Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 in IJsland : gewaagd en verloren

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

Zo...

Met de T4 camper in Denemarken op de boot naar Faeröer eilanden: daarna op de boot naar IJsland; iets meer dan een week onderweg.

Vandaag: olie onder de camper; even maar. Was dat van mij? Later van een naar twee: heftig trillen en moet met heel veel beleid; overleg met monteur: vliegwiel stuk...

Nou: de dichtstbijzijnde camping opgezocht en alarmcentrale gebeld. In overleg besloten om maandagochtend pas te laten kijken.
Alles is hoe toch gesloten nu. En anders halen ze hem op en zetten hem op industrieterrein.

Pfffft "vervangend vervoer" gaat niet lukken ben ik bang en donderdag gaat de boot terug naar nl. Einde vakantie en spannend hoe het af gaat lopen....

Met de T 4 gaan was een gok. Erg leuk toen hij het nog deed; maar wel verloren 😞
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door odorf »

Ach wat ontzettend balen zeg!

Dure reis bijna nog voor hij begonnen is al naar de knoppen.
Ik vind dit heel naar voor jullie. Hoop dat er nog een oplossing mogelijk is.

Veel sterkte.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Nicolaas »

Vervelend voor jullie!! Succes
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Hanssyncro »

Gerotterdam schreef: 14 jul 2018, 21:40 Zo...

Met de T4 camper in Denemarken op de boot naar Faeröer eilanden: daarna op de boot naar IJsland; iets meer dan een week onderweg.

Vandaag: olie onder de camper; even maar. Was dat van mij? Later van een naar twee: heftig trillen en moet met heel veel beleid; overleg met monteur: vliegwiel stuk...

Nou: de dichtstbijzijnde camping opgezocht en alarmcentrale gebeld. In overleg besloten om maandagochtend pas te laten kijken.
Alles is hoe toch gesloten nu. En anders halen ze hem op en zetten hem op industrieterrein.

Pfffft "vervangend vervoer" gaat niet lukken ben ik bang en donderdag gaat de boot terug naar nl. Einde vakantie en spannend hoe het af gaat lopen....

Met de T 4 gaan was een gok. Erg leuk toen hij het nog deed; maar wel verloren 😞
Wij zijn afgelopen jaar geweest. Onze boot deed er 3 dagen over en niet meer dan een week...en op donderdag weer de boot terug? Zo ver ik weet vertrekt die al jaren op woensdag vanuit IJsland..al met al is het knap vervelend om met pech te stranden. Was je wel goed voorbereid? Wij zijn 2 jaar bezig geweest met voorbereiden omdat we echt in de gaten hadden dat je zo'n vakantie niet zo maar doet. Succes.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Multivan Generation »

Jammer joh, gegokt en verloren.. dat overkomt de besten..

Maar olie onder de auto en dan de diagnose vliegwiel kapot klopt niet.. in een vliegwiel zit geen olie.
De olie die daar in de buurt zit is of versnellingsbak olie door lekkende krukaskering of gat in versnellingsbak.
Ofwel is het remolie door een hydraulisch druklager wat defect is gegaan..
Voor beide geldt dat de versnellingsbak er af moet om een diagnose te kunnen stellen. Remolieniveau kun je zelf nog wel aflezen in het reservoir.


Op welke weg is het gebeurd en waar heb je allemaal gereden?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Beckontheroad »

Hanssyncro schreef: 15 jul 2018, 21:04
Gerotterdam schreef: 14 jul 2018, 21:40 Zo...

Was je wel goed voorbereid? Wij zijn 2 jaar bezig geweest met voorbereiden omdat we echt in de gaten hadden dat je zo'n vakantie niet zo maar doet. Succes.


Groetjes, Petra
Je kunt IJsland natuurlijk op verschillende manieren aan doen....
Zelfs met een '73 T2 Westfalia zonder carterbescherming....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door brecht »

Iedereen doet t op zijn eigen manier toch? Dat vind ik juist t mooie. De ene is 2 jaar aan t voorbereiden (ook part of the funtoch? de andere vertrek op de bonnefooi. Ieder zal aan de trip op zijn manier zijn lol beleven. Persoonlijk ben ik ook niet van het al te veel voorbereiden (ben eens in een R4 naar Marokko gereden zonder noemenswaardige voorbereiding en ben ooit 2 weken na het besluit om dat te gaan doen voor ruim 7 maanden op de fiets gestapt) dat warenwel allebei gevallen waarin tijd geen issue was. Als er dan wat gebeurd dan heb je alle tijd om dat op te lossen. Bij een trip van 3 weken wil je daarvan uiteraard geen 2 weken kwijt zijn aan oponthoud.

Naar Ijsland gaan met een gok en dan zo (schijnbaar) sterk je verlies accepteren... Ik vind het ook wel stoer ergens.

Hoe gaat het verhaal verder? al een oplossing gevonden?
Ingka
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2009, 21:48
Locatie: Malmö

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Ingka »

Iedereen doet t op zijn eigen manier toch?
juist!

Ik ben meerdere keren op IJsland geweest (in zomer en winter). Heb nog nooit de boot genomen met een eigen camper, dat staat nog eens in de planning. Zolang je op de rondwegen en verharde wegen blijft is er niets aan de hand en is de reiservaring gelijk aan Midden/Noord Scandinavie. Los van de spectaculaire landschappen natuurlijk. Zodra je de onverharde F-wegen op gaat moet je iets beter voorbereid zijn. 4WD is verplicht en bodem bescherming en aangepaste banden dringend aan te raden. Ook zou ik persoonlijk iets meer aandacht besteden aan hou je alles stouwt in je interieur, want werkelijk ALLES trilt los. Garages zijn op de rondweg, zeker in het zuiden niet zo'n probleem, al moeten er soms wel kilometers gemaakt worden. Noordelijke gedeeltes (ruim gezien), kan een issue worden, ook qua onderdelen. Reken erop dat alles duur is, dus ik zou niet eens willen weten wat een dergelijke reperatie kost in IJsland, volgens mij is het snel economisch totall loss. Dus de voorbereiding is inherent aan je ambities.

Daarnaast .. er zijn (met name rond Reykjavik) veel camper verhuurders, vaakt buscampers zoals de T4 dus met een beetje mazzel kan je verzekeraar nog iets vinden al gaan die niet vrolijk worden van de kosten in het hoogseizoen.

Veel sterkte!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Beckontheroad »

jan2009 schreef: 17 jul 2018, 17:15 Denk dat dat busje de bui al zag hangen
https://www.google.nl/search?q=weather+ ... e&ie=UTF-8
Daar wil je toch helemaal niet wezen.
:huilen :winter
Tja je weet wat de IJslanders zeggen...
" If you do'nt like the weather..just wait 5 minutes.."

Maar blijft een mooi eiland.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

dank voor alle reacties!

We zijn nog steeds in Ijsland. Om wat concreter te zijn: we zijn 1,5 week geleden met de boot naar Faeroer eilanden gegaan en na een paar dagen met de boot naar Ijsland. (omdat er nachten op de boot bij zaten: heel efficient.

Faeroer is de hemel voor een vakantie met T4: perfecte wegen en hemelse omgeving. Echt geweldig. Is goed binnengekomen bij ons.

Daarna met de boot naar Ijsland. Ook heel goed en we zaten op normale wegen; niet de wegen die bestemd zijn voor 4WD. Prachtige ervaringen!

We zijn goed voorbereid, in zoverre: de bus heeft altijd optimaal onderhoud gehad en is top in orde. Heeft heel veel opties en hij voldeed goed. Nieuwe banden; remmen; uitlaatsysteem etc... Maar heeft wel al meer dan 3 ton gelopen dus er zit aan alles een eind. Maar om nu alles te laten vervangen voordat het stuk is...
Een volledige professionele Tinitol behandeling geeft aan dat ik hem wil behouden.

Enfin: op zaterdag merkte ik dat hij vooral van 0 naar 1 en van 1 naar 2 bokte en schudde. Met heel behoedzaam op laten komen van koppeling en gevoelig gas geven ging het net, maar iemand die in IJsland is geweest weet dat dit geen basis is. Op maandag ochtend meteen de WWacht op camping ontmoet, naar garage op de brug en die gaf aan dat er "iets in of bij de versnellingsbak" stuk is. Omdat we op donderdag terug op de boot moeten zijn, een paar honderd KM verderop, zijn we nog in de omgeving bij gararges (incl VW dealer) geweest maar die hadden geen tijd en geen materialen. Maandag middag realiseerden we ons dat op tijd repareren geen optie was. Dus wat er precies aan de hand is weten we nog steeds niet. Daarvoor moet hij open gemaakt worden. Een monteur van een plaatselijke garage heeft er in gereden en zou het ook niet aan durven om verder te rijden...

Tsja.. ben ik niet goed voorbereid? Eigenlijk weet ik het niet goed. Als je je echt goed voorbereid begin je gewoon niet aan zo'n avontuur. Klaar.
Dat is de enige manier om je goed voor te bereiden. Inlezen en besluiten niet te gaan. Maar ja: op een keukenstoel thuis blijven zitten en je niet verroeren is inderdaad het veiligste. Ik heb de tussenweg gedaan door alle slijtagegevoelige onderdelen als nieuw te hebben.

Maar ja, we durfden het aan en het begin was dermate mooi dat ik zeg: Doen! Ga met je T4 deze reis maken. Toevallig staat er in Campercontact een verhaal over een T3 bus; wij zijn op dezelfde plek geweest. Maar in hetzelfde nr stond een foto van een T5 die in Ijsland op de oplegger werd getrokken...

We zijn verzekerd bij NKC én bij ANWB. Bij ANWB staat hij genoteerd als T4 California, maar geven ze aan dat dat geen camper voor hen is...
Maakt op zich niet uit omdat we een gewone auto als vervangend vervoer hebben.

Een vergelijkbare camper organiseren is echt niet te doen. We zitten in het noorden, gaan donderdag weer met de boot naar Faereor en na een paar dagen weer naar Hirtshals.

SOS alarmcentrale geeft aan niet voor vervangend vervoer (lees camper) te kunnen zorgen. Een groter camper is overigens ook weer een probleem omdat de ferry gekoppeld is aan kenteken en de tussenstop op faerier maakt het allemaal lastiger.

Goed overleg heeft tot nu toe opgeleverd dat we terug vliegen. Overigens niet zo heel kostbaar. De camper gaat in container naar Rotterdam. De tickets voor de boot (en hut) kunnen niet gedeclareerd worden. We hebben een vervangende auto geregeld en gaan in hotelletjes, B&B nog zoveel mogelijk van onze reis genieten.
Kosten worden voor een deel vergoed; verblijf niet. Vind ik overigens reeel.

Ik maak me zorgen over de T4; hopelijk lukt het zonder schade.

Tot nu toe gaan de gesprekken met alarmcentrale goed. In goed overleg en wederzijds begrip.

Ik hou jullie op de hoogte; niet omdat ik mezelf zo interessant vind maar mezelf altijd afgevraagd heb: wat moet ik doen als de T4 er mee ophoudt?
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

jan2009 schreef: 15 jul 2018, 19:55 Veel sterkte , knap lullig.
Als je nog wat weken vrij hebt zou ik blijven.
Je weet de diagnose nog niet , wellicht rij je hem zelf naar huis.
ja, dat zouden we het liefst doen, maar tijd is een probleem. Los daarvan: boottickets zijn niet om te boeken en moeten we de bootreis weer betalen...
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

Hanssyncro schreef: 15 jul 2018, 21:04
Gerotterdam schreef: 14 jul 2018, 21:40 Zo...

Met de T4 camper in Denemarken op de boot naar Faeröer eilanden: daarna op de boot naar IJsland; iets meer dan een week onderweg.

Vandaag: olie onder de camper; even maar. Was dat van mij? Later van een naar twee: heftig trillen en moet met heel veel beleid; overleg met monteur: vliegwiel stuk...

Nou: de dichtstbijzijnde camping opgezocht en alarmcentrale gebeld. In overleg besloten om maandagochtend pas te laten kijken.
Alles is hoe toch gesloten nu. En anders halen ze hem op en zetten hem op industrieterrein.

Pfffft "vervangend vervoer" gaat niet lukken ben ik bang en donderdag gaat de boot terug naar nl. Einde vakantie en spannend hoe het af gaat lopen....

Met de T 4 gaan was een gok. Erg leuk toen hij het nog deed; maar wel verloren 😞
Wij zijn afgelopen jaar geweest. Onze boot deed er 3 dagen over en niet meer dan een week...en op donderdag weer de boot terug? Zo ver ik weet vertrekt die al jaren op woensdag vanuit IJsland..al met al is het knap vervelend om met pech te stranden. Was je wel goed voorbereid? Wij zijn 2 jaar bezig geweest met voorbereiden omdat we echt in de gaten hadden dat je zo'n vakantie niet zo maar doet. Succes.


Groetjes, Petra
Over de bootreis: we zijn dus via Faeroer gegaan. Nogmaals: echt een aanrader: heeft bij ons meer losgemaakt dan Ijsland tot nu toe.

Ook over voorbereiding is al e.e.a. geschreven. Met alle respect: wat moet ik allemaal doen in twee jaar?? Bedoel je voorbereiden ten aanzien van de T4 of over Ijsland? Ik zou niet weten wat ik allemaal zou moeten voorbereiden in die tijd.

Ik heb ook niet één aspect waarbij ik denk: ik heb me onvoldoende voorbereid. Behalve dat ik geen reserve versnellingsbak heb meegenomen..
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

Ingka schreef: 17 jul 2018, 09:52
Iedereen doet t op zijn eigen manier toch?
juist!

Ik ben meerdere keren op IJsland geweest (in zomer en winter). Heb nog nooit de boot genomen met een eigen camper, dat staat nog eens in de planning. Zolang je op de rondwegen en verharde wegen blijft is er niets aan de hand en is de reiservaring gelijk aan Midden/Noord Scandinavie. Los van de spectaculaire landschappen natuurlijk. Zodra je de onverharde F-wegen op gaat moet je iets beter voorbereid zijn. 4WD is verplicht en bodem bescherming en aangepaste banden dringend aan te raden. Ook zou ik persoonlijk iets meer aandacht besteden aan hou je alles stouwt in je interieur, want werkelijk ALLES trilt los. Garages zijn op de rondweg, zeker in het zuiden niet zo'n probleem, al moeten er soms wel kilometers gemaakt worden. Noordelijke gedeeltes (ruim gezien), kan een issue worden, ook qua onderdelen. Reken erop dat alles duur is, dus ik zou niet eens willen weten wat een dergelijke reperatie kost in IJsland, volgens mij is het snel economisch totall loss. Dus de voorbereiding is inherent aan je ambities.

Daarnaast .. er zijn (met name rond Reykjavik) veel camper verhuurders, vaakt buscampers zoals de T4 dus met een beetje mazzel kan je verzekeraar nog iets vinden al gaan die niet vrolijk worden van de kosten in het hoogseizoen.

Veel sterkte!
Klinkt 100% herkenbaar. Wij zaten in Noorden...Daar is geen camper te huur helaas.

Wij zijn niet met de bus op F wegen geweest. Zou ik ook niet aanraden. Daar hoef je je niet voor voor te bereiden, dat leer je na 15 minuten inlezen: niet doen.

Het staat in je planning om het met eigen camoer te doen? DOEN! Echt: is geweldig! (mijn vrouw vond de standkachel overigens wel een handige optie :) )

Totall loss is een onderwerp. Onze T4 hebben we voor 18.500,-- gekocht en allem maar opgewaardeerd, dus die discussie kwam snel tot een einde.
Ik zeg dat omdat het voor mede cameraars wel een onderwerp is: alle kosten worden gerelateerd aan de waarde van de auto; een oud lijk uit 1995 kan voor problemen zorgen...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Snautzer »

Een monteur invliegen met de benodigde onderdelen misschien een idee? Kost veel geld maar minder dan afschrijven.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door odorf »

Hij gaat toch in container retour?
Is dus niet afgeschreven.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie