Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 in IJsland : gewaagd en verloren

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

update: de bus is in Rotterdam aangekomen en wordt zsm naar de door mij opgegeven garage gebracht....

Echt mensen: NKC is vooralsnog: top. Ik kan niet anders zeggen.

Maar we zijn er nog niet; ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door bvddobb »

Fijn dat jullie en jullie bus weer veilig terug zijn! We zijn wel benieuwd hoe dit nu gaat aflopen. Wel een zeperd, zo’n eind aan je reis!
Gerotterdam schreef: 29 jul 2018, 21:23 Echt mensen: NKC is vooralsnog: top. Ik kan niet anders zeggen.
Goed om te horen! Wij zijn daar ook verzekerd. :ikrij
We hebben ze gelukkig nog nooit nodig gehad (afkloppen!). Wij zijn in 2016 met onze bus naar IJsland geweest (ook via de Færœr), hebben een paar weken door het Hoogland gecrosst, maar het ergste wat wij hebben meegemaakt was een kapot ventiel, op de terugweg in Denemarken, op het strand van Rømø. Niets vergeleken met jullie pech.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Hanssyncro »

Gerotterdam schreef: 19 jul 2018, 00:02
Hanssyncro schreef: 15 jul 2018, 21:04
Gerotterdam schreef: 14 jul 2018, 21:40 Zo...

Met de T4 camper in Denemarken op de boot naar Faeröer eilanden: daarna op de boot naar IJsland; iets meer dan een week onderweg.

Vandaag: olie onder de camper; even maar. Was dat van mij? Later van een naar twee: heftig trillen en moet met heel veel beleid; overleg met monteur: vliegwiel stuk...

Nou: de dichtstbijzijnde camping opgezocht en alarmcentrale gebeld. In overleg besloten om maandagochtend pas te laten kijken.
Alles is hoe toch gesloten nu. En anders halen ze hem op en zetten hem op industrieterrein.

Pfffft "vervangend vervoer" gaat niet lukken ben ik bang en donderdag gaat de boot terug naar nl. Einde vakantie en spannend hoe het af gaat lopen....

Met de T 4 gaan was een gok. Erg leuk toen hij het nog deed; maar wel verloren 😞
Wij zijn afgelopen jaar geweest. Onze boot deed er 3 dagen over en niet meer dan een week...en op donderdag weer de boot terug? Zo ver ik weet vertrekt die al jaren op woensdag vanuit IJsland..al met al is het knap vervelend om met pech te stranden. Was je wel goed voorbereid? Wij zijn 2 jaar bezig geweest met voorbereiden omdat we echt in de gaten hadden dat je zo'n vakantie niet zo maar doet. Succes.


Groetjes, Petra
Over de bootreis: we zijn dus via Faeroer gegaan. Nogmaals: echt een aanrader: heeft bij ons meer losgemaakt dan Ijsland tot nu toe.

Ook over voorbereiding is al e.e.a. geschreven. Met alle respect: wat moet ik allemaal doen in twee jaar?? Bedoel je voorbereiden ten aanzien van de T4 of over Ijsland? Ik zou niet weten wat ik allemaal zou moeten voorbereiden in die tijd.

Ik heb ook niet één aspect waarbij ik denk: ik heb me onvoldoende voorbereid. Behalve dat ik geen reserve versnellingsbak heb meegenomen..
Zoals ik al eerder schreef gingen wij ook via de Faeröer eilanden en wat je schrijft over dat jullie een week er over deden om in IJsland te komen, klopt helemaal niet!! De boot vaart in een hele week heen en weer tussen IJsland-Denemarken en terug met als tussenstop op de heen- en terugreis een korte stop op Faeröer. De boot doet er langer over als er panne is en dat hoor ik je nergens vertellen. Dus dat is lulkoek.

Wat betreft over de voorbereiding van ons van 2 jaar. Als je ons topic ook gelezen zou hebben zou je ook weten dat we van 2 WD naar 4WD omgebouwd hebben, speciaal voor IJsland en alles wat daarbij kwam kijken gedaan hebben. Daarnaast is Hans geen 18 meer, wel een gepensioneerd man die liefde voor zijn bus heeft en dit op ZIJN tempo gedaan heeft. Dit schrijf ik alleen om je uit te leggen wat hij in 2 jaar tijd deed. Er was werk genoeg te doen en 2 jaar waren echt nodig.

Petra
Groetjes, Petra
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Beckontheroad »

Hanssyncro schreef: 01 aug 2018, 17:55
Gerotterdam schreef: 19 jul 2018, 00:02
Hanssyncro schreef: 15 jul 2018, 21:04

Wij zijn afgelopen jaar geweest. Onze boot deed er 3 dagen over en niet meer dan een week...en op donderdag weer de boot terug? Zo ver ik weet vertrekt die al jaren op woensdag vanuit IJsland..al met al is het knap vervelend om met pech te stranden. Was je wel goed voorbereid? Wij zijn 2 jaar bezig geweest met voorbereiden omdat we echt in de gaten hadden dat je zo'n vakantie niet zo maar doet. Succes.


Groetjes, Petra
Over de bootreis: we zijn dus via Faeroer gegaan. Nogmaals: echt een aanrader: heeft bij ons meer losgemaakt dan Ijsland tot nu toe.

Ook over voorbereiding is al e.e.a. geschreven. Met alle respect: wat moet ik allemaal doen in twee jaar?? Bedoel je voorbereiden ten aanzien van de T4 of over Ijsland? Ik zou niet weten wat ik allemaal zou moeten voorbereiden in die tijd.

Ik heb ook niet één aspect waarbij ik denk: ik heb me onvoldoende voorbereid. Behalve dat ik geen reserve versnellingsbak heb meegenomen..
Zoals ik al eerder schreef gingen wij ook via de Faeröer eilanden en wat je schrijft over dat jullie een week er over deden om in IJsland te komen, klopt helemaal niet!! De boot vaart in een hele week heen en weer tussen IJsland-Denemarken en terug met als tussenstop op de heen- en terugreis een korte stop op Faeröer. De boot doet er langer over als er panne is en dat hoor ik je nergens vertellen. Dus dat is lulkoek.

Wat betreft over de voorbereiding van ons van 2 jaar. Als je ons topic ook gelezen zou hebben zou je ook weten dat we van 2 WD naar 4WD omgebouwd hebben, speciaal voor IJsland en alles wat daarbij kwam kijken gedaan hebben. Daarnaast is Hans geen 18 meer, wel een gepensioneerd man die liefde voor zijn bus heeft en dit op ZIJN tempo gedaan heeft. Dit schrijf ik alleen om je uit te leggen wat hij in 2 jaar tijd deed. Er was werk genoeg te doen en 2 jaar waren echt nodig.

Petra
Petra, iedereen doet het op zijn of haar manier, en iedereen bezoekt mogelijk een ander deel van IJsland.
Dat jullie je 2 jaar hebben voorbereid, prima, en als ik al eerder zei, ik ben er met een T2 geweest en heb, onder andere de Kjalvegur gereden, en zonder carter bescherming en de hele rimbam. Ging ook prima en dat is inmiddels 16 jaar geleden. Voor ieders wat wil en als DS er een week over gedaan heeft met de boot? Prima toch? Jullie hadden een andere boot.
Ben ook met de Smyril line geweest 5 jaar terug,en die kwam aan op woensdag, wel zaterdag vertrokken uit Hirsthals. Dus ja zeg het maar.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Multivan Generation »

Wat is de status van de bus?
Is er al meer bekend wat er kapot is?


Dat lijkt me eigenlijk interessanter als een discussie over lulkoek of niet..
Ik kan me namelijk een topic herinneren... wat verwijderd is geworden zonder dat er ooit een echt antwoord op gekomen is :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door sgsdebruijn »

Hanssyncro schreef: 01 aug 2018, 17:55
Gerotterdam schreef: 19 jul 2018, 00:02
Hanssyncro schreef: 15 jul 2018, 21:04

Wij zijn afgelopen jaar geweest. Onze boot deed er 3 dagen over en niet meer dan een week...en op donderdag weer de boot terug? Zo ver ik weet vertrekt die al jaren op woensdag vanuit IJsland..al met al is het knap vervelend om met pech te stranden. Was je wel goed voorbereid? Wij zijn 2 jaar bezig geweest met voorbereiden omdat we echt in de gaten hadden dat je zo'n vakantie niet zo maar doet. Succes.


Groetjes, Petra
Over de bootreis: we zijn dus via Faeroer gegaan. Nogmaals: echt een aanrader: heeft bij ons meer losgemaakt dan Ijsland tot nu toe.

Ook over voorbereiding is al e.e.a. geschreven. Met alle respect: wat moet ik allemaal doen in twee jaar?? Bedoel je voorbereiden ten aanzien van de T4 of over Ijsland? Ik zou niet weten wat ik allemaal zou moeten voorbereiden in die tijd.

Ik heb ook niet één aspect waarbij ik denk: ik heb me onvoldoende voorbereid. Behalve dat ik geen reserve versnellingsbak heb meegenomen..
Zoals ik al eerder schreef gingen wij ook via de Faeröer eilanden en wat je schrijft over dat jullie een week er over deden om in IJsland te komen, klopt helemaal niet!! De boot vaart in een hele week heen en weer tussen IJsland-Denemarken en terug met als tussenstop op de heen- en terugreis een korte stop op Faeröer. De boot doet er langer over als er panne is en dat hoor ik je nergens vertellen. Dus dat is lulkoek.

Petra
@Petra, Soms moet je eens wat relaxter reageren, lijkt vaak of jij je aangevallen voelt zeg :groteogen

@Gerotterdam, balen maar je buis komt weer terug, wellicht je koppeling, 2mv en wat keeringen en je bus rijdt er weer een hele berg km's mee. Enne 300dkm dat kan je zeker nog verdubbelen bij goed onderhoud en normaal rijden.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Hanssyncro »

sgsdebruijn schreef: 02 aug 2018, 14:50
Hanssyncro schreef: 01 aug 2018, 17:55
Gerotterdam schreef: 19 jul 2018, 00:02

Over de bootreis: we zijn dus via Faeroer gegaan. Nogmaals: echt een aanrader: heeft bij ons meer losgemaakt dan Ijsland tot nu toe.

Ook over voorbereiding is al e.e.a. geschreven. Met alle respect: wat moet ik allemaal doen in twee jaar?? Bedoel je voorbereiden ten aanzien van de T4 of over Ijsland? Ik zou niet weten wat ik allemaal zou moeten voorbereiden in die tijd.

Ik heb ook niet één aspect waarbij ik denk: ik heb me onvoldoende voorbereid. Behalve dat ik geen reserve versnellingsbak heb meegenomen..
Zoals ik al eerder schreef gingen wij ook via de Faeröer eilanden en wat je schrijft over dat jullie een week er over deden om in IJsland te komen, klopt helemaal niet!! De boot vaart in een hele week heen en weer tussen IJsland-Denemarken en terug met als tussenstop op de heen- en terugreis een korte stop op Faeröer. De boot doet er langer over als er panne is en dat hoor ik je nergens vertellen. Dus dat is lulkoek.

Petra
@Petra, Soms moet je eens wat relaxter reageren, lijkt vaak of jij je aangevallen voelt zeg :groteogen

@Gerotterdam, balen maar je buis komt weer terug, wellicht je koppeling, 2mv en wat keeringen en je bus rijdt er weer een hele berg km's mee. Enne 300dkm dat kan je zeker nog verdubbelen bij goed onderhoud en normaal rijden.
Dank je voor je tip. Het is niet mijn bedoeling/intentie en vind het jammer dat dit dan wel zo overkomt. Ben blij met je opmerking want daar heb ik iets aan en kan ik iets mee. Top!
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

Excuses als ik iemand het gevoel heb gegeven zich aangevallen te voelen. Was niet de bedoeling. Ik heb inderdaad geen topic gelezen over het verbouwen van een T4 om hem geschikt te maken voor Ijslands binnenland; Ik heb respect voor zo'n actie en begrijp nu de 2 jaar.

Discussie over de reistijd vind ik niet relevant voor dit forum. Als iemand mij niet geloofd of begrijpt: stuur PB hierover.

Enfin:

De bus is gearriveerd!! :jumpklap

Wij zijn enorm tevreden over de afhandeling. De bus is heelhuids aangekomen (inclusief 2 fietsen achterop, waarvan een dure elektrische fiets).

Alles is in goed overleg gegaan. We hadden recht op vervangend vervoer maar dat is gewoon niet reeel. Kosten voor transport, de huurauto en de terugvlucht zijn vergoed. Het voelt bijna genant. We hebben nog nooit wat op verzekering geclaimd. Maar nogmaals: in goed overleg gegaan.

En eerlijk is eerlijk: de huurauto kon de binnenlanden goed aan en terugvliegen was geen straf.

Hulde voor NKC. Vertel het verder.

Ik weet nog niet wat er mis is met de bus. Ik heb Oskar benaderd maar hij is nog met vakantie. Hopelijk heeft hij snel tijd; anders moet ik uitwijken.

Ik wil de bus graag top hebben en niet weer een keer zo'n avontuur meemaken.

Dank voor de reacties en: Zet het op jullie lijstje! Faeroer was het mooiste met de T4 bus. Wat een gevoel hebben we er aan overgehouden. En Ijsland: de clou voor ons was om de overige toeristen te vermijden en "eigen" plekjes te vinden. Als dat lukt was het weergaloos.

Dus eigenlijk was de titel van mijn draadje niet goed:
Ijsland: gewaagd en niet verloren...
DOEN!!!
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Gerotterdam »

Vandaag heb ik de Bus opgehaald bij de garage van Oskar....

Nou...

Laat ik beginnen met de kosten. Dat wil je niet weten. Volkomen onverantwoord vanuit financieel oogpunt.

Let wel: alles van te voren aangegeven en door mij goedgekeurd. Garage treft geen enkele blaam! Maar allemachtig...

Oskar vond de bus een goede basis hebben. Nauwelijks roest, fabrieksversie en veel opties.

Het bleek dat het vliegwiel wel degelijk stuk was. Dus dat is een grote ingreep. Koppeling + vliegwiel, distrubutie en waterpomp en oh ja: ook het stuurhuis was stuk. Daarnaast heb ik de voorruit laten vervangen en daarvoor moest eerst de raamrand worden gelast en overgespoten...

Nou... dan weet je het wel. :bonk

Ik heb me volledig overgegeven aan het vertrouwen in Oskar. En daar heb ik geen spijt van. Prachige kerel met veel ervaring en kennis.
Ik moest wel flink aandringen op een kopje koffie, maar uiteindelijk kreeg ik dat ook. :lach

De bus is nog niet af. Ik moet rubbers aan de dakrand nog vervangen en zo blijf ik bezig.

Maar ik zal hem klaar krijgen voor nog een rondje Ijsland en Faroer. Man, man, man... wat was dat genieten.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door brugseb »

Goed dat je het zo opneemt - ik schreef het hier al eerder, soms is het rationeel niet te verantwoorden dat we (sommigen) blijven bollen met zo'n oud vehikel, maar hé, ik pleit meteen ook schuldig. Net de 400.000 voorbij met een 27 jaar oude bus, platte diesel. En emotioneel denk je bij elke onverwachte kost dat het wel de laatste zal zijn (geloof me, niet dus :lach ).
Leuk te horen dat je een tweede aanval inzet op het veroveren van Ijsland - gewoon doen!
greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Snautzer »

Zet eens de kosten af tegen een nieuwe Cali en de afschrijving, Denk dat de meeste direct genezen zijn.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Leo45 »

Snautzer schreef: 29 sep 2018, 22:18 Zet eens de kosten af tegen een nieuwe Cali en de afschrijving, Denk dat de meeste direct genezen zijn.
Mooi verhaal hierboven, maar het bezitten van een T4 op leeftijd is een emotiekwestie.

Daarom, einde van de maand, distributie wissel, lekkend krukaslager
ik denk zelf nieuwe uitlaat want er komt meer herrie onder de auto vandaan dan uit de uitlaat

etc etc wat er bij komt bij 330000 en 15 jaar.

:driveT4

Leop\
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door bvddobb »

Snautzer schreef: 29 sep 2018, 22:18 Zet eens de kosten af tegen een nieuwe Cali en de afschrijving, Denk dat de meeste direct genezen zijn.
Ik snap niet precies wat je bedoelt... :nuts
Dat een nieuwe zó duur is dat blijven repareren en doorrijden met een oude aantrekkelijker is? Of dat blijven repareren aan en doorrijden met een oude zó duur is, dat je voordeliger een nieuwe kunt kopen?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door Snautzer »

Het eerste. ook een nieuwe Cali heeft een behoorlijke afschrijving. Buiten dan nog het bedrag wat je af mag tikken als je het koopt.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 in IJsland : gewaagd en verloren

Bericht door brugseb »

Merkgarage kwam daar ook mee af na mijn bakwissel: waarom koop je geen nieuwe, iedereen doet dat, met afschrijving is dat maandelijks maar een schijntje. Hallo ??? Stel dat je een paar toeters en bellen wil, dan zit je flink boven de 70.000 euro. Stel nu nog op 5 jaar, is ruim 1000 euro per maand. Tja, dat moet ieder voor zich natuurlijk uitmaken... Eerst maar even het huis afbetalen :bonk
Intussen betaal ik in België lekker het oldtimer tarief, ook voor mijn verzekering. Dat plaatje is moeilijk te kloppen (even abstractie gemaakt van comfort en techniek).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie