Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kapotte brandstofpomp T4 2001 - 2.5tdi - 88pk
Kapotte brandstofpomp T4 2001 - 2.5tdi - 88pk
Van de week de T4 willen starten. Accu leeg. Accu opgeladen met een Ctek lader en daarna startte hij gewoon en normaal mee kunnen rijden. (Ik vermoedt dat de binnenverlichting heeft aangestaan)
Vanochtend wilde we met de bus weg. Na het starten schoot hij gelijk hoog in toeren en viel hij uit. Na 3 keer bleef hij met wat gas geven wel lopen en liep hij ook stationair.
Toen we aan het rijden gingen rookte hij enorm, wit/ blauwe rook en was de kracht er een beetje uit.
Wie heeft er een idee?
*update: Nu start ie ook niet meer.
Vanochtend wilde we met de bus weg. Na het starten schoot hij gelijk hoog in toeren en viel hij uit. Na 3 keer bleef hij met wat gas geven wel lopen en liep hij ook stationair.
Toen we aan het rijden gingen rookte hij enorm, wit/ blauwe rook en was de kracht er een beetje uit.
Wie heeft er een idee?
*update: Nu start ie ook niet meer.
Laatst gewijzigd door Giela op 14 aug 2018, 12:10, 3 keer totaal gewijzigd.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 met probleem!?
Altijd handig als je de gegevens van je T4 ook vermeld
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
de rook:
blauw: olie
wit: koelvloeistof
zwart: onverbrande brandstof
wit/blauwe rook lijkt me een lekke koppakking. vooral nu hij niet meer wil starten lijkt het dat er een koelkanaal doorgelekt is naar een verbrandingsruimte.
verklaart nog niet het hogetoerendraaien. misschien een 'runaway'-dingetje geweest? komt wel eens voor bij Diesels. of een hogedruk-Dieselleiding kaduuk?
blauw: olie
wit: koelvloeistof
zwart: onverbrande brandstof
wit/blauwe rook lijkt me een lekke koppakking. vooral nu hij niet meer wil starten lijkt het dat er een koelkanaal doorgelekt is naar een verbrandingsruimte.
verklaart nog niet het hogetoerendraaien. misschien een 'runaway'-dingetje geweest? komt wel eens voor bij Diesels. of een hogedruk-Dieselleiding kaduuk?
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
Ja alleen nu start ie niet meer dus van starten, gelijk naar 3000rpm en stilvallen. Naar niet meer starten...
Ik zou het moeten kunnen zien aan de oliepeilstok toch, als de koppakking kapot is?
Ik zou het moeten kunnen zien aan de oliepeilstok toch, als de koppakking kapot is?
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway
met dank aan Google.
een lekke koppakking geeft niet automatisch mayonaise aan de oliepeilstok. mayonaise krijg je als koelvloeistof met olie vermengt wanneer een koelkanaal naar een oliekanaal lekt. maar het kan ook zijn dat een koelkanaal naar een cylinderruimte lekt, met risico dat je cylinderruimte volloopt met waterslag tot gevolg als je wil starten. (waterslag in je motor komt hier op neer: waar water zit, kan geen lucht (en dus ook geen brandbaar mengsel) zitten. water/vocht is niet samendrukbaar, wat inhoudt dat de kracht die de zuiger op het vocht zet, de zwakste plek opzoekt en dat is de koppakking en de drijfstang onder de zuiger, met gevolg: motor aan gort )
met dank aan Google.
een lekke koppakking geeft niet automatisch mayonaise aan de oliepeilstok. mayonaise krijg je als koelvloeistof met olie vermengt wanneer een koelkanaal naar een oliekanaal lekt. maar het kan ook zijn dat een koelkanaal naar een cylinderruimte lekt, met risico dat je cylinderruimte volloopt met waterslag tot gevolg als je wil starten. (waterslag in je motor komt hier op neer: waar water zit, kan geen lucht (en dus ook geen brandbaar mengsel) zitten. water/vocht is niet samendrukbaar, wat inhoudt dat de kracht die de zuiger op het vocht zet, de zwakste plek opzoekt en dat is de koppakking en de drijfstang onder de zuiger, met gevolg: motor aan gort )
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
*update:
Voor zover ik dingen kan controleren:
Oliepeil ziet er goed uit. Koelvloeistof reservoir zit nog vol. Relais 109 ziet er nog oke uit. De startmotor slaat wel rond alleen lijkt het alsof hij geen diesel krijgt en dus start hij niet.
Natuurlijk bel ik maandag even met de garage maar vind het vervelend niet te weten wat er kapot is. Wellicht een bekend gevoel...
Voor zover ik dingen kan controleren:
Oliepeil ziet er goed uit. Koelvloeistof reservoir zit nog vol. Relais 109 ziet er nog oke uit. De startmotor slaat wel rond alleen lijkt het alsof hij geen diesel krijgt en dus start hij niet.
Natuurlijk bel ik maandag even met de garage maar vind het vervelend niet te weten wat er kapot is. Wellicht een bekend gevoel...
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
Haal eens een verstuiverleiding los om te zien of er wel diesel komt.
Tijdje geleden is er eens iemand bij mij langsgekomen en die had ook een vreemd gedrag. Ook bij uitzetten problemen. Meteen na starten 2000 rpm lopen..
Bleek bij hem uiteindelijk de magneetklep op de brandstofpomp te zijn. Onderdeel van rond de 30 euro..
Groeten Peter
Tijdje geleden is er eens iemand bij mij langsgekomen en die had ook een vreemd gedrag. Ook bij uitzetten problemen. Meteen na starten 2000 rpm lopen..
Bleek bij hem uiteindelijk de magneetklep op de brandstofpomp te zijn. Onderdeel van rond de 30 euro..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
+1 !!Multivan Generation schreef: ↑04 aug 2018, 20:19 Haal eens een verstuiverleiding los om te zien of er wel diesel komt.
Tijdje geleden is er eens iemand bij mij langsgekomen en die had ook een vreemd gedrag. Ook bij uitzetten problemen. Meteen na starten 2000 rpm lopen..
Bleek bij hem uiteindelijk de magneetklep op de brandstofpomp te zijn. Onderdeel van rond de 30 euro..
Groeten Peter
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- marcel 415
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
klopt als een t4 bus de mijne had ditzelfde 2 week terug ben met een gangetje van 5 a 10 km naar garage gereden stationair harder wou niet ,was de magneetklep ook kapot.
ook 88 pk ajt 2,5
ook 88 pk ajt 2,5
Groetjes Marcel 415
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
kijk, dan valt het toch nog weer mee
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
Ja alleen nu start ie niet meer dus rijden zit er niet in. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar de verstuivers zitten (noob) bij een T4...
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
Zo, nou dan lijkt het toch duidelijk te zijn wat het probleem is. De brandstofpomp is overleden, volgende de garage zijn de kosten hiervan €1900,- (een nieuw pomp) en incl. montage €2.500,-
Ook het reviseren van de pomp blijkt, volgens de garage, uit te komen op €1900,-
Zijn er nog alternatieve opties die ik over het hoofd zie?
Ook het reviseren van de pomp blijkt, volgens de garage, uit te komen op €1900,-
Zijn er nog alternatieve opties die ik over het hoofd zie?
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kapotte brandstofpomp T4 2001 - 2.5tdi - 88pk
Spanrol en omlooprol doen ze dan ook meteen nieuw?
Ik zou Pascal 141 eens contacteren of hij nog een brandstofpomp heeft liggen.
Revisie van een brandstofpomp kan iedere Bosch garage normaal gezien tegen een bedrag van naar mijn schatting 600 euro.
Groeten Peter
Ik zou Pascal 141 eens contacteren of hij nog een brandstofpomp heeft liggen.
Revisie van een brandstofpomp kan iedere Bosch garage normaal gezien tegen een bedrag van naar mijn schatting 600 euro.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Kapotte brandstofpomp T4 2001 - 2.5tdi - 88pk
Ik heb de mijne 4 jaar terug tijdens vakantie ook kapot gehad. Koste 1200 euro inclusief montage. Bij een Bosch garage dicht bij de Duitse grens
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 met probleem!? 2001 - 2.5tdi - 88pk
Ik heb nog een inspuitpomp liggen (zit momenteel nog gemonteerd op een motor) , komt van een ACV (pomp is identiek aan een AJT) met bouwjaar 2002 . Dat is dus een correcte pomp voor jouw 2001 model. Pomp kost 300eur . (Niet goed = geld terug) .Giela schreef: ↑14 aug 2018, 11:40 Zo, nou dan lijkt het toch duidelijk te zijn wat het probleem is. De brandstofpomp is overleden, volgende de garage zijn de kosten hiervan €1900,- (een nieuw pomp) en incl. montage €2.500,-
Ook het reviseren van de pomp blijkt, volgens de garage, uit te komen op €1900,-
Zijn er nog alternatieve opties die ik over het hoofd zie?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper