Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jos_br »

Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

jos_br schreef: 24 jun 2018, 14:33 https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto

Eng leesvoer........

Jos.
Inderdaad, :groteogen

... maar dat lijkt de lokale en landelijke politici niets te schelen. Er gaat nu weer 10 miljoen naar de steden om bijvoorbeeld subsidie op electrische taxi's te verstrekken. Klinkt goed, toch?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

Nou, ik zag net Jan,
en dat fietsen doet hem goed zeg :gekte

Ga zo door Jan en je wordt weer een jonge god :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

jos_br schreef: 24 jun 2018, 14:33 https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto

Eng leesvoer........

Jos.
Zeker eng leesvoer! Wat me wel verbaasd is dat "de fossiele lobby" vaak maar al te graag met dit soort berichten naar buiten komt om het ongelijk van " de elektrische lobby" te bewijzen, terwijl in veel van hun economische berekeningen de mileuschade van verbrandingsmotoren ook niet wordt meegenomen. Een echt eerlijke vergelijking is vaak ver te zoeken.

Dat kobalt (en andere mineralen) nog niet duurzaam gedolven worden is zeker waar. Voor fossiel brandstoffen is er bij het delven ook veel milieu- en sociale schade (de schaluwgas hype van een paar jaar geleden, Groningen, een Dakota pijplijn dwars door een natuurgebied, sociale misstanden bij Shell in Nigeria....) Het lijkt me dat als we brandstoffen eerlijk gaan vergelijken we zeker deze bij-effecten mee moet nemen. Bij elektrisch rijden en ook bij verbrandingsmotoren.

Wat me opvalt aan het best wel gebalanceerde artikel is dat het ‘Bovendien komt de stroom voor de elektrische auto’s vaak uit kolen- of kerncentrales.’ argument weer boven komt drijven. Dat is geen argument tegen elctrische auto's dat is een argument tegen gebruikers die er voor kiezen ze te laden met niet duurzaam opgewekte stroom.

Maar goed: los van dit alles moeten we vooral naar een economie waar winst niet meer voorop staat, maar balans. Als dat met fossiel brandstoffen kan: ook goed. Ik verwacht persoonlijk meer van electrificering. Zo zit er gelukkig veel vooruitgang in accu's. Neem deze kleine elektrische autofabrikant die nog maar 3% cobalt gebruikt en op weg is naar 0%. Die zouden nog wel eens een belangrijke speler kunnen worden! ;)
https://cleantechnica.com/2018/06/17/te ... /voorspelt
En ook is het technisch al mogelijk om accu's op zout te maken:
https://www.betterworldsolutions.eu/fac ... batteries/

En uiteindelijk (en dat is misschien wat raar om hier te zeggen) nog beter dan een elektrisch auto rijden is natuurlijk om geen auto te rijden.
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ »

"Dat is geen argument tegen elctrische auto's dat is een argument tegen gebruikers die er voor kiezen ze te laden met niet duurzaam opgewekte stroom. "
Dat is voorlopig geen correcte voorstelling van zaken.
Groene stroom - Zondag met Lubach (S08) https://www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
Minder dat 10% van de energie in Nederland is groen. (volgens Lubach 2,2%)
Daarnaast is extra stroomvraag altijd grijs. De enige manier om extra stroom op te wekken is om o.a. een kolencentrale harder te zetten.
Een stuwmeer kan tijdelijk iets meer water geven, maar enkel totdat het meer leeg is.
Zelfs al leg je genoeg zonnepanelen op je huis en koop je een elektrische auto, dan nog rijdt die elektrische auto op grijze stroom, als je op benzine zou blijven rijden kan er namelijk een kolencentrale iets zachter.
Pas als er echt gekozen kan worden tussen grijs en groen verandert dit, dan zal groene energie ook langdurig in grote hoeveelheden opgeslagen moeten kunnen worden en vooral dat dat zal nog wel even duren.

Om het gezellig te houden:
Fietsen is ook al niet goed, een auto is veel efficiënter dan een mens en stoot minder CO2 uit dan Jan op de fiets. :ikrij :zwaai
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Rotterdamse milieu zone wordt opgeheven .staat in nieuw plan energie transitie.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

Dat deze zone NIET werkt staat als een paal boven water. Ben blij dat na 2,5 jaar strijd dat toch een beetje duidelijk is geworden.

Over twee jaar zou ik er weer in mogen.
Eerst zien dan geloven.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

JanpeterJ schreef: 26 jun 2018, 01:02 Dat is voorlopig geen correcte voorstelling van zaken.
Groene stroom - Zondag met Lubach (S08) https://www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
Ja die goeie ouwe Lubach. Leuk om te kijken (dat doe ook ik graag) helaas wordt het vaak om begrijpelijke redenen (amusementswaarde etc) wel erg simpel voorgesteld. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat deze uitzending mijn argument onderuit haalt. Wie groene energie koop bij bijv Qurent of Vandebron kan er vanuit gaan dat er jaarrond dezelfde hoeveelheid energie die je gebruikt duurzaam en in Nederland zonder certificaten wordt opgewekt. Daarvoor moet er waarschijnlijk af en toe een gascentrale aangeschakeld worden om het net op pijl te houden. Als consumenten de vraag hebben volgt de markt vanzelf en op den duur komen er heus wel technische oplossingen voor uitdagingen die er nu nog zijn. Als we altijd zouden denken dat we iets niet moeten doen omdat het nu nog niet goed genoeg is dan zouden we nog steeds in het stenen tijdperk leven.

JanpeterJ schreef: 26 jun 2018, 01:02 Om het gezellig te houden:
Fietsen is ook al niet goed, een auto is veel efficiënter dan een mens en stoot minder CO2 uit dan Jan op de fiets. :ikrij :zwaai
Ja leuk! Gezeligheid. vind bijna alle discussies hier gezellig hoor. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ik sta altijd open voor nieuwe argumenten.

Hier nog een gezellige bijdrage over fietsen en efficiëntie: soms kom je als je echt diep op materie in gaat tot verrassen de resultaten ja.
Mensen zijn immers niet zo efficient in het omzetten van grondstoffen naar energie. Zo schijnt zelfs een elektrische fiets minder co2 te gebruiken dan een "gewone" fiets. Vond ik ook verrassend!

https://www.vpro.nl/programmas/nwq/lees ... vraag.html
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 26 jun 2018, 17:21 Bij wijze van service dan de link:
https://nos.nl/artikel/2238515-nieuwe-c ... sitie.html

En binnen 4 jaar van het gas af.

Spannend.
We hebben al 7 jaar geen gas meer nodig om ons huis te verwarmen en dat geeft een heerlijk gevoel..
Ook niet eens aan laten leggen en dat kostte destijds moeite.

Bij bestaande bouw is het helaas moeilijker om te realiseren, maar een lucht-lucht warmtepomp kan bijna iedereen in zijn bestaande installatie integreren met subsidie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door bvddobb »

odorf schreef: 26 jun 2018, 19:25 Dat deze zone NIET werkt staat als een paal boven water.
Net gisteren een stukje in de krant van de data-uitpluizers daar (dus niet de gemeente):

Afbeelding

Afbeelding

Sinds de invoering gaat de vervuiling overal omlaag, zowel binnen, aan de grens van als buiten de milieuzone: het verkeer in zijn geheel wordt schoner. Maar: binnen de milieuzone gaat de vervuiling absoluut het hardst omlaag (1e grafiek), én relatief een stuk harder dan de gemiddelde afname door het schonere verkeer in het algemeen (2e grafiek). Alhoewel het er wel nog steeds het vuilst is - er moet dus nog meer gebeuren.

Hier lijkt de zone dus toch echt wél te werken. Winst voor de binnenstadbewoners!

Blijft de vraag of je het totale effect de moeite waard vindt van alle ophef en de impact van de maatregel voor (sommige) bewoners. Dat is een politieke vraag, daar kun je een mening over hebben. Over de vraag of het werkt of niet, niet: dat is een feitelijke vraag, dat kun je meten en dat het (hier) werkt staat als een paal boven water!
:proost
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ »

"Wie groene energie koop bij bijv Qurent of Vandebron kan er vanuit gaan dat er jaarrond dezelfde hoeveelheid energie die je gebruikt duurzaam en in Nederland zonder certificaten wordt opgewekt."
Zo kan je het zien en zo wil Vandebron graag dat je het ziet, maar of je energie bij Vandebron koopt of ergens anders, maakt niet of nauwelijks uit voor de totaal geproduceerde hoeveelheid groene energie. (ik weet het niet zeker, maar ik denk niet de Vandebron genoeg extra betaalt om invloed te hebben op de beslissing voor een producent om meer te produceren)
Belangrijker vind ik dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt voor de elektrische auto versus diesel discussie. Elke extra elektrische auto zorgt voor meer productie van grijze stroom.
Dat er wel wat moet gebeuren, daar ben ik het helemaal mee eens, maar als elektrisch rijden slechter voor het wereldwijde milieu is dan een moderne diesel..

Dat stukje over CO2 en fietsen was ook om aan te geven hoe absurd een discussie op een gegeven moment kan worden.
Iedereen weet en voelt dat fietsen gezonder is, maar als we alleen naar CO2 kijken..
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek »

Intrigerende conclusie van de T4-wetenschappers: de exponentiele toename van de wereldbevolking is de werkelijke oorzaak van de opwarming vd aarde.😯
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Mickel Moen »

Wat mij enigszins verbaasd in dit soort discussies is, dat iedereen het elektrisch rijden meteen weer in een millieu- en klimaatdiscussie wil trekken.

Zou het ook zo kunnnen zijn, dat elektrisch rijden gewoon heel prettig is en dat men de specifieke voordelen waardeert. Zeker als de voordelen voor diegene opwegen tegen de nadelen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

Mickel Moen schreef: 29 jun 2018, 06:36 Zou het ook zo kunnnen zijn, dat elektrisch rijden gewoon heel prettig is en dat men de specifieke voordelen waardeert. Zeker als de voordelen voor diegene opwegen tegen de nadelen?
Mee eens! Ik rijd zelf woon werk op een elektrisch motorfiets. Ik vind die, voor mijn gebruikt, echt fijner dan een ice!
JanpeterJ schreef: 28 jun 2018, 00:53 maar of je energie bij Vandebron koopt of ergens anders, maakt niet of nauwelijks uit voor de totaal geproduceerde hoeveelheid groene energie.(ik weet het niet zeker, maar ik denk niet de Vandebron genoeg extra betaalt om invloed te hebben op de beslissing voor een producent om meer te produceren)
Dat is het hem juist: dat doen ze wèl. iedere KwH die afgenomen wordt, wordt ergens in NL met een zon-, wind- of biomassa project opgewekt. wordt er meer kWh afgenomen dan komt er een nieuw project bij. Zo heb je ergens wel gelijk: Vandebron heeft niet rechtstreeks invloed op wat er geproduceerd wordt: dat hebben hun klanten. Dat hebben wij dus zelf. :) Als wij meer vragen komt er ook meer aanbod.

Zo weet je als klant zeker dat als je de stroom die je voor je auto, waterkoker, whatever gebruikt ook echt groen wordt opgewekt. (en vandaar ook dat ik me vaak wat erger aan mensen die vinden dat electrische auto's niet groen zijn omdat de stroom in NL nog vaak grijs is.)
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ »

"Als wij meer vragen komt er ook meer aanbod. "
Het enige wat er gebeurt is dat er dan meer Noorse groene stroom certificaten ingekocht worden.
Vandebron koopt dan wel Nederlandse groene stroom (certificaten) maar wat er daardoor verandert, is dat er minder Nederlandse groen stroom beschikbaar is voor de rest van de aanbieders en dat die dan o.a. Noorse groene stroom inkopen.

Dit verandert pas als er zonnepanelen e.d. geplaatst worden, die er anders niet zouden zijn.
Pas als de totale groene stroom vraag gelijk is aan het aanbod klopt jouw visie, want dan moet er meer geproduceerd gaan worden als de vraag stijgt.

Voorlopig rijden elektrische auto's in Nederland op steenkolen. (en heel veel subsidie)
Wat op zich geen reden is om tegen elektrisch rijden te zijn, maar we moeten wel eerlijk alles tegen elkaar afwegen.

Die subsidies zijn een groot van van de andere voordelen waar Michel het over heeft en wat ik het meest kwalijk vind.
Dikke sportauto's (Tesla's) die weinig met het milieu te maken hebben, die belastingvoordelen krijgen van 19.000 euro per auto per jaar.
https://www.ftm.nl/artikelen/elektrisch ... en?share=1
Wat denk je dat meer milieu wist oplevert? Een Tesla of 19.000,- aan zonnepalen per jaar.
Plaats reactie