Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 versus T4

vragen over de T5
Plaats reactie
Harderaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2018, 22:16

T5 versus T4

Bericht door Harderaar »

Beste forumleden,

Ik ben hier nieuw en in het trotse bezit van een heel fijn rijdende T4 uit 1999.
Toch ga ik deze van de hand moeten doen met een verdrietig hart en een nieuwe auto aanschaffen omdat ik veel in amsterdam werk en de milieuzone pas dieselauto's toelaat vanaf 2000. Ik ben nu aan het zoeken naar een tweedehandse.

Ik wilde eigenlijk weer een net iets nieuwere T4 (2000-2003) kopen, omdat ik via wat googlen vind dat de T5's iets minder degelijk zijn dan de T4 maar nu heb ik dit weekend een t4 bekeken met 200000 km op te de teller (mijn max qua aantal gereden kilometers) maar schrok er wel van hoe afgereden die was, koppeling trapte heel zwaar, er zat nog nauwelijks profiel op het pedaal zelf en hij lekte olie vanuit de distributiekant (waarsch de krukaskering). Ik vrees nu een beetje dat de meeste busjes van die leeftijd zo zijn en ik geluk heb met de mijne (pas 140000 op de teller) ?

Toen ben ik toch wat onderzoek gaan doen naar T5's, klopt het dat ze vanaf bouwjaar 2007 een stuk beter zijn?

Ik ben vooral opzoek naar een degelijke bus, ik heb niet veel comfort en trekkracht nodig, ik heb de bus nodig voor werk en vervoer redelijk lichte vrachten en rij zo'n 15.000 km per jaar. Wat me in de T5 aanspreekt is dat hij vanaf 2007 alle milieuzones in mag. De t4 heb ik goede ervaringen mee qua betrouwbaarheid en degelijkheid. Ik heb zelf weinig technische kennis om onderhoud te doen dus zoek een bus die ik kan rijden met zo min mogelijk onderhoud.

Is een nieuwere auto (vanaf 2007?) dan beter, heeft die minder onderhoud nodig of is het met de moderne snufjes juist meer werk?

Ik ben benieuwd wat jullie vinden? T4 of T5? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Groet!

ps. ik had al wat gezocht op het forum maar kon niet veel vinden, mocht ik verkeerd hebben gezocht stuur me vooral de linkjes met meer info)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 versus T4

Bericht door Pascal-141 »

Die "afgetrapte" T4 met 200.000km kan heel goed ook een paar honderdduizend km meer gehad hebben ... (als bvb het pedaal al zo versleten was)
Mijn ene T4 heeft bijna 400.000km en rijd als een nieuwe .

Voor de milieuzones : een T5 vanaf 2007 is niet slecht , maar de T5gp vanaf 2010 met de 2.0CR TDI motor is beter (m.u.v. de bi-turbo variant) , en waarschijnlijk ook veiliger ivm misschien toekomstige strengere milieu-eisen ?
Zo kan je bvb in de Belgische milieuzones vanaf 2025 alleen nog maar met EURO6 motoren binnen , het word er alleen maar strenger op .
Een T5 van 2007 heeft slechts EURO4 , dus ...
Een T5gp vanaf 2010 heeft EURO5 , de jongste versies hebben EURO6 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harderaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2018, 22:16

Re: T5 versus T4

Bericht door Harderaar »

Bedankt voor de reacties.. ik denk dat hij wel echt 200.000 had gelopen want het was een nogal opvallende knalgele bus, van de eerste eigenaar en had een aankoopskeuring laten doen bij een garage in de buurt die de auto ook kende en alle onderhoudspapieren zaten er ook bij. En de NAP gecheckt, zou het dan alsnog vervalst kunnen zijn?
Volgens de aankoopkeuring monteur zag hij er technisch ook nog best ok uit, alleen dus aantal mankementen en dus slordig gekoppeld, veel korte stukken meegereden waarschijnlijk. maar hij reed op de koppeling na eigenlijk wel lekkerder dan mijn eigen bus.

De 2 linkjes naar auto's zien er goed uit, maar hebben beide al wel over de 3 ton KM. is dat geen probleem denken jullie?
Het maakt me overigens niet uit als de auto van krasjes, kleine deuken of slijtage aan de bekleding heeft, als er verder maar netjes in gereden is en technisch goed onderhouden. Ook geef ik niets om airco en cruisecontrol enzo, simpel = goed! Hoeft ook niet persee snel op te trekken of hard te rijden haha. kan de mijne nu ook niet.

De gele bus had wel iets wat ik niet zoveel online zie bij t4; dubbele cabine icm verlengd, ik moet veel lange dingen vervoeren maar soms ook 5 mensen dus een verlengde met dubbele cabine is wel ideaal. vandaar dat ik ook nog steeds een beetje twijfel over of ik de gele bus niet moet nemen, gezien ik ze niet zo vaak zie in dat model.
Ik heb kunnen afdingen naar 2700 euro.. maar dus wel nog de zwaardere koppeling en het lekkage probleem bij de krukaskeering, wat denk ik ong 600 euro gaat kosten).
Ik had in totaal in mijn hoofd om max 6000 ex btw euro te besteden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 versus T4

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je een T5 GP met 84 pk TDI aanraden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 versus T4

Bericht door Pascal-141 »

Harderaar schreef: 19 jun 2018, 17:34

De gele bus had wel iets wat ik niet zoveel online zie bij t4; dubbele cabine icm verlengd, ik moet veel lange dingen vervoeren maar soms ook 5 mensen dus een verlengde met dubbele cabine is wel ideaal. vandaar dat ik ook nog steeds een beetje twijfel over of ik de gele bus niet moet nemen, gezien ik ze niet zo vaak zie in dat model.
Ik heb kunnen afdingen naar 2700 euro.. maar dus wel nog de zwaardere koppeling en het lekkage probleem bij de krukaskeering, wat denk ik ong 600 euro gaat kosten).
Ik had in totaal in mijn hoofd om max 6000 ex btw euro te besteden.
Een LWB met dubbel cabine is heus geen zeldzaamheid hoor

En een nieuwe koppeling incl 2massavliegwiel , en de complete distributie (2 riemen,spanrollen,waterpomp enz) , de krukasdichting lekkage die je vermeld is waarschijnlijk lekkage bij de oliepomp , ik zou aanraden die meteen mee te laten vervangen , dan heb je al snel +2000eur bij elkaar .(bij een niet officiele vw dealer uiteraard ) , maar dan kan je er nog weer even tegen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: T5 versus T4

Bericht door Vmaxxer »

Ik heb dezelfde afweging moeten maken en mezelf stuk gelezen op allerlei forums.
De T4 (b)lijkt betrouwbaarder maar is natuurlijk inmiddels ook al een stuk ouder(wetser) en meestal een stuk minder optioneel luxe uitgevoerd, daarbij inderdaad ook, door de leeftijd, de milieuzone problematiek.
Ik heb besloten om voor een T5 te gaan en alvast rekening te houden met mogelijk:
2mass vliegwiel
Aandrijfassen
nokkenas
turbo
spruitstuk
2mass vliegwiel en aandrijfassen heb ik direct maar gedaan (€1.200,- lichter) en hoop dat de volgende dure grapp'n nog ff een tijdje wegblijven.
Voorlopig ben ik alweer dik 5000 zorgeloze km verder en de bus rijd als een tierelier met alle luxe van een T5 met (bijna) alle mogelijke opties. :yes
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 versus T4

Bericht door Henk-1 »

Als ik moest kiezen voor een T5 moet je de T5 1.9 nemen.
Men zegt dat de T5 2.5TDI blokken niet goed zijn.
Zelf rij ik in een 2008 T5 met iets in de 80PK standaard
Maar dat is een afgeknepen 105PK
Heb hem laten chippen bij JD uit lochem, heb nu 140PK
Wereld van verschil .
Niet echt gekke dingen gehad,kleine 4 jaar in bezit 50000 km erin gereden ben erg tevreden.

Heb hiervoor een T4 2.4 en een T4 2,5 TDI 102PK gehad dat waren ook mooie Transporters.
Maar ik mis ze niet :ie :ie :ie :ie :zwaai :ikrij
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 versus T4

Bericht door freek »

wij hebben beide: een T4 2.5 tdi van 2003 en een T5 2.5 tdi van 2004. Het zijn totaal verschillende auto's.
Bij een T4 is de kilometerstand niet relevant. Wel hoe hij bereden en onderhouden is. Onze T4 heeft nu 590.000 km gereden en rijdt echt als een nieuwe. Geen noemenswaardige roest en tot nu toe geen abnormale reparaties (wij hebben hem vanaf 2006 en 50.000 km). Originele verstuivers, turbo, nokkenas, versnellingsbak, etc etc. Het is de beste VW ooit gemaakt. De T5 is een totaal andere auto. zit technische veel complexer in elkaar en er kan dus ook meer kapot. En dat gaat het dus ook. En dan zijn de kosten veelal meteen ook fors. Ook luistert het onderhoud van de T5 tdi veel nauwer. Oliespecificaties moeten strikt worden opgevolgd (en dat weet je dus niet bij een 2e hands) en een motorisch defect kan tot fatale motorschade leiden als dit niet tijdig wordt opgemerkt. Zo zijn bij de T5 2.5 oa een defecte brandstofpomp, defecte waterpomp of lekkende verstuivers berucht door de vervolgschade die kan ontstaan door verdunning van olie: nokkenasschade, turboschade, of erger.
Ik vind de T5 veel fijner rijden maar hij is logger dan een T4. Wel is onze T5 (Multivan) veel stiller dan de T4 (dubbele cabine).
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 versus T4

Bericht door Henk-1 »

jan2009 schreef: 20 jun 2018, 18:53 Mis je niet stiekum een beetje de 5 cilinder sound ?
:knipoog
mijn boodschappen autootje www.wee200.nl

8 cilinders :knipoog
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Plaats reactie