Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Diesel en milieu ..
Re: Diesel en milieu ..
Toch wat gewonnen!
Er was nog een hoger beroep dat liep. Namelijk kortgezegd over de wijze waarop Rotterdam de overtreding vastlegt. Op de foto's staat het bord wat wordt overtreden niet afgebeeld. En dat is volgens de Hoge Raad onwettig. Voor zover ik het nu begrijp.
Kortom alle overtredingen die met de camera's zijn vastgelegd zijn onwettig. Alleen een boete door een BOA opgelegd is wel rechtsgeldig.
Dit kan toch wel gevolgen hebben.
Odorf
Er was nog een hoger beroep dat liep. Namelijk kortgezegd over de wijze waarop Rotterdam de overtreding vastlegt. Op de foto's staat het bord wat wordt overtreden niet afgebeeld. En dat is volgens de Hoge Raad onwettig. Voor zover ik het nu begrijp.
Kortom alle overtredingen die met de camera's zijn vastgelegd zijn onwettig. Alleen een boete door een BOA opgelegd is wel rechtsgeldig.
Dit kan toch wel gevolgen hebben.
Odorf
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Diesel en milieu ..
Ik zag vrijdag ochtend cruiseboot Aida vanaf Rotterdam het ruime sop weer kiezen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Diesel en milieu ..
..over die foto's en hogerberoep in Rotterdam: in Antwerpen heb ik een boete gekregen van 125 euro zonder de milieuzone in te zijn geweest ...Ik ben gestopt voor het bord en heb de bus in zijn achteruitversnelling gezet. Foto werd genomen met bord, maar heb het bord niet gepasseerd. Begin maar een proces, ga maar in hoger beroep, het is makkelijker om het maar te laten en ik heb maar betaald....
en wat ik reeds eerder schreef: Ik was afgelopen week even een uitje naar Rotterdam... naar wat onderzoek naar de milieuzone, parkeergelegenheid en de kosten hiervan dan toch maar de trein gepakt... de Milieuzone van Rotterdam heet: De kop van zuid: dat begint langs de maas richting de haven. In de maas, aan de andere oever van de maas ligt een cruise schip van 235 meter lang en 13 étages hoog, stationair te ronken(voor elektriciteit en airco/verwarming) zonder filters op die enorme schoorsteenpijpen....... Voor de kinderen een tripje met de spido boot door de haven. we kunnen aan boord aan de zijde van de milieuzone....bij het aan boord gaan komt daar een diesel lucht tegemoet om misselijk van te worden uit die spidoboot .... en er liggen er twee zo te wachten voor de toeristen te ontvangen.... en dan mag ik niet met mijn 23 jarig goed verzorgde busje twee kilometer door de stad rijden.....
Zum Kotsen!!!!! it makes me sick, ça me fait vomir, om te kotsen, daor gaon iech vaan euver miene nek. We moeten ergens beginnen, maar begin dan waar het grote probleem ligt!!!!!!!
en wat ik reeds eerder schreef: Ik was afgelopen week even een uitje naar Rotterdam... naar wat onderzoek naar de milieuzone, parkeergelegenheid en de kosten hiervan dan toch maar de trein gepakt... de Milieuzone van Rotterdam heet: De kop van zuid: dat begint langs de maas richting de haven. In de maas, aan de andere oever van de maas ligt een cruise schip van 235 meter lang en 13 étages hoog, stationair te ronken(voor elektriciteit en airco/verwarming) zonder filters op die enorme schoorsteenpijpen....... Voor de kinderen een tripje met de spido boot door de haven. we kunnen aan boord aan de zijde van de milieuzone....bij het aan boord gaan komt daar een diesel lucht tegemoet om misselijk van te worden uit die spidoboot .... en er liggen er twee zo te wachten voor de toeristen te ontvangen.... en dan mag ik niet met mijn 23 jarig goed verzorgde busje twee kilometer door de stad rijden.....
Zum Kotsen!!!!! it makes me sick, ça me fait vomir, om te kotsen, daor gaon iech vaan euver miene nek. We moeten ergens beginnen, maar begin dan waar het grote probleem ligt!!!!!!!
één, twee, drie (T) vier's
- Mickel Moen
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Diesel en milieu ..
En dat is nu juist het grote probleem.
Want wat is het grote probleem?
Want wat is het grote probleem?
Re: Diesel en milieu ..
Vraag is hoe betrouwbaar deze onderzoeken zijn. Omgevingseffecten zoals luchtverontreiniging en geluid zijn heel moeilijk objectief te meten. Veel hangt af van de afstand, weersomstandigheden, wind, etc. Is het een gemiddelde over een lange periode of pieken? Wat is de definitie van een schadelijk niveau? Hoe bepaal je de schadelijke effecten. Al deze aspecten zijn met grote marges omgevenMickel Moen schreef: ↑17 jun 2018, 11:49 En dat is nu juist het grote probleem.
Want wat is het grote probleem?
Kortom: beleidsmakers kunnen het in hun voordeel interpreteren en onderzieksbureaus passen zich wellicht aan aan de opdrachtgever....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Mickel Moen
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Diesel en milieu ..
Eens. Daarom stel ik ook de vraag.
Maar zomaar wat roepen zonder onderzoek, bron of verifieeerbare onderbouwing is zeker onbetrouwbaar.
Dat eindigt in populistisch borrelpraat.
Leuke stemmingmakerij, maar Je kunt er niets mee.
Het volgende zeer uitgebreide Vlaamse rapport laat vooral zien, dat het zeer ingewikkelde materie is.
http://www.ademloos.be/sites/default/fi ... _VMM-2.pdf
Zoom bijvoorbeeld maar eens in op de vergelijking van de verschillende vervoersvormen.
Zeker wie een walmend cruiseschip ziet heeft helemaal gelijk. Wie op z’n fiets naast een walmende diesel voor het stoplicht staat heeft ook gelijk.
Vergelijken is echter andere koek.
Maar zomaar wat roepen zonder onderzoek, bron of verifieeerbare onderbouwing is zeker onbetrouwbaar.
Dat eindigt in populistisch borrelpraat.
Leuke stemmingmakerij, maar Je kunt er niets mee.
Het volgende zeer uitgebreide Vlaamse rapport laat vooral zien, dat het zeer ingewikkelde materie is.
http://www.ademloos.be/sites/default/fi ... _VMM-2.pdf
Zoom bijvoorbeeld maar eens in op de vergelijking van de verschillende vervoersvormen.
Zeker wie een walmend cruiseschip ziet heeft helemaal gelijk. Wie op z’n fiets naast een walmende diesel voor het stoplicht staat heeft ook gelijk.
Vergelijken is echter andere koek.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Diesel en milieu ..
Gewoon zelf sensoren maken die fijnstof meten en een community opzetten om zelf met resultaten te komen.
https://luftdaten.info/feinstaubsensor-bauen/
https://luftdaten.info/feinstaubsensor-bauen/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Diesel en milieu ..
Even een Résumé.
Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.
Dus je kan meten wat je wil....
De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...
Geld en macht daar gaat het ze om....
Denk daar even aan....
Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.
Dus je kan meten wat je wil....
De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...
Geld en macht daar gaat het ze om....
Denk daar even aan....
Re: Diesel en milieu ..
dat is niet helemaal waar. in onze maatschappij rekenen we alles om naar geld (= monetaire waarde). vroeger hadden we ook "waarde in natura".jordydereus schreef: ↑18 jun 2018, 23:20 Even een Résumé.
Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.
Dus je kan meten wat je wil....
De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...
Geld en macht daar gaat het ze om....
Denk daar even aan....
de dienstplicht van vroeger is een bekastingheffing geworden, waardoor we ons en beroepsleger kunnen veroorloven, de pacht werdt vroeger geind als een bepaalde opbrengst van het land, is nu in onze maatschappij een betaling in euros.
alles wordt omgerekend naar euros. als de bestuurder (landelijk op plaatselijk) beleid "maakt" gaan ze hun bugdet (= geld) op een bepaald terrein besteden.
dit geldt voor mileu beleid, maar ook voor alle andere beleidsterreinen (openbaar vervoer, wegenaanleg/onderhoud, etc, etc).
alles wordt uitgedrukt in geld.
ik geloof dat de bedoelingen wel goed zijn, maar het resultaat is vaak matig, en soms ook lastig te meten.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Diesel en milieu ..
ik denk dat het meten van bv fijnstof een vertekend beeld geeft..... hoe meer fijnstof in de aangezogen buitenlucht, hoe meer fijnstof in de uitlaat.
ze zouden de hoeveelheid schadelijke stoffen in de buitenlucht moeten aftrekken van wat je meet in de uitlaat.
en ook de hoeveelheid uitstoot die wordt geproduceerd terwijl je voor het stoplicht staat moeten toerekenen aan het verkeersbeleid ipv het verkeer.
ze zouden de hoeveelheid schadelijke stoffen in de buitenlucht moeten aftrekken van wat je meet in de uitlaat.
en ook de hoeveelheid uitstoot die wordt geproduceerd terwijl je voor het stoplicht staat moeten toerekenen aan het verkeersbeleid ipv het verkeer.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Diesel en milieu ..
Fijnstof moet niet worden verward met schadelijke stoffen zoals NOx. Een moderne diesel filtert juist fijnstof uit de omgevingslucht! (tav fijnstof is de lucht uit de uitlaat dus schoner dan de lucht die hij aanzuigt)
Citaat:
Beim modernen Diesel gibt es kein Feinstaubproblem mehr. Das Thema ist durch. Ein Fahrrad hat typischerweise einen Felgenverschleiß von 0,1 Millimeter auf 1000 Kilometer: Beim Bremsen entweichen Metalloxide in die Umgebung. Das sind auf einen Kilometer umgerechnet drei bis vier Milligramm. Der Partikelausstoß aus dem Auspuff eines Diesels liegt bei 0,2 bis 0,5 Milligramm. Auch wenn die öffentliche Wahrnehmung eine andere ist: Wir haben bei vielen Betriebszuständen eine niedrigere Partikelkonzentration im Abgas als in der Umgebungsluft einer Stadt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Diesel en milieu ..
Of maakt een moderne motor van fijnstof ultrafijnstof?Een moderne diesel filtert juist fijnstof uit de omgevingslucht!
Wat mogelijk zelfs schadelijker is, maar er zijn geen normen voor, dus dat meten we niet en doen alsof het niet bestaat.
Re: Diesel en milieu ..
Tja, zo weet ik er nog wel een. Wat denk je van al de micro deeltjes rubber door bandenslijtage van die miljarden auto's (en straks 'milieuvriendelijke' elektrische) auto's.....
Komt vermoedelijk uiteindelijk allemaal in de oceaan terecht, en via de voedselkringloop ws weer in ons lichaam.
Probleem is simpelweg de massaliteit, en dat blijft (of wordt erger)
Komt vermoedelijk uiteindelijk allemaal in de oceaan terecht, en via de voedselkringloop ws weer in ons lichaam.
Probleem is simpelweg de massaliteit, en dat blijft (of wordt erger)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Diesel en milieu ..
Maar we kunnen gedeeltelijk kiezen tussen fijnstof en ultrafijnstof.
Bandenslijtage is zeker ook een probleem, maar iets waar je voor zover ik weet nauwelijks iets aan kan doen, behalve dan met metalen banden zoals een trein en natuurlijk wat minder burn outs maken. ;-)
Bandenslijtage is zeker ook een probleem, maar iets waar je voor zover ik weet nauwelijks iets aan kan doen, behalve dan met metalen banden zoals een trein en natuurlijk wat minder burn outs maken. ;-)