Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stinken Schapenwol

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Wilfried T5
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018, 06:26

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Wilfried T5 »

Dag allemaal,

De geur zou volgens deze draad komen door het vochtig worden van het wolvet lanoline. Mijn plan was om de holle ruimte van mijn wagen te behandelen met fluid film alsook de holle ruimten aan de binnenzijde (wanden en deuren) van de bus onderaan, op het niveau van de vloer een behandeling te geven. Aangezien fluid film bestaat uit lanoline zal ik hier dan best van afzien, wat denken jullie?

Groeten, Wilfried.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door de Viking »

Op zich prima om je holle ruimten een behandeling te geven.
Maar bij 'fluid film' zeggen ze niet dat het geurloos is.
Als dat er een keer in zit en het stinkt, dan haal je het niet meer weg :lach
Je kunt ook andere producten hiervoor gebruiken zoals Owatrol.

Even voor de duidelijkheid, jij zegt dat de "geur" volgens deze draad zou komen door ...........
Er is slechts eentje die geurende schapenwol heeft gebruikt, de anderen op dit draadje zeggen dat ze niets ruiken waaronder ik zelf.
Het zit er nu bij mij twee jaar in en het is REUKLOOS net zoals bij de anderen.
Ik ben er super tevreden over.

Mijn mening is dat je een bus niet beter kunt isoleren dan met goede schapenwol van: https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-1 ... lisolatie/
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Valyra
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 sep 2017, 18:11

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Valyra »

Hier na enkele maanden ook nog totaal geen geurhinder. Zelfs een aangename geur van het berken multiplex tegen de wanden :knipoog
Wilfried T5
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018, 06:26

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Wilfried T5 »

Hey, bedankt voor jullie antwoord!

@ Viking: Owatrol ken ik niet maar het ziet er inderdaad misschien wel bruikbaar uit maar Owatrol lijkt wel eerder uit te harden terwijl een laag fluid film toch eerder plastisch/vloeibaar en vettig blijft?
de Viking schreef: 13 jun 2018, 14:31 Even voor de duidelijkheid, jij zegt dat de "geur" volgens deze draad zou komen door ...........
Er is slechts eentje die geurende schapenwol heeft gebruikt, de anderen op dit draadje zeggen dat ze niets ruiken waaronder ik zelf.
Het zit er nu bij mij twee jaar in en het is REUKLOOS net zoals bij de anderen.
Ik ben er super tevreden over.

Mijn mening is dat je een bus niet beter kunt isoleren dan met goede schapenwol van: https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-1 ... lisolatie/
Dat is inderdaad het plan, isoleren met de wol van groenebouwmaterialen.nl., in deze draad is meermaals bevestigd dat die wol niet gaat stinken dus dat zit wel goed.
De onaangename geur waarvan sprake zou komen van een andere soort wol nl wol van Black Mountain (en die ga ik niet gebruiken) meerbepaald van het wolvet lanoline dat bij oxidatie gaat stinken en die er bij groenebouwmaterialen blijkbaar niet meer op zit en bij Black mountain wel.
Als ik nu wol gebruik zonder lanoline maar via fluid film toch weer lanoline ga toevoegen lijkt me dat misschien wel om problemen vragen :nuts . Ik vraag mij af of dat eventueel toch nog wel eens mee zou kunnen vallen maar zoals jij zegt ... als het er eenmaal in zit haal je het er niet zomaar uit.

Groeten, Wilfried.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door de Viking »

Wilfried,

Dan zijn er ook nog de producten van Caprotech die veel bij autorestauraties worden gebruikt
Caprotech maakt drie producten:

RX 5 is een sterk roestwerende en beschermende coating
RX 7 is een product voor de behandeling van holle ruimtes
RX 10 is bedoeld voor de bescherming van de binnen- en onderzijde van auto's

https://www.rustbuster.nl/Caprotech/Cap ... dukten.htm

Bij stalen overnaads geklonken schepen gebruiken ze gekookte lijnolie in de naden, ook nog een mogelijkheid :knipoog
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Wilfried T5
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018, 06:26

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Wilfried T5 »

Dag Viking,

RX zou 'm wel eens kunnen worden voor de draagarmen van de ophanging etc. maar voor binnen ... om over na te denken.
En wat de lijnolie betreft, de warme delen - daar waar de olie eraf gebrand is - van mijn Oklahoma BBQ smeer ik van tijd tot tijd na het grillen in met ruwe lijnolie, geen roest.

Groeten, Wilfried.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door de Viking »

Wilfried,
Nog 1x off topic, het gaat hier over het stinken/niet stinken van schapenwol.

Voor de beste coating onder je auto, bv in spatborden gebruiken ze tegenwoordig epoxy.
Poly-service heeft zelfs een serie producten voor oldtimers op de markt gebracht.
Wanneer je bv veel in Zweden op gravel rijd gaat houdt tectyl geen stand maar de Poly-Pox Pantsercoat blijft wel onaangetast.
Gelukkig hebben we onder onze bussen hier geen last meer van ivm de kunststof spatborden in de wielkasten.
Ook het repareren van plaatwerk kan tegenwoordig zonder lassen met metaal epoxylijm.
De tijd staat niet stil :knipoog
.
https://www.polyservice.nl/401-oldtimers-restauratie
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door ruud vd meulen »

toch dit oude draadje nog eens openen,

er is veelvuldig gebruik gemaakt van dit product, er is ook veelvuldig gesproken over het "stinken",
en door vele is het als goed en perfect beschouwd, nu toch al weer een hele tijd verder, vraag ik mij of er iemand al op de eventuele condensvorming gecontroleerd heeft, omdat daar verder niet over gesproken word in dit topic. Menigeen zal dit niet kunnen controleren ivm ingebouwde bedden en kastjes ed, maar wellicht zijn er bussen op deze manier geisoleerd die geen camper functie hebben en hier wel naar gekeken hebben. Condensvorming zal niet in de eerste paar weken tot last zijn, maar wel over een langere tijd, denk aan roest van binnenuit oid. Hoe zijn de ervaringen dan tot dusver.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Walda »

Beste Ruud,

Ik heb vorig jaar de betimmering van de schuifdeur er af gehad en recentelijk die van de achterklep. In beide gevallen geen condens, of de sporen daarvan, kunnen zien en zeker geen roest.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Mickel Moen »

Ik kan mij hier bij aansluiten

Ik was ook een van de eersten die het toegepast heeft. Bij mij zit het er al weer 10 jaar in. De schuifdeur en de achterklep nog wel eens open gehad.

Recent nog de achterklep. Gewoon droog en geen spoor van vocht.

Momenteel doe ik een onderzoek met een vergelijking tussen glaswol, steenwol en schapenwol. Dit naar aanleiding van een draadje op het camperforum. Ik wil dit onderzoek echter over een heel jaar doen, dus over zo’n 11 maanden de eerste resultaten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door ruud vd meulen »

ok, goed te horen.
heb 3 rollen bij doscha besteld :jumpklap
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door atilla »

Hoi
Isolatie is een eindeloos discussie in zelfombouw camper wereld.
Ik had op YouTube volgende video gevonden. Deze persoon is ook een zelfbouwer en als pro doet klimatesering eng.
Ik heb gevoel van zijn uitleg dat ie echt van verstand heeft.
Ik heb ook in mijn bus gebruikt echte ervaring met materiaal heb ik nog niet maar wel vertrouw in.
Zie video hier onder
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door otzie »

hier wordt ook keurig uitgelegd dat hij de folie gebruikt als damp remmende laag.
zodat je de condensproblematiek niet hebt
super film.. zullen een hoop zelfbouwers baat bij hebben lijkt me :wjw

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Tijmen a
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:30

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Tijmen a »

Mijn ervaring uit de bouw wereld is dat schapenwol wel degelijk gaat stinken. Wij sluiten de binnenzijde af met een gewapende dampremmer besteden hier veel aandacht aan zodat er geen leef vocht van binnen uit in de constructie komt.
Schapenwol of isovlas zijn producten die goed isoleren en ademenen vandaar dat het ook een mooi product is.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Renew »

Mijn met schapenwol geïsoleerde busje ruikt echt niet.
René
Oh, ik heb nog een rol over, voldoende voor een busje met ramen.
Iemand interesse?
Plaats reactie