Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

even voorstellen

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

hallo daar!

voor de goede orde mezelf even voorstellen. Piet-Hein, 47 jaar, en ik zit momenteel in een verbouwing/verhuizing tussen Hilversum en Soest.

in dagelijks werkleven ben ik OV-buschauffeur in Het Gooi.

vorige week kwam het idee bij me boven drijven dat ik 'het wel een leuk idee' vind om voor vakanties een 'bussie' te hebben waar ik mijn motor achterin kan zetten om dan ergens in Europa op een camping te gaan staan en vandaaruit de omgeving met de motor (Honda Pan European, 300kg schoon aan de haak) te verkennen/bekijken, en dan in het 'bussie' te slapen.

wat?
ik heb op speurders.nl diverse busjes bekeken. dat variëerde van (en nu ga ik even vloeken in de kerk) Renault Trafic en Master (en de slOpel-varianten daarvan), via Ford Transit en Mercedes Vito tot Hyundai H200.
motorisch heten de Transits niet de beste te zijn, de Mercedes wil nogal roesten, en als de Trafic/Master op de personenauto's van Renault lijken, hebben die electronische storingen (ervaring met een Mégane en Scenic...). tsja en Hyundai, da's Aziatisch, en dat is ook meteen mijn bezwaar: ik noem het altijd maar 'emotieloze spleetogenbakken' (ik zou van mijn geloof vallen als ik in iets Aziatisch zou gaan rijden). de (tot nu toe) meest praktische auto die ik heb gezien was een Citroën C25 camper met ingebouwde 'garage', op camperkenteken, maar die weegt 2700kg en kost € 6000. de andere 'busjes' zitten tot de €3000. daar koop je niet echt een nette bus voor, heb ik het idee. de enige die er netjes uitzag, was de Hyundai H200 à € 1250,-.

inrichting?
aangezien er een motor achterin moet, zou een invaliden-inrichting (met zo'n in/uitklapbaar opritje) handig zijn. één Vito is daar geschikt voor, met daarbij een kniel-inrichting op de achteras. maar ook voor VW is zo'n opritje mogelijk. als ik naar de Transporter kijk, zou het er een in verlengde uitvoering mogen/moeten zijn. ideale samenstelling zou zijn: 2.5TDI/TDI, 3-zits, verlengd, 6bak, met deurtjes achterop. motivatie voor 'verlengd' is vooralsnog dat ik geen idee heb hoe lang de laadvloer in de standaard-uitvoering is. en ruimte heb je nooit teveel.

waar moet ik op letten, wat zijn de specifieke (technische) problemen/uitdagingen bij een Transporter?

ik zit qua kosten een beetje met een dingetje. want een (op kenteken) camper-uitvoering is niet practisch (want het bed ligt vaak tegen de achterklep aan waardoor de motor er niet in gaat) en in aanschaf duurder dan een leeg grijskentekenbusje maar valt wel in een lagerbelastingtarief. voor een grijskenteken-uitvoering betaal je je scheel, als particulier. voor dagelijks vervoer heb ik 'm niet nodig, daarvoor heb ik mijn Volvo V60.

of ik zou de Volvo moeten 'terugschuiven' naar de dealer (evt inruil tegen een C30), en de Transporter gebruiken voor dagelijks vervoer.

iemand een gezond, reëel advies?

alvast bedankt!

:driveT5
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: even voorstellen

Bericht door Snautzer »

Ik heb een lange t4 hoogdak met kniel inrichting en oprij plaat .5 zitplaatsen die met een handomdraai er uit zijn te halen. Eigenlijk de inrichting die je beschrijft. Je kan eens langs komen om te kijken viewtopic.php?f=12&t=57560
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou rondkijken naar een zo breed mogelijke auto,
Met een hoge doorrijhoogte bij het naar binnen rijden.
Bij het afstappen heb je toch wat ruimte nodig en onderuit gaan doordat je te weinig ruimte naast de motor hebben om wat te kunnen corrigeren is dan toch wel prettig. Je wilt toch niet het gewicht van die motor over je heen krijgen..
Of je dat bij een transporter kunt vinden?

Of je motor op een aanhanger vervoeren.
Kijk ook eens naar de motor oplossing van Werz. :knipoog

Welkom op weetjewel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

veewagen moet ook aan inrichtingseisen voldoen, en die zijn (net als bij een camper) niet altijd even handig/praktisch waar ik de bus voor wil gebruiken.

aanhanger is snelheidsbeperkend. die zou ook achter de Volvo kunnen, maar dan heb ik het 'probleem' van overnachting nog niet opgelost. en ik zie mezelf echt niet in een tent slapen.

een kant-en-klaar ingedeelde camper is niet praktisch, vanwege de slaapbank. die staat in 9 van de 10 gevallen overdwars in de 'laadruimte', zodat de motor niet meekan. zelf indelen (met opklapbed en wat 230V-electra) is een optie.

een verhoogd dak zou een optie zijn. ter hoogte van de dakgoot een soort van vloer monteren waar een matras op kan. de enige verhoogde en verlengde T4 die ik op Speurders heb gezien, is een 1.9 TD en ziet er 'moe' uit, ondanks de 160.000km.

een slaaphefdak heeft een dusdanige prijs dat ik me afvraag of ik die wel een T4-'barrel' van 1500 euro wil schroeven (als in: 'dak stuk, bus total loss :muur )


gelukkig is er geen haast bij, dus ik kijk rustig rond en laat mijn gedachten er over gaan.


:driveT5
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

Ik kwam via Google uit bij een pdf-je van de RDW mbt transport van dieren over lange(re) afstand. Nou is dat misschien wat overtrokken maar wel beperkend voor het gebruik van een busje dat voor transport van een motor en een verdwaalde overnachting gebruikt wordt.

https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... vld-wr.pdf

Wie het snapt mag het me in Jip en Janneketaal uitleggen 😄
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

Je zou haast denken dat het een administratieve handeling is. Of het zou moeten zijn dat je de openingen in de laadruimte moet afsluiten zodat ‘het vee’ er niet met de pootjes in vast kan komen te zitten.

Ik ga vanmiddag nog even googlen...
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: even voorstellen

Bericht door luisenbos »

Hai piet hein :lach

lift effe mee op jouw verhaal ben zelf ook aan kijken voor een t5 om het zelfde verhaal ook de motor achterin te doen maar eigenlijk ben ik daar zelf al van afgestapt .

De inbouw moet aan gepast worden speciaal voor de motor en dat moet je wel willen ? en dan wel verhoogd of niet ,---- om een motor de mijne weegt dan maar 200 kilo en dat die op een heuvel te brengen 50 cm omhoog via de achterkant in een beperkt ruimte in gebukte vorm met het risico dat die van de rij plaat af sodemieter of tegen de zijkanten .

Of omvalt is natuurlijk vrij groot buiten wat een ander al aangeeft de stank :ie ook niet te vergeten dan vind ik een aanhanger de best keus die 90 km en dat vind ik niet erg ben tenslotte op vakantie en de tijd winst met 120 km om maar wat te noemen om maar wat te vinden is in mijn ogen te verwaarlozen en zit voornamelijk tussen de oren en kan daar een mooi verhaal van vertellen van transit busje over een een afstand van 1400 km naar Kroatië maar dat is een ander verhaal :bifun

Elke keer onderweg hetzij op een camping of onderweg voor een pauze of overnachting dat zware kolere ding erin en eruit is geen sinecure
nee laat hem er lekker achter hangen op een lagere aanhanger speciaal met de in rij beugel en de sjor ogen en kan dan gewoon binnen zitten met weer en wind in de bus .

Maar succes met de zoektocht en met je keus :ikrij vriendelijke groetjes Frits
En de vriendelijk groetje Frits
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

het handigste zou zijn: een busje (transporter/transit/trafic/master) met knielfunctie op de achteras en een opvouwbaar oprijbaantje.
nadeel daarvan is weer dat je met de opgevouwen oprijbaan zit, dat scheelt je 20cm van je laadruimte. een trekhaak voor sleurhut, ook wel caravan genoemd, heeft zo'n busje vaak niet. wat ik wil is niet onmogelijk, maar het vraagt wat denkwerk, en daar heb ik tijd genoeg voor. of wordt het toch een busje-met-oprijbaan-achterin-en-trekhaak-voor-sleurhut? of andersom: een camper met trekhaak voor motortrailer... :muur

vanmiddag even wat gegoogled over de inrichting/omkeuring van busje naar veewagen. en daarbij kwam ik op een paarden-forum een topic uit 2013 tegen waar ik uit opmaakte dat er 2 RDW-keuringen zijn. een basiskeuring aan de hand van hoofdstuk2 van de bijlage, en een uitgebreide keuring waarbij rekening wordt gehouden met hoofdstuk 4 van de bijlage in de link in mijn bericht van 10:46. uiteraard met verschillend keuringstarief (87/162 euro). in datzelfde topic had iemand de vraag bij de RDW neergelegd mbt de inrichtingseisen. die waren er niet, was het antwoord.

de link naar het topic: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.ph ... &t=1711248

nou stamt het topic uit 2013, dus er bestaat de kans dat er in de tussentijd wel wat veranderd zal zijn, want, zoals persoon in kwestie opmerkte: 'Nederland' en 'geen inrichtingseisen voor veewagens', dat kan toch niet?

:driveT5
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: even voorstellen

Bericht door Snautzer »

Bij een handmatige niet hydraulische oprij plank heb je daar geen last van.
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

1500 euro is de waarde van een 1.9td 332 H1, 4,5 ton op de klok, met als enige raam dat in de achterklep, afgeragd door een timmerman/aannemer.

ik ben niet zo van 'een gokje wagen', maar dat zou met deze Transporter zo kunnen... :nuts


ook gezien op een verkoopsite: een T4 Caravelle 'fabriekscamper', maar bij de RDW staat-ie niet als camper geregistreerd. ik heb daar dus mijn twijfels bij.

:driveT5
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: even voorstellen

Bericht door Hanz »

Let wel op als je aan de inrichtingseisen voor een camper wilt voldoen vanwege het kwarttarief; je moet dan minstens twee slaapplaatsen hebben en dit zijn de eisen die aan de slaapplaatsen worden gesteld:
• slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.

De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
° bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
° bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed

Als achterin een flinke motorfiets staat zal het moeite kosten om in de overgebleven ruimte nog twee slaapplaatsen te maken, naast de verplichte keukeninrichting en kastruimte. Dus slapen in een hefdak of verhoogd dak lijkt beter haalbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

en hoe zit het met de eis dat de hoogte 1.70m moet zijn (al dan niet te bereiken met een hefdak)? daar wordt in de eisen van de RDW ook nog iets over geroepen.

de gespotte Caravelle heeft een standaard-hoogte dak (da's dus geen 1.70m hoog). ik betwijfel dus of je daar het campertarief voor betaalt.

'n camper(tje) waar een motor achterin past, gaat niet werken, denk ik. dan wordt het dus camper+aanhangert-voor-motor.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: even voorstellen

Bericht door Snautzer »

De fiets is lading en mag je verwijderen als je een controle krijgt.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: even voorstellen

Bericht door Snautzer »

Denk dat Pieter zich wat beter moet inlezen. Staan voldoende links op wjw.
PieterV60
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 19:18

Re: even voorstellen

Bericht door PieterV60 »

okee...de RDW stelt een paar eisen aan een camper, de Belastingdienst stelt een paar eisen aan de camper. da's me duidelijk.

als ik de eisen van de RDW en de Belastingdienst bij elkaar optel kom ik tot het volgende:

deze T4:
https://www.speurders.nl/overzicht/cara ... ransporter
is geen camper omdat het dak niet tot 1.70 verhoogd kan worden door een (slaap-)hefdak.

deze T4:
https://www.speurders.nl/overzicht/cara ... ml?sr_ab=0
is wel een camper omdat het dak tot 1.70 verhoogd kan worden door het slaaphefdak.

gelukkig heb ik nog even eer het zover is dat ik een T4- of T5-camper kan kopen.

:driveT5
Plaats reactie