Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel T5 california

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
AG58
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2018, 08:46

Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 »

Onlangs een zonnepaneel op mijn T5 california uit 2007 laten plaatsen.
Het is een Flexibel paneel van lensun 100Wp
Deze is via een victron smartsolar mppt 75/10 laadregelaar rechtstreeks aangesloten op de 2e hh accu onder de koelkast.
Het rare fenomeen doet zich nu voor dat de capaciteit van het zonnepaneel alleen maar effectief is bij een draaiende motor.
De accu's worden dan goed opgeladen en de spanning op de Victron is dan gelijk aan de spanning die de display van de T5 weergeeft.
Zodra de motor stopt loopt de spanning op de victron op tot 13,8 volt en blijft dat, ook na enkele dagen.
De spanning op de display van de T5 zakt na het stoppen van de motor naar 12,7 volt en is binnen 5 dagen gezakt tot 12,2 volt, zonder dat de accu's echt belast worden.
Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Echt bijladen via het zonnepaneel gebeurt niet ( wattage blijft max 5 watt) en de victron blijft op druppelladen staan met een stroom van 0,5 Amp.
Zodra de motor wordt gestart wordt de spanning op de victron smartsolar (ongeveer) gelijk aan de displayspanning van de T5, loopt het wattage van het zonnepaneel op (tot wel 60 watt) en worden de accu's geladen met een stroom van 4-5 Amp.
Dit is geen gewenste situatie omdat ik juist tijdens camperen (motor uit) de accu's wil bijladen.
Opladen via de paal (230V) gaat zonder problemen. In eerste instantie wilde ik mijn huishoudaccu's vervangen (volgens mij nog de originele Varta 75Ah) maar volgens de dealer zijn deze nog in goede staat.

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Beckontheroad »

Nog iets verder gekomen?

Begrijp uit je verhaal dat bij contact - uit, panelen aangesloten, de accu's niet opladen...?
En dat je de panelen direct op 1 vd 2 HH accu's hebt aangesloten. In dat geval zou zeker die ene accu moeten bijladen.
Geen idee of er een koppeling via het contact zit tussen de 2 HH accu's.
Had laatst ook, met bewolking, de losse panelen direct op de achterste HH aangesloten. Op de display ging voltage gelijk omhoog naar 14,4 maar amperage bleef nul... gaf wel aan dat er geladen werd, maar kon ook zijn door geringe lichthoeveelheid dat dat in Amperage gering bleef..
Twijfel even of contact toen aan of uit stond.

GRoet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door ktmkrik »

Misschien een gekke gedachte maar je schrijft dat je ze hebt laten plaatsen, waarom dan niet even dezelfde vraag bij dat bedrijf neerleggen dan heb je toch het snelst antwoord lijkt me persoonlijk?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Beckontheroad »

Heb een losse set en volgens instructies zelf op de nu aangesloten...
Dus vandaar
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
AG58
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2018, 08:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 »

ktmkrik schreef: 18 apr 2018, 17:57 Misschien een gekke gedachte maar je schrijft dat je ze hebt laten plaatsen, waarom dan niet even dezelfde vraag bij dat bedrijf neerleggen dan heb je toch het snelst antwoord lijkt me persoonlijk?
Klopt, gaat ook gebeuren. Maar ik ben ook benieuwd naar de ervaring en expertise op dit forum. Ik zie een heleboel interessante tips en aanwijzingen voorbij komen. Als er gericht gezocht of vervangen kan worden heeft dat wel mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door de Viking »

Dat de Victron accumonitor op 13.8 V staat is normaal en zijn de AGM accu's vol.
Wanneer de motor gaat draaien gaat de meter naar 14.4 V .
Bij stilstand is dit op de Victron monitor weer 13.8 V.

Vorig jaar 2 maanden weggeweest en alleen de HH accu's geladen op zonnestroom 135 W en de 80 L koelkast draait 24 uur.
In oktober was er minder zon en toch kwam ik niet lager dan 12,5 V.
Nog nooit aan de paal gestaan.

Ik heb geen California met monitor, maar ik denk dat dat een ander ander systeem is.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
AG58
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2018, 08:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 »

jan2009 schreef: 19 apr 2018, 17:18
Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Vandaar dat ik de indruk heb dat de koppeling tussen de verschillende HHaccu,s Er niet meer is bij stilstand.
Dat die solarlader zich bij 13,8 volt beperkt tot druppellading is niet vreemd.
Maar dat display geeft duidelijk de spanning van een andere accu.
Meten is weten , vandaar mijn idee om alle accu,s afzonderlijk met een universeelmeter te meten.
Dank voor de tip. Ik ga het weekend ermee aan de slag. Hou jullie op de hoogte.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Beckontheroad »

Als ik nog even in mag haken,

Nu losse panelen met omvormer direct op HH aangesloten.
In de schaduw/ daglicht 12.77V op app en op display 12,8V. Display geeft als Amperage 0.0 A.
Contact aan of uit is geen verschil.
In de volle zon loopt voltage op naar 13,8V op app en op display...,maar amperage op display blijft 0, ongeacht of contact aan of uit staat....
de app zegt wel "charging"en de charge-graad loopt wel op van 80% naar 90% zowel op app als op display..

Voorlopig nu met de koelkast bij,stufe 3, dan geeft amperage "- 3,6A" aan en voltage op app en display daalt naar 12.6V...
Geen idee wat er wel/niet gebeurd, eerst eens afwachten...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
AG58
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2018, 08:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 »

jan2009 schreef: 19 apr 2018, 17:18
Bij gebruik van de accu's (koelkast aan) zakt de spanning tot wel 11,7 volt op de display maar blijft 13,8 op de Victron smartsolar.
Vandaar dat ik de indruk heb dat de koppeling tussen de verschillende HHaccu,s Er niet meer is bij stilstand.
Dat die solarlader zich bij 13,8 volt beperkt tot druppellading is niet vreemd.
Maar dat display geeft duidelijk de spanning van een andere accu.
Meten is weten , vandaar mijn idee om alle accu,s afzonderlijk met een universeelmeter te meten.
Zojuist met een multimeter de beide accu's gecontroleerd.
Klopt inderdaad wat je zegt. Bij motor uit: Spanning van de accu onder de kledingkast: 13,8 V terwijl de spanning van de accu onder de bestuurdersstoel 12,4 V is. Contact aan: er verandert niets. Motor starten: De accu's levelen zich beiden tot 12,6 V en het zonnepaneel gaat via de victron lader op bulklading over. 1e vraag is wat de spanning van de accu onder de kledingkast zo hoog houdt wanneer de motor uit staat? 2. Wat zorgt ervoor dat de beide accu's dan niet met elkaar verbonden zijn?
AG58
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2018, 08:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 »

koelkastje een nachtje aan laten staan op 6 gr.
Volgende ochtend gemeten: Startaccu 12,4 Volt, huishoudaccu onder de bestuurdersstoel 12,1 Volt.
De huishoudaccu onder de koelkast 13,4 Volt. Het lijkt er dus op dat alle drie de accu's van elkaar gescheiden zijn als de motor uit staat.
spridget
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2014, 20:20

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door spridget »

ik ben wel nieuwsgierig of het probleem nu verholpen is
spridget
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2014, 20:20

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door spridget »

ik ook ...
AG58
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2018, 08:46

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door AG58 »

Excuus, maar dit heeft langer geduurd dan de bedoeling was.
Het probleem is opgelost. Mijn dealer heeft het hele schema fysiek nagelopen qua bedrading en aansluiting in de bus. Wat bleek: de vorige eigenaar heeft één van beide huishoudaccu's op het scheidingsrelais aan de kant van de startbatterij aangesloten.
Bijgaand in een tekening van Mickel Moens de aanpassing getekend:

Afbeelding

Ik kan alleen maar gissen waarom......
Volgens de monteur heeft de bus geen last van het 'diode-probleem' zoals beschreven in een andere topic op dit forum.

Ik ben er ondertussen mee op vakantie geweest en zeer tevreden over de (nu juiste) werking van mijn zonnepaneel en huishoudaccu's.

Dank voor ieders bijdrage:-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Multivan Generation »

Fijn dat het opgelost is en dat je meer zekerheid hebt :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Zonnepaneel T5 california

Bericht door Harry62 »

Even nog een aanvulling op dit geheel.
De Victron lader is een perfecte lader en of er betere zijn durf ik niet te zeggen, maar....
Deze 75/15 gaat pas laden (opstarten) als hij 5 volt boven de basisspanning is, dus bij ongeveer 17,1 volt.
Heeft hij die startspanning eenmaal gaat het laden wel goed tot hij weer "uitgaat".
Kijk even hoeveel je paneel aan stroom levert want dat is bij deze lader belangrijk.
De lader zou dus beter/eerder werken met 2 zonnepanelen in serie waarbij de je dus 2 maal zo veel stroom hebt (volt)

Daarnaast kun je een app downloaden (victron connect) waar je de boel kunt tweaken, erg belangrijk.
Want hier kun je aangeven welke accu er geladen moet worden en wanneer hij vol zit of moet stoppen.

Het cyrix relais is(automatisch) dubbelwerkend en connect de accu's als één van beide hoofdaansluitingen boven de circa 13,3 volt komt.
Hierbij moet je ook kijken of aansluiting 1 ook op startaccu zit en 2 is voor HH accu de andere is voor massa.
Je moet dan ook maar 3 aansluitingen gebruiken. De vierde aansluiting is een optie aansluiting.
Komt op die laatste aansluiting spanning dan 'forceert' hij een connectie tussen beide accu's
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Plaats reactie