Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Zo dat is een enorm bedrag en veel werk. Wat betaald de verzekeraar hiervan? Of was alles eigen rekening? Bij Aveco was zoals eerder gemeld een extra OBD slot verplicht voor de diefstal verzekering naast het versnellingsbakslot. Aveco betaalde de helft ervan, kosten voor mij voor het OBD slot : €79.
Ik heb aan mijn sleutelbos zo'n uittrekbaar uitrolmechanisme gedaan, dat maakt het gebruik van de extra bearlock sleutel eenvoudiger. (eigenlijk moet je de sleutels apart houden, maar daar werd ik gek van :nuts )

Nu maar hopen dat ze ervan af blijven!

gr
Rene
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Rene,

Dit is wat ik moet betalen, de korting van ruim 100,- omdat het via camperverzekerd gaat is er al af. Ja veel geld en inderdaad maar hopen dat het afdoende is.


Groeten,


Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

De bus was na onze trip heel vies en zat onder de hars van de dennenbomen waar we onder hadden gestaan. Gisteren de alles gewassen en vandaag het dak en de motorkap gepoetst. Veel werk. Ook nog even een extra bescherming tegen de zon gemaakt. We hebben nu isolatieschermen aan de binnenzijde voor de cabine die prima bevallen, maar ik wilde graag een extra zonwering hebben voor aan de buitenkant voor als het echt heet wordt. Bij de Karwei even een rol noppen folie met aluminium gehaald en opmaat gemaakt en geplakt. Vastzetten gebeurd met de ruitenwissers en enkele sterke gerubberde magneten.
zonwering.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door atilla »

Walda schreef: 18 jun 2018, 16:49 Hoi Atilla,

Die zijn het. Wij hadden deze nog van het tentkamperen en nu dus gebruikt in de bus. Omdat ik niet zeker wist of deze indeling ons zou bevalllen heb ik één van deze goedkope matrasjes smaller gemaakt als rugleuning en samen als bed. Wij vinden de matrassen te zacht, we gebruiken er een 5cm dikke topsleeper op. Het bed/de bank, heeft een lattenbodem. Nu we weten dat we deze indeling behouden gaan we de difinitieve matrassen/kussens op maat laten maken van een materiaal met een grotere dichtheid, steviger dus. Zeker als je zit komt er meer gewicht per cm2 op het materiaal en deukt het te ver in zodat je de lattenbodem voelt. Begrijp mij niet verkeerd, je kan op deze matrasjes prima slapen voor weinig geld, maar voor de permanente uitvoering met passende bekleding willen we wat beters.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


Groeten,


Walter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vind special gemaakte matrassen vrij prijzig daardoor mijn voorkeur gaat alternatieven.
Ik heb ook gekeken bij schuimrubber.nl maar die van JSYK is goedkoper en bijna kant en klaar.
Ik heb in mijn gedachten F35 -F40 dichtheid. Voordeel van JSYK matras hoes die er standaard er op zit grote gedeelte hergebruik worden. :jumpklap
Over de bearlock. Ik vind verplichtheide door verzekeraar helemaal onrecht maar helaas kunnen we niks doen. De zelfde auto niet camper mag ik zo maar verzekeren maar als ie een maal camper word dan willen ze dit en dat....
Dat kost allemaal enorm veel geld.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Na bij een aantal onderwerpen van zowel Mickel Moen als Multivan generation meegelezen te hebben over temperatuur in combinatie met een geplakt zonnepaneel heb ik zojuist even wat metingen gedaan. Doordat ik mijn paneeltje geventileerd geplakt heb met dubbelzijdig tape en maar een klein lijmrandje kon ik door de ventilatieopening heen onder het paneel meten. Ter referentie heb ik een stuk vuilniszak op het dak geplakt. Het zonnepaneel is glimmend en de vuilniszak mat. Voor de metingen op het paneel en de zak heb ik een stukje isolatietape gebruikt om de meetsensor vast te plakken. Zie de foto's voor het resultaat.
buiten temp.jpg
Buiten temperatuur.
onder paneel.jpg
Onder het paneel.
op paneel.jpg
Op het paneel.
onder vuilniszak.jpg
Onder de vuilniszak.
op vuilniszak.jpg
Op de vuilniszak.
Ik kan niet meer foto's plaatsen dus zo verder.
Bijlagen
binnen onder paneel.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Die laatste foto is onder het paneel aan de binnenkant van het dak.
binnen onder zak.jpg
Binnen onder de vuilniszak.
binnenkant dak.jpg
Binnen onder het witte dak.

Ik trek geen conclusies, maar ik meet dat de oppervlakte temperatuur van het glimmende zonnepaneel aan de buitenkant hoger is dan de temperatuur onder het paneel. De zelfde trend doet zich voor bij de matte vuilniszak maar dan met hogere temperaturen. Onder het glimmende witte dak is het het koelst aan de binnenkant.

Groeten,


Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Een oplossing waar ik al een tijdje naar opzoek was om of te kopen dan wel te maken kwam ik bij toeval tegen.
windschermpje 1.jpg
Een windschermpje voor buiten gebruik met ons één pits kooktoestelletje.
windschermpje 2.jpg
En een spatschermpje voor binnen gebruik.
Er zitten ook nog zuignapjes bij om de boel, indien nodig, op z'n plek te houden. De achterzeide is uitschuifbaar zodat het ook past met grotere kooktoestellen. Het geval wordt geleverd in een mooi opberg hoesje. Blij mee.

Groeten,

Walter
Staal571
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:22

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Staal571 »

Als ik vragen mag waar is dat te koop of te bestellen ? ben al een tijdje op zoek naar zo iets.
gr peter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Het is een kookwindscherm staal, 23 cm van Bocamp gekocht bij De Wit in Schijndel, kost 18.95, artikel code 1129376.

Groeten en succes,

Walter
Staal571
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:22

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Staal571 »

Bedankt, trouwens een super verhaal over je ombouw het het met belangstelling gevolgd en veel plezier met je camper.
gr Peter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank jewel Peter,

Dat is het leuke van een forum zoals dit, je kan heel veel informatie vinden, maar ik vind dat je ook je eigen ervaringen moet delen zodat een ander er weer zijn of haar voordeel mee kan doen en tot beter keuzes kan komen.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Dag Walter,

Mooi verslag van de temperatuurmetingen van het zonnepaneel. Al met al kom ik denk ik ongeveer op iets hogere waarden. Nu is mijn dak geheel zwart en door het matras tussen de bedplaat en het hefdak wordt de warmte ook meer vastgehouden. Gemiddeld kom ik denk ik dus een paar graden hoger uit. Wat ook veel verschil maakt is de hoek van instraling heb ik gemerkt. Met de meest optimale hoek is de temperatuur ook het hoogst, wat mij ook vrij logisch lijkt. Ik denk dat ik morgen maar weer eens uitgebreider ga meten. Verslag volgt in mijn draadje.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Geert,

Iets wat uit mijn metingen bleek was dat de matte vuilniszak flink warmer was dan het glimmende zonnepaneel. Als de matte, veel duurder,all black, zonnepanelen een hoger rendement voorspiegelen dan zou dat wel eens teniet gedaan kunnen worden door de flink hogere temperatuur. Dit is een gedachte van mij en is niet onderbouwd door harde metingen en staat los van wat wat mooier is of niet, maar kan een overweging zijn om mee te nemen in de keuzes.
Ik ben benieuwd naar jou metingen.


Groeten,

Walter
Staal571
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:22

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Staal571 »

Het zwarte dak (hoge temperatuur) heeft mij er ook nog steeds van weerhouden om er een zonnepaneel op te bevestigen, daarom gebruik ik nog steeds een los zonnepaneel,

Gr peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Staal571 schreef: 31 jul 2018, 13:29 Het zwarte dak (hoge temperatuur) heeft mij er ook nog steeds van weerhouden om er een zonnepaneel op te bevestigen, daarom gebruik ik nog steeds een los zonnepaneel,

Gr peter
@Peter,
Ik heb mijn paneel op een andere manier bevestigd en ik vermoed dat dit ook werkt voor een zwart dak..
Zie hier en verder.. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/view ... start=345

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie