Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Niet opschakelen

vragen over de T4
Plaats reactie
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Niet opschakelen

Bericht door Zomeren »

Beste,

Ik rij een T4 2,5 TDI uit 2000 met automatische versnellingsbak. De bak is rond 190.000 km gereviseerd (externe koeler op de bak gemonteerd) tot die tijd heb ik er nooit problemen mee gehad. Na revisie heb ik één keer langs de weg gestaan omdat hij niet meer op wilde schakelen. Het deed zich voor tijdens een file-situatie in Belgie, lichte stijging in de weg, erg warm, veel optrekken, afremmen en schakelen. Later deed hij het weer, er was niets te vinden. Conclusie was dat het waarschijnlijk een oververhitte bak was.

Nu, na een jaar probleemloos rijden, gebeurde het gister weer. Op Corsica, weer lichte stijging in de weg, 80/90 km uur, warm weer. Ik kon hem niet in stand 3 zetten, daar ging het verkeer te hard voor. Hij schakelde redelijk wat heen weer, je kon merken dat de motor en bak het zwaar hadden. Na een uur zo rijden ging ie gek doen, kort op elkaar schakelen, zoeken, ik zet hem aan de kant, liet de motor draaien en trok weer op maar hij wilde niet meer verder dan zn 1 komen, de achteruit deed het ook. Toen de motor uit, na een uurtje wachten deed ie het weer en zijn we bergaf naar een camping gereden.

Wat ik me afvraag:
- Gaat de bak bij oververhitting altijd in de noodstand? En klopt het dat hij dan vast komt te zitten in zijn 3? Dat zou namelijk betekenen dat wat er gebeurde niet een normale reactie van de bak op oververhitting zou zijn want hij ging niet verder dan 1 en achteruit.
- Zou het misschien kunnen dat het niet de bak is maar iets anders, dat het vermogen wegzakt en dat hij daarom na stoppen niet meer doorschakelt, bijvoorbeeld? Of nog iets anders?

Ik sta momenteel met mijn gezin dus in Corsica en beraad mij op hoe verder. We hebben nog 8 weken en aardig kilometers gepland. Ik kan gewoon verder gaan en hopen dat het goed gaat of ik kan een garage opzoeken en de bak en motor laten uitlezen en zien of dat iets oplevert.

Uw kennis en eventuele tips worden zeer gewaardeerd!

Met dank,
Jan


Verstuurd vanaf mijn iPad
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Niet opschakelen

Bericht door Pascal-141 »

Met een extra externe oliekoeler nog warm lopen ?
Dat is niet normaal hé .

Werkt die koeler wel ? Word hij warm ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Re: Niet opschakelen

Bericht door Zomeren »

Ik weet niet of de koeler goed werkt, hoe kun je dat controleren? Waar zit ie precies?

Of dit veroorzaakt wordt door een te warme bak weet ik dus niet zeker. Aangezien overal staat dat de bak snel te warm wordt, wordt de oorzaak steeds daar gezocht, of dat echt zo is probeer ik nu uit te vinden.

Ik ben vooral benieuwd of het niet verder dan zijn 1 komen een ‘normale’ reactie van de bak kan zijn op oververhitting of dat het misschien ergens anders op wijst. Naarmijn idee zou hij dan in een noodprogramma moeten komen en dan vast in zijn 3.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Niet opschakelen

Bericht door Pascal-141 »

Zomeren schreef: 11 jun 2018, 13:22 Ik weet niet of de koeler goed werkt, hoe kun je dat controleren? Waar zit ie precies?

.
Wel , de vraag is dan ook : is de originele "koeler" gewoon vervangen door een zelfde ? Die originele "koeler" stelt helemaal niks voor en kan ook nooit echt koelen .
Of , is er echt een externe (aftermarket) oliekoeler bijgeplaatst ?

Het originele onding zit gewoon bovenop je automaat .
Een externe zal ergens bijgeplaatst zijn ,kan eender waar zijn , maar best ergens waar rijwind er aan kan . Je zal dan 2 slangen zien lopen vanaf de automaatbak naar de koeler .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Re: Niet opschakelen

Bericht door Zomeren »

De auto is inmiddels uitgelezen. Motor gaf geen fouten, de bak wel.

De garage kon er verder niets mee zeiden ze, het was meer een bandenwisselstation trouwens.

Iemand enig idee?

Foutcode bak:

01192
-electrovanne de commande d’embrayage de convertisseur de couple TCC
-erreur mécanique
-intermittent
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Re: Niet opschakelen

Bericht door Zomeren »

Het is een nieuwe oliekoeler, aftermarket, met een extra grote radiator achter de grill.
jordydereus

Re: Niet opschakelen

Bericht door jordydereus »

Zou de koppelomvormer zijn...

Kijk eerst of er genoeg olie in zit.
Of meeste verversen.

Soms kom je er weer een heel eind mee
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Niet opschakelen

Bericht door Multivan Generation »

Als je blieft..
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01192.html

sterkte met de kostenpost...

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: Niet opschakelen

Bericht door jordydereus »

Niet te negatief!

Eerst olie vervangen.
Oude verbrande olie werkt voor geen meter.

Moet iedere 30.000 vervangen worden.
jordydereus

Re: Niet opschakelen

Bericht door jordydereus »

Daarna acuu loshalen.
Contact aan zetten.
Contact uit.
15 min wachten.
Accu weer aankoppelen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Niet opschakelen

Bericht door Multivan Generation »

jordydereus schreef: 11 jun 2018, 17:25 Niet te negatief!

Eerst olie vervangen.
Oude verbrande olie werkt voor geen meter.

Moet iedere 30.000 vervangen worden.
jordydereus schreef: 11 jun 2018, 17:26 Daarna acuu loshalen.
Contact aan zetten.
Contact uit.
15 min wachten.
Accu weer aankoppelen.
Praktische vraag: op welke temperatuur moet de automatische bak-olie zijn als je wilt verversen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: Niet opschakelen

Bericht door jordydereus »

Liefst warm. Peilen moet op bedrijfstemperatuur. En motor lopend. In neutraal. Met handrem erop.
Zomeren
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2018, 07:07

Re: Niet opschakelen

Bericht door Zomeren »

Ok, dank voor jullie reacties, ik ga er mee aan de slag.

Mocht een van jullie nog een idee hebben over hoe die noodloop van deze bak precies in zijn werk gaat dan hoor ik dat graag. Het is me nog onduidelijk of dat vastzitten in zijn 1 nou een ‘beslissing’ van de te hete bak is of niet. Wat ik er over lees is dat hij dan in zijn 3 zou moeten komen te zitten en dus niet in 1.
Plaats reactie