Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vette intercooler

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Weet iemand of dit zorgelijk is?
Ik was bezig de kabelboom van de inspuiting te vervangen en dan moet de hele neus er af. De EGR en de inlaatcluster was behoorlijk vies en vet. De bus verbruikt eigenlijk maar heel weinig olie maar met 350.000 is dat natuurlijk relatief. En het systeem van lucht uit het carter terugvoeren in de inlaat zorgt voor een hoop vet het en der. Maar dat het er bij de intercooler radiator uit komt zetten? Ik heb hem nog niet los maar ik hoop dat hij van binnen schoner is.

Afbeelding
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vette intercooler

Bericht door Erdem50 »

Je intercooler is lek
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Sja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken... :muur

Altijd hetzelfde: Begin je hier en je eindigt met een veelvoud aan dingetjes en dingen.

Zou een garage zoiets opmerken zonder grootschalige demontage?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Overigens: er zit toch helemaal geen olie in deze kringloop? Dat zou betekenen dat de olie vanaf de turbo er in geblazen wordt = lekkende turbo.

De toevoerslang naar de intercooler is ook vet van de olie die er schoon uit zag.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Multivan Generation »

Er komen ook oliehoudende dampen via de carterontluchting in het interkoeler traject.
Dat is vrij normaal. Je kunt dus normaal gezien ook olie in de slangen naar en vanaf de interkoeler vinden.
Als de interkoeler lek is wat jij hebt, dan zie je dat aan vuil aan de buitenzijde, vermengt met wat stof..

Nu je toch bezig bent dan zou ik hem meteen vervangen. Nu kun je er goed bij.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Intercooler besteld. :gekte

Oorzaak van het lek was ook wel duidelijk: een van de strips die de boel in bedwang houdt was doorgeroest en dan buigt alles (aan de achterkant) uit.

Het blijft lastig om dit soort problemen te herkennen en/of in te schalen als je het niet eerder gezien hebt.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vette intercooler

Bericht door Erdem50 »

Top dat je hem meteen vervangt. Dit zou binnen korte tijd wel problemen gaan geven. Vaak storing dat turbodruk te laag is, wind waait dan zo naar buiten via de intercooler.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Multivan Generation »

Deskman schreef: 06 aug 2018, 13:48 Intercooler besteld. :gekte

Oorzaak van het lek was ook wel duidelijk: een van de strips die de boel in bedwang houdt was doorgeroest en dan buigt alles (aan de achterkant) uit.

Het blijft lastig om dit soort problemen te herkennen en/of in te schalen als je het niet eerder gezien hebt.
Inderdaad. En je bent zeker niet de enige.
Ik heb zeker al 20x van dit probleem gehoord..
Of je doet het goed, of je doet het niet met later als gevolg, dat...
Jij bent op de goede weg bezig :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Het begon dus met een slecht lopende motor, een maand of 3 terug. Een merkwaardige combinatie van een leeglopende band en steeds in noodloop gaan zorgde dat ik de bus bij de garage geparkeerd heb. Daar hebben ze me laten betalen voor het plakken van een band (prima) en het reinigen van de EGR-klep. Nu ik die er uit heb ziet die er zo uit.

Afbeelding

Lijkt me niet de aanslag van drie maanden, ook al zit daar een vakantie in. Mijn gok is eerder dat die er helemaal nooit uit is geweest en dat ze voor 190 euro even aan de klep hebben gerommeld.

Zo kom je van het een naar het ander. Toch een soort neverending story. :jumpklap
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Hopla! Ontkurk de Champagne.

Nieuwe verstuiver-kabelboom gemonteerd, de inlaat ontkoold en ontteerd (en het huis gezwart), nieuwe intercooler bij Winparts besteld en gemonteerd.

Bus rijdt lekkerder dan ooit tevoren. Voelbaar betere trekkracht onderin. Vermoed dat hij eigenlijk al een aardige tijd met een verstopte neus heeft gereden.

Dank voor de hulp en hints.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Multivan Generation »

Geniet van je resultaat :yes

Zijn je handen al helemaal schoon? :knipoog :lach

En chapeau dat je er zelf aan begonnen bent.
Dat geeft toch een fijn gevoel :toppie

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: Vette intercooler

Bericht door jordydereus »

Goed gedaan!

Volgende keer lekker weer zelf doen.
Garages heb je niks aan.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Er zijn vast garagehouders die hun vak eer aan doen maar ik heb echt meer vertrouwen in mijn tandarts. :muur

Het is inderdaad ongekend hoe zwart dat spul is. Ik wil geen zwartepietendiscussie aanzwengelen maar dit is er het spul wel naar.

Afbeelding

Handen zijn schoon. Maar belangrijker voor de huiselijke vrede: het bad ook.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Vette intercooler

Bericht door Henk250 »

Deskman schreef: 10 aug 2018, 22:48 Er zijn vast garagehouders die hun vak eer aan doen maar ik heb echt meer vertrouwen in mijn tandarts. :muur

Het is inderdaad ongekend hoe zwart dat spul is. Ik wil geen zwartepietendiscussie aanzwengelen maar dit is er het spul wel naar.

Afbeelding

Handen zijn schoon. Maar belangrijker voor de huiselijke vrede: het bad ook.
-Neem je die dingen mee in bad dan?

:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie