Ik heb hier al eerder naar wiki verwezen.
Plaats reactie