Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
gdoeve
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21:07

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door gdoeve »

Ik zou graag een zonnepaneel plaatsen op mijn originele t4 camper. 145 WP (zonnepanelenopdeboot) Wil U dat ook? We zouden elkaar kunnen helpen.
Graag regio (west) brabant. (Roosendaal)
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

gdoeve schreef: 17 apr 2018, 22:02 Ik zou graag een zonnepaneel plaatsen op mijn originele t4 camper. 145 WP (zonnepanelenopdeboot) Wil U dat ook? We zouden elkaar kunnen helpen.
Graag regio (west) brabant. (Roosendaal)
Hij zit er al bijna 2 weken op bij mij of is uw reactie naar Charles gericht? Mogelijk is afstemming via PM dan beter :-)
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Inmiddels zijn we 7 weken aan het reizen en het werkt perfect! We houden het makkelijk vol qua accu en hebben nog geen 220v nodig gehad. De investering is inmiddels al weer terugverdiend.
Hij loopt nog wel heel langzaam leeg maar 5 dagen redden we prima. In de bossen (onder bomen) is de laadspanning zo goed als weg. Wel iets om rekening mee te houden als je ergens lang blijft staan.

Met 200w ben je waarschijnlijk helemaal los en gaat ie harder vol als leeg schat ik in. Maar wij hebben precies wat we nodig hadden dus... :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Multivan Generation »

Timy schreef: 16 jun 2018, 14:20 Inmiddels zijn we 7 weken aan het reizen en het werkt perfect! We houden het makkelijk vol qua accu en hebben nog geen 220v nodig gehad. De investering is inmiddels al weer terugverdiend.

Dus je wil beweren dat je 250 euro terug hebt verdiend in 7 weken tijd.
Dat is heel knap :zwaai
Ik heb 5250Watt piek op het dak liggen maar 1250 kWh aan stroom terugleveren in 7 weken gaat ons niet lukken hoor.
Over die hoeveelheid doen we ongeveer 3 maanden.

Dus ik snap jouw optimisme :gekte , maar helemaal realistisch is het volgens mij niet :knipoog

andersom geredeneerd: 7 weken is 49 dagen, dus je zou 5 euro per dag aan stroom kwijt zijn?
Lijkt me veel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 16 jun 2018, 14:46
Timy schreef: 16 jun 2018, 14:20 Inmiddels zijn we 7 weken aan het reizen en het werkt perfect! We houden het makkelijk vol qua accu en hebben nog geen 220v nodig gehad. De investering is inmiddels al weer terugverdiend.

Dus je wil beweren dat je 250 euro terug hebt verdiend in 7 weken tijd.
Dat is heel knap :zwaai
Ik heb 5250Watt piek op het dak liggen maar 1250 kWh aan stroom terugleveren in 7 weken gaat ons niet lukken hoor.
Over die hoeveelheid doen we ongeveer 3 maanden.

Dus ik snap jouw optimisme :gekte , maar helemaal realistisch is het volgens mij niet :knipoog

andersom geredeneerd: 7 weken is 49 dagen, dus je zou 5 euro per dag aan stroom kwijt zijn?
Lijkt me veel..
Denk dat jouw kw prijs van het net een andere is dan een camping boer vraagt en dat varieert idd van€2.50 tot soms wel €6.00 voor een nacht.
Komt ie aardig in de buurt van aanschaf als je een dure Campingbaas neemt...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door J vd Pal »

Op campings is €3,50 tot €5,- per dag voor electra geen uitzondering is mijn ervaring.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Multivan Generation »

Leuk dat jullie de prijzen noemen die jullie uit ervaring al eens hebben betaald, maar je moet toch niet persé iedere dag aan de paal? Of wel ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 16 jun 2018, 15:31 Leuk dat jullie de prijzen noemen die jullie uit ervaring al eens hebben betaald, maar je moet toch niet persé iedere dag aan de paal? Of wel ?
Daarom zeg ik "als..." en t is toch lekker naar jezelf rekenen .?
JB
Laatst gewijzigd door Beckontheroad op 16 jun 2018, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Multivan Generation »

Dat idee had ik ook...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 16 jun 2018, 16:56 Dat idee had ik ook...
Was je thuis gebleven had je 2x bespaard....(uh...?l) :muur

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Erdem50 »

Als er stroom is hang ik er altijd aan eerlijk gezegd of accu nu wel of niet vol is. Ik moet volgend jaar ook maar eens aan een zonnepaneel denk ik.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Multivan Generation schreef: 16 jun 2018, 14:46 andersom geredeneerd: 7 weken is 49 dagen, dus je zou 5 euro per dag aan stroom kwijt zijn?
Lijkt me veel..
Je hoeft mij natuurlijk niet te geloven..

We zijn in Scandinavië en 6euro is gewoon hier, per nacht. Dus ja ik beweer dat en het is nog waar ook..
Dacht dat het leuk was om een update te geven. Voelt iets minder zo als het direct in twijfel getrokken wordt.
Bij deze gesloten topic wmb.
De geïnteresseerden heb wmb genoeg info nu. Het resumé is: het werkt goed en voldoet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Multivan Generation »

Dat is mooi dat het werkt..
Daarvoor heb je het er tenslotte ook op gezet toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door bart seinwezen »

Laat je niet op de kast jagen hoor. Sommigen hier zijn gewoon wat pietluttig soms (o:
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Hanz »

Wij reizen regelmatig naar Zweden en onderweg hebben we onze vaste tussenstop in Denemarken. Deze camperplaats is goed en, gezien de voorzieningen, spotgoedkoop maar voor stroom betaal je toch 3 euro per nacht. In Zweden zelf zijn tarieven van 40 tot 60 Zweedse kronen heel gebruikelijk, dat is bij de huidige koers ongeveer 4 tot 6 euro. Als het om het geld gaat en je reist regelmatig in Scandinavië dan verdien je een zonnepaneel inderdaad vrij snel terug.
Maar het belangrijkste van zo'n paneel zou voor mij zijn dat je ook op plaatsen komt waar helemaal geen stroom is, en je dus ook geen keuze hebt om wel of niet geld aan stroom uit te geven. Als zo'n plaats goed bevalt kan je daar met een zonnepaneel toch wat langer blijven staan of zonder zorgen alle telefoons weer opladen. Die vrijheid lijkt mij de investering al waard.
Timy, overigens bedankt voor je verslag en de terugkoppeling over het functioneren in de praktijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie