Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen vrijstaand zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door eindgebruiker »

Nog een nadeel van een vast paneel dat ik kan verzinnen: vogelpoep. (Mijn California staat dag in dag uit buiten op straat onder de bomen.)
Vogelpoep zal geen licht doorlaten, maar daar gaat het niet om. De vraag is: raakt het paneel beschadigd als je het niet meteen schoonmaakt?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

eindgebruiker schreef: 27 mei 2018, 22:35 Nog een nadeel van een vast paneel dat ik kan verzinnen: vogelpoep. (Mijn California staat dag in dag uit buiten op straat onder de bomen.)
Vogelpoep zal geen licht doorlaten, maar daar gaat het niet om. De vraag is: raakt het paneel beschadigd als je het niet meteen schoonmaakt?
Heb ze al 6 jaar op mm garage. 1x per jaar in april mei sopje werkt nog steeds...als er zon is..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door brecht »

Rob Motard schreef: 19 mei 2018, 11:15 een 100 ah batt gaat ongeveer 25 uur mee klopt het dan dat ik 100/25 dus 4 a per uur verbruik mijn paneel moet dus da minstens opbrengen W=V*I in mijn geval dus 4*12 is 48 watt moet ik hebben gezien een zonnepaneel op het dak nog niet de helft levert zal ik dus meer dan 100 watt op dak moeten hebben. of sla ik nu de bal helemaal mis
Je berekening klopt helemaal. Alleen haal je wel wat eenheden door elkaar en daardoor word je antwoord wel wat onbruikbaar :) De 100 Ah die je noemt is de hoeveelheid "stroom" die in je accu past. De 48 Watt die je noemt is de hoeveelheid "stroom" uit je paneel komt, maar die varieert nogal afhankelijk van locatie, weer, etc. Dus " 2x 48 is bijna honderd dan klopt het" gaat niet op.

In plaats van berekenen (lastig omdat opbrengst van je paneel onduidelijke is onder steeds wisselende omstandigheden op/bij de bus) zou ik lekker op de ervaring van andere gebruikers af gaan. Een 100Watt paneel lijkt in dit topic voor veel mensen genoeg te zijn. Zowel bij de "vaste panelen groep" als de "losse panelen groep"
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

brecht schreef: 29 mei 2018, 08:13
Rob Motard schreef: 19 mei 2018, 11:15 een 100 ah batt gaat ongeveer 25 uur mee klopt het dan dat ik 100/25 dus 4 a per uur verbruik mijn paneel moet dus da minstens opbrengen W=V*I in mijn geval dus 4*12 is 48 watt moet ik hebben gezien een zonnepaneel op het dak nog niet de helft levert zal ik dus meer dan 100 watt op dak moeten hebben. of sla ik nu de bal helemaal mis
Je berekening klopt helemaal. Alleen haal je wel wat eenheden door elkaar en daardoor word je antwoord wel wat onbruikbaar :) De 100 Ah die je noemt is de hoeveelheid "stroom" die in je accu past. De 48 Watt die je noemt is de hoeveelheid "stroom" uit je paneel komt, maar die varieert nogal afhankelijk van locatie, weer, etc. Dus " 2x 48 is bijna honderd dan klopt het" gaat niet op.

In plaats van berekenen (lastig omdat opbrengst van je paneel onduidelijke is onder steeds wisselende omstandigheden op/bij de bus) zou ik lekker op de ervaring van andere gebruikers af gaan. Een 100Watt paneel lijkt in dit topic voor veel mensen genoeg te zijn. Zowel bij de "vaste panelen groep" als de "losse panelen groep"
yes ik denk ook dat da de beste berekening is ervaring van de andere. en heb ook een mail naar een verdeler gestuurd en die zij ik zou zwaar genoeg nemen dan ben je zeker ( die mens wil natuurlijk wat verdienen he) maar hij heeft wel een punt en tis niet gek veel duurder als je wat zwaarder gaat
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

De kogel is door de kerk ik ga voor op het dak. Maar nu een tweede probleem, een zeer dun flex paneel of een dikker paneel zo als ze vroeger waren. duitzicht maakt me niet veel uit. ik wil vooral degelijkheid dus ben gevoelsmatig minder voorstander van de flex panelen omdat ze hun warmte niet zo kwijt kunnen. welk van de twee is het best kwa kwaliteit?
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door brecht »

Indien goed gemonteerd: de ouderwetse. Zeker als zicht je niet uitmaakt

Ik ken nog geen fabriek die flex panelen maakt die lang genoeg in leven is gebleven om de garantie waar te maken. Ook je warmte argument is een goede: bij betere ventilatie zal je paneel beter presteren.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

brecht schreef: 29 mei 2018, 09:35 Indien goed gemonteerd: de ouderwetse. Zeker als zicht je niet uitmaakt
bedoel je daar iets mee, waar moet ik opletten bij montage?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Ben ook wel benieuwd wat hij daar mee bedoeld..

Ik ga mijn flexibele paneel zwevend ophangen zodat het zijn warmte ook goed kwijt kan. Ook zijn die ontwikkeld om wat beter bestand te zijn tegen trillingen als de oude vaste met aluminium frame.. Die van nog 3 cm dik.. bedoel ik daar mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door brecht »

Dat vraagt misschien wel; wat uitleg ja: wat ik daarmee bedoel is dat ik me kan voorstellen dat een openklappend camperdak wel een s wat kan bewegen. Een paneel wat heel stijf op een flexibel camperdak bevestigd zit, of wat langs een licht glooiend dak bol wordt getrokken zal in mijn ogen wel eens onder spanning kunnen komen te staan, met microcracks als gevolg. Onzichtbaar, wel schadelijk voor je paneel.

Het glas op en het frame rond een zonnepaneel kan echt veel hebben hoor, zal niet zo snel stuk gaan. Die micro cracks zitten echt in de cellen tussen het glas en het folie. Ik zou 't paneel voor de zekerheid daarom in rubber hangen of zo, of een rubber ring in je verbinding gebruiken. Ik hoop dat montagesetjes die je krijgt bij een set voor op je camper daar rekening mee houden. Mijn solar ervaring is trouwens alleen met installaties op daken van enkele panelen tot zo'n 22.000 stuks. Op voertuigen verder geen ervaring dus ik laat me graag bijpraten door iemand met ervaring.

Flexibel paneel met ventilatie zou idd wel eens "best of both worlds" kunnen zijn. Die plakpanelen voor op bootdekken ouzo; die zijn wel gemaakt om wat ellende te kunnen weerstaan.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

de beslissing is gevallen tis een paneel voor op het dag geworden van 160 watt deze was als promokit te koop het hele pakket met bekabeling omvormer steunen lijmkit alles in 1 voor 295 euro
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

paneel is aangekomen en ziet er super goed uit. maar het vast zetten is nu het geen wat moet gebeuren. ik wil het lijmen en schroeven
maar schroeven is da een goed idee? en hoe lang mag zo een schroefje zijn want wil niet aan de binnekant uitkomen
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Punker73 »

Rob Motard schreef: 30 mei 2018, 10:57 de beslissing is gevallen tis een paneel voor op het dag geworden van 160 watt deze was als promokit te koop het hele pakket met bekabeling omvormer steunen lijmkit alles in 1 voor 295 euro
Niet gek duur ... heb je een link naar dit pakket?
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Deet »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :-))
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... 04&lang=nl

deze heb ik zelf besteld met een paar kleine opties kwam het voor mij op 295euro
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Martens-Tvier »

Rob Motard schreef: 03 jun 2018, 08:36 https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... 04&lang=nl

deze heb ik zelf besteld met een paar kleine opties kwam het voor mij op 295euro
Mooie set! Welke laadregelaar heb je erbij? Die "simpele" blauwe uit de foto?
En we zijn benieuwd naar de inbouw/aansluit-foto's en ervaringen :toppie
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie