Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Upgrade motor T4 '97

vragen over de T4
Plaats reactie
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Upgrade motor T4 '97

Bericht door Helly »

Hi!
Ik heb een T4 California waar ik op zich erg blij mee ben, maar de 1.9 TD motor heeft eigenlijk wel echt te weinig vermogen voor zijn gewicht. In heuvel/berggebied echt lastig. Een hele nieuwe bus kopen met sterkere motor vind ik ook weer zo wat en vraag mij af of het een beetje te doen is om er een sterkere motor in te (laten) zetten? Of is het ingewikkelder dan de ene motor er uit en een andere er in?
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door Multivan Generation »

Lees eens op het forum over meer vermogen uit een 1.9 te halen.
Pascal 141 heeft daar ervaring mee.

Komt er kort op neer, pomp opdraaien voor meer brandstof, meer turbodruk, interkoeler monteren evenals oliekoeler.


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door odorf »

En oliekoeler is het belangrijkst!

Of een donor T4 bus kopen (Met TDI motor)
En motor, versnellingsbak, subframe en dashboard/kabelboom etc. over zetten.
In Engeland bouwen ze ook wel vaker een 4cylinder TDI blokje van een Golf in.

Naar 5 cylinder TDI ombouwen Is al veel vaker gedaan, daar is hier op het forum ook veel over te vinden.

Als je veel zelf kunt, of een bevriende garage/monteur hebt die kan assisteren is het denk ik prima te doen, ga je daar een 'echte' garage voor aan het werk zetten vrees ik dat het snel een enorme kostenpost kan worden.

In my opinion.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 07 jun 2018, 19:54, 4 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door odorf »

Op speciaal verzoek van PeterMV;

Volgens mij is dit een Golf TDI blok in plaats van een T4 TD. En ik dacht dat dit in de UK vaker werd gedaan maar als ik het mis heb mag je dat ook zeggen. ... :knipoog

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... 316?page=4

Ik heb nu even niet zoveel tijd maar zal eens kijken of ik nog meer linkjes in mijn archief kan opduikelen. :toppie

Maar ombouwen naar een 5 cylinder TDI is denk ik wel effectiever.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door Helly »

Dank voor de reacties!

Ik zit inderdaad bij voorkeur te denken aan upgrade naar 2.5 TDI (ik weet inmiddels waarom die veel vaker voorkomt bij dit model). Hiervoor had ik een T4 uit '92 met 2L benzine motor, daarmee kon ik met auto's meerijden. Nu tussen de vrachtwagens... Helaas kon ik later geen enkele T4 met benzine motor meer vinden (scheelt ook qua milieuzones). Gek genoeg zit er ook zo'n 350 kg verschil in gewicht (volgens het kenteken) voor hetzelfde model bus. Dat zal ook bijdragen aan het verschil in rijervaring.

Ik ben niet handig genoeg om het zelf te doen, maar heb wel goede contacten bij een garage die dit soort busjes (of vrouwen met oude busjes) leuk vindt en mij meestal voor veel minder dan bij een andere garage in de avonduren weer op weg helpt.

Ik kijk ook even het forum beter door.
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door Helly »

Odorf, ik zie dat jij zo'n zelfde busje (iets ouder) hebt, heb jij geen last van het gebrek aan vermogen?
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door Pascal-141 »

Helly schreef: 08 jun 2018, 12:36 Dank voor de reacties!

Ik zit inderdaad bij voorkeur te denken aan upgrade naar 2.5 TDI (ik weet inmiddels waarom die veel vaker voorkomt bij dit model). Hiervoor had ik een T4 uit '92 met 2L benzine motor, daarmee kon ik met auto's meerijden. Nu tussen de vrachtwagens... Helaas kon ik later geen enkele T4 met benzine motor meer vinden (scheelt ook qua milieuzones). Gek genoeg zit er ook zo'n 350 kg verschil in gewicht (volgens het kenteken) voor hetzelfde model bus. Dat zal ook bijdragen aan het verschil in rijervaring.

Ik ben niet handig genoeg om het zelf te doen, maar heb wel goede contacten bij een garage die dit soort busjes (of vrouwen met oude busjes) leuk vindt en mij meestal voor veel minder dan bij een andere garage in de avonduren weer op weg helpt.

Ik kijk ook even het forum beter door.
Een 2.5TDI is inderdaad DE motor voor een T4 .
Maar dat kost ook wat , tegen dat die motor er in ligt en alles werkt zoals het hoort ; je 1.9td heeft niks nagenoeg niks van electronica , een TDI daarentegen heeft heel wat electronica nodig om te kunnen draaien .
Heb je een beperkt budget , dan is er uit je huidige 1.9TD ook nog wel wat extra vermogen te halen.
De huidige 68PK kun je makkelijk richting 85-90PK brengen zonder veel werk en zonder je portefeuille in 2 te scheuren .(Ook 100Pk is mogelijk ,maar dat gaat ten koste van de levensduur)
Ik reed destijds met mijn 1.9TD met autoambulance (660kg leeggewicht) erachter op de snelweg gewoon 115km/u . Zonder de aanhanger was de topsnelheid 155km/u , maar dan zit je de toerenteller dik in het rode gebied. Maar 120km/u aanhouden was geen enkel probleem .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door odorf »

Helly schreef: 08 jun 2018, 12:38 Odorf, ik zie dat jij zo'n zelfde busje (iets ouder) hebt, heb jij geen last van het gebrek aan vermogen?
Nee ik heb eigenlijk geen last van gebrek aan vermogen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik rij meestal rustig zo 110 gemiddeld. En als ik een vrachtwagen in wil halen gaat dat prima zonder de rest van het verkeer achter mij gek te maken. Maar dat mik ik wel uit, want bij een stukje omhoog weet ik dat ik daarvoor vermogen te kort heb, dan wacht ik even achter de vrachtwagen tot het vlakker wordt.

De bekende helling bij Luik ben ik ook prima opgekomen, sneller dan de vrachtwagens :toppie

Mijn motor is niet aangepast. Ontsteking staat wel goed op tijd. (Kan ook schelen) Maar het is niet te vergelijken met een TDI. :knipoog

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
jordydereus

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door jordydereus »

Goed pomp timing is cruciaal.

Vele monteurs weten niet hoe.

Omdat er geen obd stekker aan zit.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door Pascal-141 »

jordydereus schreef: 08 jun 2018, 20:05 Goed pomp timing is cruciaal.

Vele monteurs weten niet hoe.

Omdat er geen obd stekker aan zit.
Meetklokje doet wonderen he :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: Upgrade motor T4 '97

Bericht door Helly »

odorf schreef: 08 jun 2018, 15:24
Helly schreef: 08 jun 2018, 12:38 Odorf, ik zie dat jij zo'n zelfde busje (iets ouder) hebt, heb jij geen last van het gebrek aan vermogen?
Nee ik heb eigenlijk geen last van gebrek aan vermogen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik rij meestal rustig zo 110 gemiddeld. En als ik een vrachtwagen in wil halen gaat dat prima zonder de rest van het verkeer achter mij gek te maken. Maar dat mik ik wel uit, want bij een stukje omhoog weet ik dat ik daarvoor vermogen te kort heb, dan wacht ik even achter de vrachtwagen tot het vlakker wordt.

De bekende helling bij Luik ben ik ook prima opgekomen, sneller dan de vrachtwagens :toppie

Mijn motor is niet aangepast. Ontsteking staat wel goed op tijd. (Kan ook schelen) Maar het is niet te vergelijken met een TDI. :knipoog

Odorf
Klinkt vergelijkbaar met wat ik uit die van mij haal. Mee- of tegenwind maakt ook uit, met wind mee haal ik zelfs 120 km/u op een vlakke snelweg. Het ligt denk ik ook aan mijn verwachtingen na mijn vorige T4 die wel direct optrok als ik het gas intrapte...
Luik komt hij inderdaad boven, met geduld en heel veel toeren. Brenner pas (Oostenrijk - Italie) is een stuk langer en ligt hoger. Dat haalde hij uiteindelijk ook, maar deed er even over, kon geen vrachtwagen inhalen, en hij kreeg het er erg warm van. Ik hoefte niet te stoppen, maar had het idee dat ik hem nogal forceerde.

Als ik lees dat met de TDI er meteen een bak electronica bij komt ben ik minder enthousiast. Mijn voorliefde voor oude auto's komt mede doordat het meeste mechanisch is. Kan minder kapot en is makkelijker te repareren. Deze is wel probleemloos, dat is ook wat waard.
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
Plaats reactie