Onze T4, california, 2,5 TDI van aug 1999, heeft last van buitentemperaturen die op zonnige dagen boven de 20 graden komen. Zonder dat de deuren en achterklep worden geopend of gesloten is de betreffende zekering in de zekeringkast al doorgesmolten. Openen en sluiten kan dan wel handmatig met de sleutel. Een nieuwe zekering smelt bij het plaatsen direct door.
Bij lagere buitentemperaturen is er niets aan de hand en kan met een nieuwe zekering alle deuren en de achterklep met de afstandsbediening van de sleutel worden geopend en gesloten.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
centrale portiervergrendeling T4 hapert
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: centrale portiervergrendeling T4 hapert
Kijk eens naar de deurkabelboom, of daarin geen draden tegen elkaar komen.
Dus het gedeelte wat in de rubberen manchet zit..
Groeten en welkom op weetjewel
Peter
Dus het gedeelte wat in de rubberen manchet zit..
Groeten en welkom op weetjewel
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: centrale portiervergrendeling T4 hapert
Bedankt Peter voor je reactie.
De kabelboom heb ik uitgebouwd en draad voor draad doorgemeten. Al buigend en trekkend heb ik geen breuk(en) kunnen ontdekken. Alleen de isolatie van de draad voor de deurspeaker was beschadigd. De speakerdraad heb ik in z'n geheel vervangen. Na alles te hebben teruggeplaatst (geen storing op de centrale vergrendeling) heb ik een ritje gemaakt en heeft de auto in de zon gestaan. Toen ik na een half uur de auto wilde ontsluiten was de zekering weer gesmolten. Ra ra ra....
Wat nu?
Hoor graag suggesties,
Vriendelijke groet, Klaas
De kabelboom heb ik uitgebouwd en draad voor draad doorgemeten. Al buigend en trekkend heb ik geen breuk(en) kunnen ontdekken. Alleen de isolatie van de draad voor de deurspeaker was beschadigd. De speakerdraad heb ik in z'n geheel vervangen. Na alles te hebben teruggeplaatst (geen storing op de centrale vergrendeling) heb ik een ritje gemaakt en heeft de auto in de zon gestaan. Toen ik na een half uur de auto wilde ontsluiten was de zekering weer gesmolten. Ra ra ra....
Wat nu?
Hoor graag suggesties,
Vriendelijke groet, Klaas
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: centrale portiervergrendeling T4 hapert
Blijkbaar is er dus iets in dat systeem wat te veel stroom trekt .
Wat ik zou doen is alle motortjes loskoppelen.
Nieuwe zekering er in, je weet nu immers welke het is
bestuurdersdeur aansluiten en deur op slot doen.
Zekering meteen defect --> motortje vervangen.
Zekering blijft heel? mooi..
Volgende motortje er bij hangen en weer testen.. etc.
Zo kun je in ieder geval uitsluiten welk motortje de veroorzaker is..
Kijk ook eens hier voor wat meer informatie..
https://t4-wiki.de/wiki/Zentralverriegelung
en wellicht heb je hier ook nog wat aan:
http://www.eldiape.com/downloadmap/zeke ... relais.pdf
Nog even een domme vraag misschien, maar gebruik je wel een zekering van 15A?
groeten Peter
PS je hebt ook nog een bijrijders deur met kabelboom
EDIT: gebruik je voor het testen de afstandsbediening of steek je de sleutel in het slot en draai je dan de sleutel?
Wat ik zou doen is alle motortjes loskoppelen.
Nieuwe zekering er in, je weet nu immers welke het is
bestuurdersdeur aansluiten en deur op slot doen.
Zekering meteen defect --> motortje vervangen.
Zekering blijft heel? mooi..
Volgende motortje er bij hangen en weer testen.. etc.
Zo kun je in ieder geval uitsluiten welk motortje de veroorzaker is..
Kijk ook eens hier voor wat meer informatie..
https://t4-wiki.de/wiki/Zentralverriegelung
en wellicht heb je hier ook nog wat aan:
http://www.eldiape.com/downloadmap/zeke ... relais.pdf
Nog even een domme vraag misschien, maar gebruik je wel een zekering van 15A?
groeten Peter
PS je hebt ook nog een bijrijders deur met kabelboom
EDIT: gebruik je voor het testen de afstandsbediening of steek je de sleutel in het slot en draai je dan de sleutel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: centrale portiervergrendeling T4 hapert
Het testen, zoals je voorstelt, is lastig, omdat het probleem zich alleen bij verhoogde temperatuur voordoet.
Het motortje in de linkerdeur heb ik uitelkaar gehaald en heb geen bijzonderheden binnen gezien: zie er als nieuw uit.
De zekering moet inderdaad 15A zijn; heb ook al een 20A geprobeerd; geen verschil.
De kabelboom in de rechterdeur zou de boosdoener kunnen zijn: dit zal ik eerst gaan bekijken.
Het testen doe ik met de afstandsbediening op de sleutel.
Ik zal er weer mee aan de slag gaan, de bevindingen zal ik dan weer melden.
Vriendelijke groet, Klaas
Het motortje in de linkerdeur heb ik uitelkaar gehaald en heb geen bijzonderheden binnen gezien: zie er als nieuw uit.
De zekering moet inderdaad 15A zijn; heb ook al een 20A geprobeerd; geen verschil.
De kabelboom in de rechterdeur zou de boosdoener kunnen zijn: dit zal ik eerst gaan bekijken.
Het testen doe ik met de afstandsbediening op de sleutel.
Ik zal er weer mee aan de slag gaan, de bevindingen zal ik dan weer melden.
Vriendelijke groet, Klaas
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: centrale portiervergrendeling T4 hapert
Probeer eens te testen door de sleutel zelf te draaien in de cilinder. Daarmee sluit je meteen het afstandsbediening ontvangerkastje uit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...