Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Ik heb een paar weken terug een fietsendrager voor op de trekhaak tweedehands gekocht om te proberen of dat zou bevallen. Toen ik de drager paste en probeerde deed de verlichting het niet. Ik dacht dat het door een defect in de drager kwam omdat ik de trekhaak wel eens gebruikt heb voor een aanhanger. Na een inspectie en test op een andere auto bleek de verlichting van de drager prima en deed het stopcontact van de trekhaak niets meer. Dus enige tijd nagedacht en zojuist wist ik het, na het verwijderen van de achterste plafondplaat vond ik een, later geïnstalleerd, vaag rood draaitje dat naar het lampje ging. Omdat ik niet wist waar dat voor diende heb ik het doorgeknipt, maar wel netjes weg gehangen. Nu weet ik waar het voor was en doet het trekhaak stopcontact het weer.
trekhaak spanning 1.jpg
trekhaak spanning 2.jpg
Nu heb ik nog een probleem met de parkeerpiepers, maar die vraag stel ik bij T5 vragen.
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zojuist ook de aluminium motorbeschermingsplaat geplaatst. De normale plaat ontbrak bij mij en zo'n stevige plaat leek mij wel wat als extra maatregel tegen stenen, stronken of verstopte gaten op je leuke kampeerplekje.
bodemplaat 1.jpg
bodemplaat 2.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Hier dan maar verder met het parkeersensoren verhaal wat nu even een trekhaak verhaal aan het worden is. Ik heb dus de volgende set gekocht en ga deze als ik tijd heb inbouwen om zo de trekhaak electra aangemeld te krijgen en dus de PDC sensoren uitgeschakeld te krijgen als het fietsen rek of de aanhanger is aangekoppeld. Het betreft dus een 13 polige stekkerdoos met de bijbehorende functies.
trekhaakset 1.jpg
trekhaakset 2.jpg
Wordt vervolgd,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Afgelopen woensdagmiddag vertrokken voor onze eerste meerdaagse trip met de bus. We wilden graag naar Rügen, maar door werkomstandigheden hier en dus later vertrekken en de enorme drukte op de weg in Duitsland hebben we de plannen maar wat bijgesteld. Eerste nachtje op een camping aan de Wezer net onder Bremen. De volgende dag naar Warnemünde gereden. Ik was hier verleden najaar een dagje voor mijn werk en vond het toen al erg leuk. Nu heel leuk met het prachtige weer. Eind van de middag weer wat naar het westen gereden langs de kust en overnacht bij Börgerende, een camping/camperplaats direct aan het strand. De volgende dag via diverse tussenstops in verrassend leuke plaatsjes op Insel Poel overnacht. Camping weer direct aan zee naast een haventje waar je heerlijke gerookte vis kunt kopen. ‘s morgens om ongeveer 10 uur weer weg en een flink stuk terug gereden in verband met de verwachte drukte op zondag. Overnacht op een camperplaats bij Grossenmer in Östfriesland, ook leuk. Zondag om 1 uur weer richting huis.

Conclusie: Busje is prima bevallen alleen je moet er in het begin voor waken niet te veel te willen rijden/reizen, meer rust nemen dus of minder ver weg is onze ervaring nu.
De Duitse Oostzee kust is prachtig en de voorzieningen zijn perfect, schoon, netjes en vaak nieuw of bijna nieuw en 50 tot 25 % van de kosten ten opzichte van de zuidelijke kusten van Europa. Voor ons was dit niet de laatste keer die kant op zal ik maar zeggen.
Koken op het bio ethanol toestel gaat prima, alleen water gekookt voor koffie en thee en de pasta, geen spetterende vette dingen binnen.
O ja, het water verhaal. Tijdens ons tent kamperen gebruikte we dus flessen die we steeds hervulden omdat wij een jerrycan zo onhandig vonden. Nu komt het water uit de kraan en is dus heel handig, vandaar de snelle aanpassing van mijn gedachtegang. Verder bedankt voor jullie reacties, dit was ik even vergeten te melden de afgelopen paar stukjes. Ook nog een T6 XL gezien.
camping Färhrhaus, Horstedt.jpg
XXL mach2.jpg
Kühlungs-born.jpg
Marion met vuurtoren.jpg
Strand bij Rerik.jpg
Kust van Insel Poel.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Dank je Jan.
Waar ik nog over nadenk is de indeling onder de bank/het bed. Ik heb nu gewoon even wat leuke bakken gekocht, maar denk nu dat een la, onder, voor de zware spulletjes/voorraad en daarboven de bakken misschien handiger is. Even verder denken en ervaren dan komt het beste idee van zelf.
Verder nog wat fotootjes van ons tripje.
Stoomstrein onderweg.jpg
gele velden.jpg
vuurtoren.jpg
wandel route.jpg
steak.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Rügen staat ook op mijn verlanglijstje Walter.
De kust is een hetzelfde als Møn in Denemarken want het ligt tegenover elkaar aan de Oostzee en daar ben ik meerdere keren geweest.

Je moet altijd twee keer zeggen ze, na de eerste keer een busje bouwen ontdek je hoe het anders zou moeten :knipoog
Eerlijk gezegd heb ik dat met mijn bus niet, alles is goed doordacht en alles klopt gewoon.
Denk ook dat het komt doordat ik altijd een caravan heb gehad.
Die 16 liter vind ik dan wel te zwaar, 2x 12 liter is voor mij genoeg, kunnen we drie dagen mee.
En een vulslang met tuit mee zodat ik bij elk wastafeltje de tank kan vullen

Zonnescherm is mooi dat het goed werkt, met wat rijden moet je altijd volle accu's hebben.
Bij mij staat de meter elke morgen weer op 100%. Gek, vorig jaar op 13,8 V nu komen ze niet verder dan 13,5V.
Nou rijden wij ook wel veel, elke morgen weer verder of ergens naar toe, wij staan nooit op een vaste plek of zelden op een camping
Wij zijn op vakantie om wat te zien.
Net 7 dagen door Dld getrokken tot Fulda.

Walter, veel succes met je mooie camper. eigenlijk wil ik nog een keer langskomen in Joure om hem echt te zien.

Gr. Sieds
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Sieds,

Gelukkig herken ik mij ook niet in dat 2 x bouwen, gewoon eerst goed nagedacht en op je eerdere ervaringen vertrouwen, toen pas begonnen met bouwen. Met een paar uitbreidingen had ik wel rekening gehouden en die kunnen dus ook eenvoudig worden toegevoegd.

Afgelopen Zaterdag ben ik terug gekomen van (wederom) werk in de Caraïben en nu voor dat de volgende klus begint maar even weg. Vandaag op Camping am Deich geland, aan de noord Duitse kust. Even een paar dagen rust.
camping am Deich.jpg
Of ik hier blijf of wat rond ga trekken weet ik nog niet, dat zien we morgen wel.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Wat een super ding zo'n zonnepaneel. Vanmorgen was het zeer bewolkt, maar ik zag aan de indicatie ledjes op de MPPT regelaar dat er bijgeladen werd. Gisterenmiddag met de 100w omvormer de laptop opgeladen (thuis vergeten dus) via de HH accu en vanmorgen nog maar een keer. verlichting gebruikt gisterenavond toen ik binnen moest zitten vanwege de regen en de telefoon opgeladen natuurlijk. De koelkast doet ook z'n best, overdag is het behoorlijk warm. De spanning in de 75Ah Optima is nog niet onder de 12,5 volt in ruste geweest.

Heel blij mee,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Vandaag even een ieniemienie klusje gedaan. "Permanente" waslijntjes onder de klep en een elastiekje om de luifeltjes op hun plek te houden.
was klep.jpg
luifeltje vast.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zojuist terug van bijna 10 dagen weg met de bus. Wat een positieve ervaring. We zijn vorige week vrijdag om half één vertrokken richting Rügen en Peenemunde en terug via Insel Poel. Naar een zeer indrukwekkend Prora en het DDR museum aldaar geweest en ik heb mij verbaast over het ontstaan van twee parallelle werelden in die tijd. Leuke stadjes en de krijtrotsen bekeken, en ook op het strand gelegen. Daarna door naar Peenemunde om de bezienswaardigheden aldaar te bekijken en je te verbazen over het de snelheid waarmee ze de raketmotor hebben ontwikkeld, jammer van het doel helaas. Daarna voor een nachtje naar Insel Poel, dit zijn er uit eindelijk twee geworden vanwege het super lekkere strandweer op vrijdag aldaar. Vandaar over bijna uitsluitend binnenwegen en via het Elbe veer richting Wiesmoor voor de laatste nacht en vanmorgen richting huis voor de laatste 160 km.
We hebben een super leuke trip gehad met heel veel indrukken en met heel warm weer, maar ook met regen en kou ‘avonds zodat er verplicht binnen moest worden gezeten. De indeling van de bus met de bank in de lengte geeft buiten verwachting veel ruimte en je kan met z’n tweeën prima uit de voeten zonder elkaar continue aan te moeten raken of dat je benen moet verplaatsen als de ander iets moet. De keuken is gewoon geheel vrij toegankelijk terwijl de andere persoon op de bank zit of ligt of bijvoorbeeld op de laptop bezig is op het tafeltje in stand achter.
tafel kast.jpg
Wij vinden het, vooralsnog, fijn om van campings gebruik te maken en de luxe van het Duitse sanitair om te gebruiken. Het draaibankje zetten we niet meer vast in de gedraaide stand zodat het bankje een flink stuk naar voren kan staan, het draait niet weg tijdens gaan zitten en zo. We hebben 0,6 liter bio ethanol gebruikt voor het maken van thee en koffie in de ochtend en 2 keer een bonenschotel opwarmen tijdens de regen en als kachel toen het echt te koud werd, voor de rest buiten gekookt en gebakken. Ook nog een fotootje van onze watervoorraad en afvalwater tankje. Dat vuilwater tankje ga ik dus nog kleiner maken of misschien wel laten vervallen en met de slang naar buiten, ik zie het nog wel.
draaiplateau los.jpg
Watertankjes.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door atilla »

Hallo
Heb je deze bed van JYSK? Ik ben afgelopen weekend daar rond te kijken. Zelfde kleur bed gezien.
https://jysk.nl/slaapkamer/matrassen/sc ... -basic-f30
Zo ja; wat is je ervaring met deze matras?
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Atilla,

Die zijn het. Wij hadden deze nog van het tentkamperen en nu dus gebruikt in de bus. Omdat ik niet zeker wist of deze indeling ons zou bevalllen heb ik één van deze goedkope matrasjes smaller gemaakt als rugleuning en samen als bed. Wij vinden de matrassen te zacht, we gebruiken er een 5cm dikke topsleeper op. Het bed/de bank, heeft een lattenbodem. Nu we weten dat we deze indeling behouden gaan we de difinitieve matrassen/kussens op maat laten maken van een materiaal met een grotere dichtheid, steviger dus. Zeker als je zit komt er meer gewicht per cm2 op het materiaal en deukt het te ver in zodat je de lattenbodem voelt. Begrijp mij niet verkeerd, je kan op deze matrasjes prima slapen voor weinig geld, maar voor de permanente uitvoering met passende bekleding willen we wat beters.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


Groeten,


Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Jan,

Ik dacht inderdaad zoiets en dan met een "onzichtbaar" kraantje en binnen een tankje van een liter of 2 of zo. Wat je op de foto in de tankjes ziet is na dus 9 nachten gebruik. Drinken doen we uit flessen, dit is het gebruik voor koffie en thee en wat handenwassen en wat afspoelen en zo.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Afvoerslang naar buiten zou ik niet doen, vooral niet op campings, dan een emmer er onder.
En wat is er op tegen om af en toe even het afvalwatertankje te legen bij een boom.
Wij doen dit met een 10 liter jerrycan en echt vuil is het water niet.

Drinken uit flessen hoeft niet in Nederland maar in het buitenland is het niet overal zuiver water.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag zijn de beide Bearlocks geplaatst zowel voor op de versnellingsbak als op de motorkap. Dit is de nieuwste eis van campervezekerd bij een all risk verzekering. De monteur van IncarSupport heeft dit in opdracht van Bearlock bij mij op locatie uitgevoerd. Met name de installatie van het motorkapslot was nog een hele toer opdat dit gebruik maakt van bepaalde doorvoering in het schutboard, en je raad het al die heb ik dus gebruikt voor mijn Defa- en laadkabel voor de HH accu. Maar goed de monteur heeft alles omgelegd om de voor hem juiste route vrij te krijgen.
Begonnen om half negen en om twee uur klaar zonder noemenswaardige pauzes.
baerlock 1.jpg
bearlock 2.jpg
motorkap slot route.jpg
mks 1.jpg
mks 2.jpg
mks 3.jpg
Voor beide sloten kan de zelfde sleutel worden gebruikt. De kosten, 1058,- inclusief de btw voor beide, wel weer even genoeg vind ik. Nu maar hopen dat het afdoende is en wij de disipline kunnen opbreggen om de sloten consequent te gebruiken.


Groeten,


Walter
Plaats reactie