Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5tdi acv loopt rauw

vragen over de T4
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Mijn vw t4 2.5 tdi met 220000kms loopt rauw, te hard. Ik heb hem net gekocht, en ik weet niks van de voorgeschiedenis. Heb net distributiewissel gedaan met waterpomp en alle rollen. Bij het op tijd zetten met diagnose-apparaat viel het me op dat het inspuitmoment circa 20 eenheden verspringt tussen de 45 en 65, ik krijg nooit een stabiele waarde. Vóór de distributiewissel was het rauw klinken en "dansen" van het inspuitmoment ook al het geval. Verder trekt de wagen lekker door, misschien iets minder snijdig dan hoort. Aan 2500 toeren klinkt de motor nog rauwer en begint ook het dashboard te trillen, aan 3000 toeren is het weer wat minder. Wanneer de motor niet belast is heb je het nog rauwer klinken niet aan 2500 toeren. Het stationair toerental is stabiel. ik zie geen abnormale rook. De wagen stottert niet.
Het 2 massa-vliegwiel hoor je misschien een heel klein beetje, maar je moet al heel goed luisteren. Bij de distributiewissel zat er geen diamantschijfje tusse poelie en tandwiel, en er zat ook geen in mijn skf-kit. Achteraf las ik dat dit schijfje wel moet, maar of dat nu de reden kan zijn? Ik heb een Engelse thread gelezen waar dit probleem 3 jaar lang besproken werd. Mensen vervingen dieselpompen, verstuivers, en wat weet ik nog allemaal; maar het probleem werd nooit opgehelderd. Ik kocht de wagen als motordonor, maar met dit probleem weet ik het niet meer...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Ow ja, en ik verving ook alle vacuum leidingen, om dat uit te sluiten
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de trillingsdemper zelf ook vervangen?

Als je brandstofpomp timing zoveel op en neer danst kan dat goed komen door spanrol of omlooprol die niet 100 procent op tijd staan, maar zoals je zelf al meldde,
Kunnen indirecte factoren ook invloed hierop hebben..

Je schreef ook dat je de distributie vervangen had. Heb je daarbij ook de brandstofzijde qua riem en omlooprol en spanrol vervangen?

Die timing waarover je schreef, is dat onder measuring values, of zonder softwarematige compensatie via TDI timing?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Allereerst dank voor de snelle reactie!
De 2 riemen en alle rollen zijn vervangen. En alles is ge-triple-checked qua callibratie. Ik heb niet de indruk dat de pompriem staat te dansen.
De dynamische pomptijd heb ik gedaan met een delphi computer, met de juiste brandstof temperatuur, dus na het warm rijden.
Ik denk eraan de pomp af te nemen en de interne werking te laten controleren in een bosch diesel center
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Zou de boordcomputer de schuldige kunnen zijn?
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Het is er trouwens één van de eerste generatie, met groene teller
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Multivan Generation »

zou kunnen, maar meestal niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Ik weet zeker dat dit euvel wel vaker voorkomt. Ik had er namelijk ooit eentje die dat ook had, maar die had 400000kms en ik had geen zin om het verder uit te spitten. Iemand had dit ook, en loste het op. Kom op iemand, maak je kenbaar!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Snautzer »

Beter vragen wie er een reserve computer heeft liggen. Kan je dat uitsluiten
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door arjanzevenaar »

ok dus bouwjaar is eind ´97 begin ´98 ?
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Je zit er recht op met je bouwjaar arjanzevenaar. Wil dat zeggen dat je weet hebt van een ziekte van die bouwjaren?
En snautzer, ik heb er zelf nog één liggen, zo'n computer. Na het weekend ben ik er weer en ga ik dat proberen. Ik was hier even hardop aan het nadenken.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door jos_br »

Het dansen tijdens de inspuittijdstip controle betekent dat het vliegwiel niet fris meer is. Het rauwe en onregelmatig lopen heeft vaak met de vervroeger te maken, deze kun je uitlezen, dus meteen controleren. Hier heb je geen Bosch center voor nodig. Ook kán het zijn dat de pomp op een verkeerde cilinder staat......

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door arjanzevenaar »

de ECU is van dit type een stuk langzamer, dit zijn 8 bits. De latere rond aug-sept 1998 zijn 16 bits. Mijn ACV komt uit jan 1998 en heeft dit ook in meer of mindere maten. Het is natuurlijk een subjectief begrip, wat voor de een rauw is is voor de ander normaal. Ik vind mijn ACV ook rauwer lopen dan bijvoorbeeld die van mijn schoonvader uit 1999. Sommige weetjewellers op dit forum beamen dat ook, latere bouwjaren rijden gewoon prettiger, hangen beter aan het gas ed. Dat rauwe lopen heeft alles te maken met de regelsnelhied van de ECU en de daarbij behorende componenten. Afgelopen voorjaar heb ik de slijtagedelen van de aandrijflijn vernieuwd, nieuwe koppeling en massavliegwiel, homokineten. Ook heb ik alle ophangdempers vervangen, remmen, banden ed en de conclusie is dat hij het nog steeds fantastisch goed en rijd maar niet zo smeuig als een latere versie. Ik vind dit trouwens ook typisch een VW dingetje, franse en japanse autos rijden altijd zo smooth maar nogmaals dat is weer een subjectief gevoel.

Het werd bij mij wel beter toen ik de dempers hangt vervangen toen klonk die minder rauw.

Ooh ja en ECU vervangen voor een 16 bit dan moet je de hele kabelboom vervangen, brandstofpomp, EGR, Intercooler, dashboard, etc. Een andere optie is een heel andere type ECU in te bouwen en deze zelf te programmeren. Ik heb dit nog niet gezien dat andere dit ook deden en wat dan de winst is. Hangt natuurlijk ook een groot risico aan dat je je blok kapot rijd. ( ik heb beroepsmatig Scania Caterpillars en MTU motoren getest op proefstanden en weet het een en ander van ECU's).
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door arjanzevenaar »

jos_br schreef: 09 jun 2018, 20:51 Het dansen tijdens de inspuittijdstip controle betekent dat het vliegwiel niet fris meer is. Het rauwe en onregelmatig lopen heeft vaak met de vervroeger te maken, deze kun je uitlezen, dus meteen controleren. Hier heb je geen Bosch center voor nodig. Ook kán het zijn dat de pomp op een verkeerde cilinder staat......

Jos.
als je pomptiming zover is versprongen dan start hij zeker niet, heb ervaring daarmee :bonk
Ik heb trouwens een filmpje van de timing van mijn bus van de laatste keer, 20 is wel heel erg veel maar ik heb er ook uitschieters er tussen zitten van 10 of meer.
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Allen bedankt voor het meedenken, en nog meer dank voor jullie doortastende kennis!
Ik neem dus mee:
-dansende inspuitmoment = vliegwiel vervangen
-rauw lopen = vervroeger in de pomp uitlezen (hoe heet
dit dan op een diagnose apparaat?)
-motorsteunen controleren en eventueel vervangen
-pomp op verkeerde cilinder valt uit te sluiten gezien hij
makkelijk start

Dat er zoveel verschil zat in de vroegere en latere computerdozen wist ik niet. Dat hij nooit zal spinnen als een blauw dashboard, dat neem ik dus ook mee. Maar ik heb wel eens een riem gelegd op één met 340000kms van hetzelfde type die veel gemoedelijker draaide dan deze. Het geluid doet me ongemakkelijk voelen bij het rijden, overstemt de hele cockpit, zeker eens je de 2500 toeren passeert en het dashboard ook mee begint te doen. Ik weet dat het subjectief is, maar ik beeld het me niet in. De motor is bedoeld als nieuwe hart voor een Westfalia multivan (klapdak) 2.4 AAB uit 1992 die tot onderaan toe de royal treatement gekregen heeft. Ik wil geen tjoektjoek meer, met alle respect voor de 2.4d liefhebbers. Ik zou graag beginnen met een schone lei als het ware, zonder rauw geluid.
Wat betreft dat vliegwiel; zou de pompriem dan ook niet zichtbaar moeten dansen bij stationair toerental of onbelast gas geven?
Plaats reactie