Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

vragen over de T4
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door jones »

Ik sta in de middle of nowhere Spanje met mijn t4 2.5 tdi en die heeft wat kuren, ben met vriendin en 2 kids dus wil hem liever niet een paar dagen kwijt via de anwb pechservice dus overweeg voorzichtig naar huis te rijden.
Misschien herkent iemand de symptomen.

Voor de vakantie heeft de bus groot onderhoud gehad en nieuwe turbo vliegwiel drukgroep koppeling en motorsteunen.
Nu 6900 km gereden met een zware bus, gok rond de 2500/2600 kg. Heel veel bergen gereden.

Het begon met het gevoel dat de turbo wat lastiger op druk kwam, vervolgens begon hij wat in toeren te zakken bij het optrekken.
In zn 1 en 2 niks aan de hand, 3 4 5 vanaf 2000 toeren zakt hij bij doortrekken af en toe zo'n 200 toeren waarna hij weer doortrekt.
En nu sinds een paar 100 km vibreert de bus zeer hevig in de 3e versnelling vanaf 2000 toeren een aantal seconde en alleen in de 3e versnelling.
Hij maakt verder geen rare geluiden, er is niks aan te zien. Hij rijdt redelijk goed behalve dat het vermogen later beschikbaar is en minder soepel.
Koppeling voelt ook goed en als je heel rustig rijdt gewoon op het vlakke gaat het redelijk, als je een berg op gaat of flink doortrekt op het vlakke dan gaat het mis.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door Multivan Generation »

Klinkt mij als ik het zo lees,
dat er een probleem met de koppeling is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door jones »

Dat zou echt balen zijn. Dat heeft echt veel geld gekost nog maar heel kort geleden
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door jones »

Ja de vacuumslangen had ik voor vertrek al gechecked en waar nodig vervangen en nu nog een keer allemaal nagelopen.
Als het een vacuumprobleem zou zijn dan moet hij het toch ook in zn 1 en 2 doen vermoed ik, in die versnellingen rijdt hij eigenlijk gewoon goed.
In zn 3 begint hij raar te doen en zeker als ik in zn 3 flink gas geef en daarna ook in zn 4 en 5.
Rustig rijden gaat redelijk goed dus ik probeer thuis te geraken en dan verder kijken.
Als het de koppeling blijkt te zijn dan maar eens op zoek naar een goede upgrade koppelingsset want nog geen 7000 met een Luk koppelingsset lijkt me wat weinig ondanks de vele kleine setile bergweggetjes die ik ermee gereden heb
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door VWT4 »

Ik had vorig jaar in Kroatië gelijkwaardig probleem bij hoge temperaturen. Bergen en hellingen waren ineens een probleem. Dacht eerst de luchtmassameter maar de lucht aansluitingbuis op de turbo was toen belangrijk deel van de oorzaak. Met een slangenklem het goed vastgezet en het schudden was voorbij (leek op 2e vliegwiel probleem) trekkracht was ook weer op redelijk niveau. Thuis alle luchtslangen vervangen en ook de topsnelheid en het goed doortrekken was weer op orde.
Luchtfilter ook goed schoon?
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door robstof »

Zit ook in de richting van de voorgaande schrijver te denken, ivm het vervangen van de turbo, dus het wegvallen van de turbo, zie hier geen koppeling probleem in.
Stangetje aan de zijkant wan de turbo word aangedreven eens onderdruk (vuldruk regelklep) , even na kijken, en de magneetklep vuldrukbegrenzing, dat laatste zou ook tegelijk met de turbo vervangen moeten worden, en eigenlijk eerst, om dat op latere leeftijd dat ding nog al eens problemen geeft in de vorm van vermogen verlies.
Heel veel succes en sterkte,
Vooral met de kleintjes in deze hitte.


Rob
Laat even weten of jullie veilig zijn thuis gekomen.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door jones »

We hebben het gehaald naar huis inclusief bus op eigen kracht.
Bijna 1800 km in een laag tempo en heeeeel rustig optrekken dan was het redelijk te doen.
Ik ga hem morgen even leegruimen en schoonmaken en dan dinsdag maar even mee langs de garage.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door Hanssyncro »

Fijn dat het jullie gelukt is thuis te komen. Toch wel spannend zo'n rit.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door robstof »

Fijn jullie veilig thuis zijn gekomen, ben erg benieuwd wat de garage er van zegt, en wat de oorzaak van dit alles is.
Wat voor uitvoering is je bus en de km stand.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door jones »

Ja was niet de leukste rit die ik ooit gemaakt heb met mijn bus idd, zeker omdat de terugweg toch wel voortijdig was nu.
Bus is een 2.5AJT uit 1999 maar met inmiddels de nodige aanpassingen eraan gedaan. Km stand 355000
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door robstof »

Kan ik me voorstellen, wel zuinig gereden toch?
Waarom een turbo reparatie ?
AJT is niet altijd de beste motor (ik zal nu wel het hele forum over me heen krijgen :bonk )
Het is een afgevoerde ACV 102 pk.

Maar dat zal je ongetwijfeld allemaal al weten, ben erg benieuwd naar wat de oorzaak gaat zijn.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door Multivan Generation »

@Rob.
Zijn auto is compleet niet meer te vergelijken met een AJT. Veel meer koppel en vermogen. Versnellingsbak aangepast, inlaatspruitstuk anders etc..

Ga eerst maar een rijdend loggen om wat meer informatie te krijgen..
Dat trillen is niet normaal..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door robstof »

Net als jou AJT dus.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door robstof »

@Jan2009

Hap hap hap
:yes

Zoals verwacht.

Als dat zo is,
Waarom dan zoveel aangepaste....?

Het is geen aanmerking maar een constatering.

Ik wilde graag een automaat, maar was een jaar te vroeg, gelukkig want ze zijn slecht gebleken, geen discussie starten hierover, maar het is gewoon zo.

Ben blij dat je blij ben met je bus, en je heb er wat moois van gemaakt en je geniet er van, en daar gaat het om.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Probleempje, ver van huis en nog lang niet thuis

Bericht door jones »

Koppeling moet vervangen worden, helaas.
Iemand tips voor een upgrade koppelingsset? En past iedere koppelingsset op het 2 massavliegwiel?
Er zit nu een complete LUK set op maar past een koppeling en drukgroep van een ander merk zo op het LUK vliegwiel?
Plaats reactie