Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Demper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Demper

Bericht door Gerotterdam »

Onderweg naar Alpen rij ik in de 2e reisauto en zie in spiegel iets onder de T4 camper hangen... meteen naar vluchtstrook...

Blijkt de demper met een klein duwtje helemaal los te komen...

De rest zit nog vast en geluid erschil is nauwelijks merkbaar...

Met staart tussen de benendoorgereden. Dat zoiets niet tijdig bij onderhoud is gezien....
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Demper

Bericht door Hella »

Vorig jaar in Italie hetzelfde gehad. 3 weken na de APK valt de achterdemper tijdens een ritje rond het meer van Trassimeno er onder uit.
Moet wel zeggen dat de weg (zuidzijde Trassimenomeer) wel in een zeeeeeer slechte toestand verkeerde. Omdat een nieuwe uitlaat niet op korte termijn te vinden was, de pijp maar laten lassen.
Maar toch, ik onderhoud de camper heel goed en dan toch wordt een beginnend doorroesten van een uitlaatdemper niet opgemerkt!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Demper

Bericht door Erdem50 »

Vaak roest de pijp door waar hij de demper ingaat van binnenuit. De uitlaat ziet er van buiten dan vaak nog prima uit.

Trouwens een APK zegt helemaal niks over de technische staat van de auto/bus.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Demper

Bericht door Sjoerds »

Erdem50 schreef: 18 jun 2018, 10:18 Trouwens een APK zegt helemaal niks over de technische staat van de auto/bus.
Dat is wel vrij extreem gesteld. Het is een momentopname uiteraard, maar het zegt heus wel iets over de technische staat van het voertuig. Remwerking, roestschade, wielophanging enzovoorts moeten op het moment van keuring gewoon in orde zijn.
Zoals je zelf al aangeeft, zo'n uitlaat kan ook van binnenuit, of het in de pijp geschoven deel, roesten en dat zie je niet zomaar van buitenaf. Niet bij een APK, maar ook niet bij een onderhoudsbeurt. Shit happens...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Demper

Bericht door Erdem50 »

Je Noemt een paar dingen:

Remwerking: dat de rem vertraging in orde is zegt nog steeds niks over de staat van de remmen als je remschijven op de minimale maten zijn en je blokken bijna versleten zegt dit niks voor de APK.

Roest: er moeten behoorlijke gaten zijn ingerot wil dit met apk een opmerking zijn.

Wielophanging: als de draagarm rubbers ruim En versleten zijn maar de draagarm het subframe dus geen metaal op metaalcontact heeft is dit geen opmerking voor de APK.

Banden is ook een mooie, nieuw ruim 8mm en bij 1.6mm mag ik ze pas afkeuren. Met alles onder de 3mm zou ik persoonlijk niet meer gaan rijden.

De punten die ik opnoem Kom ik dagelijks tegen op mijn werk ik mag de auto goedkeuren maar de technische staat is belabberd.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Demper

Bericht door Sjoerds »

Als je heel zwart/wit naar de APK-eisen kijkt, kun je een matige auto vaak wel goedkeuren inderdaad.

Maar ik mag toch hopen dat je al die adviespunten ook communiceert met jouw klant??? Ik krijg altijd keurig een overzichtje van eventuele dingen die eraan zitten te komen, of die voor de APk nog wel goed zijn, maar waarvan het advies is om er snel iets aan te doen. Kijk je puur naar de APK-punten en wil je er als garage verder geen extra werk/nieuwe klanten aan over houden, dan zou je kunnen stellen dat de APK niks zegt over de technische staat van het voertuig.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Demper

Bericht door Erdem50 »

Ik heb het alleen over de regels. Geloof me ik zal je als klant keurig adviseren. Maar iedere garage op de hoek doet APKs. Soms komen auto’s langs welke net gekeurd zijn en als ik die eens bekijk.....nou dan weet ik genoeg.

Maar het ging over een rotte pijp :proost
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Demper

Bericht door Tinus »

Ik heb het zelfde gehad en ook geen verschil gemerkt in het geluid.
Kwam door een wissel, eerst achter demper stuk, nieuwe er op gezet en toen ging de midden demper stuk.
Hier een nieuwe op gezet gaat de achter demper precies op de lasnaad weer compleet doormidden.

Ik heb deze er ook niet meer onder gezet.
Heb op het goede deel van de uitlaat een pijp gelast ( deel van een ander uitlaat die ik nog had liggen)
Ophanging er aangemaakt zodat deze in de rubbers van de achter demper past.. en klaar..

Geluid verschil is er niet en omdat deze "gasdicht" is tot onder de bus weg word het gewoon goedgekeurd..

Scheelt weer een demper.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Demper

Bericht door Multivan Generation »

Tinus schreef: 19 jun 2018, 19:55 Ik heb deze er ook niet meer onder gezet.
Heb op het goede deel van de uitlaat een pijp gelast ( deel van een ander uitlaat die ik nog had liggen)
Ophanging er aangemaakt zodat deze in de rubbers van de achter demper past.. en klaar..

Geluid verschil is er niet en omdat deze "gasdicht" is tot onder de bus weg word het gewoon goedgekeurd..

Scheelt weer een demper.
Wordt de achterzijde van de auto dan niet sneller vies?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Demper

Bericht door Tinus »

Nee geen last van dat deze sneller vies word...

Moet er wel bij zeggen dat ik de bus elke week nat reinig met water zonder zeep en minimaal 1 x per maand in de was zet.. :gekte
Maar goed geen roetplekken te zien.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: Demper

Bericht door Gerotterdam »

tsja... ik twijfel of ik er een nieuwe demper onder zal zetten....

Gek eigenlijk.... 2 dempers voor niks onder je auto...
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: Demper

Bericht door cowboy »

Ik heb geen dempers bromt een beetje maar wel lekker :bifun
Plaats reactie