Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

vragen over de T4
Cumulonimbus
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2018, 11:30
Locatie: Leiden

T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Cumulonimbus »

Beste T4 liefhebbers, ik heb jullie advies nodig in het volgende:

We hebben enkele maanden geleden een VW T4 Westfalia uit 1991 met 2.4D motor gekocht bij een particulier. Dit was onze tweede T4 Westfalie, de vorige hebben we 3 jaar geleden met spijt verkocht omdat we het geld toen nodig hadden, dus we wisten waar we op moesten letten. Dit exemplaar was binnen erg netjes en had buiten zo goed als geen roest op de bekende plekken, met uitzondering van de daknaden, iets wat we ingecalculeerd hadden. Na een lange testrit beviel de bus en hebben we de deze gekocht.

Nu bleek dat op de terugweg van onze eerste trip dat er koelvloeistof weglekte. Dit gebeurde niet via de olie of verbrandingskamers, want er is geen witte rook of mayo te zien. Na een druktest bleek toch de koppakking stuk te zijn. Jammer, maar kan gebeuren bij een oude bus, dus we gaven opdracht om deze te laten herstellen. Tijdens deze herstelling komt ook aan het licht dat de cilinderkop gescheurd is tussen een klep en een voorkamer. Laten lassen wordt sterk afgeraden omwille van de kans op scheuren naast de las door de hitte op deze plaats in het blok.

Lang verhaal kort: we hebben nu een niet werkende camper bij een garagist staan en kijken tegen een kostenplaatje van +€3000 aan. De vakantieplanen van september lijken hierdoor in het water te gaan vallen. Het vertrouwen in deze bus is wat mij betreft weg, dus ik wil ervan af. Maar wat is nu de beste strategie? Laten herstellen en verkopen, of als niet rijdende bus aan een dealer/sleutelaar proberen slijten (is er hier interesse?). Dat we geld zullen verliezen aan deze bus lijkt me onvermijdelijk, maar hoe beperken we de impact?

Alvast bedankt voor de suggesties.
Met vriendelijke groeten,
Nicolas
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Pascal-141 »

een NIEUWE (complete ) cilinderkop voor een 2.4d kost amper 700eur , dus als jouw garagist 3000eur rekent voor de herstelling , dan zou ik snel een andere garagist zoeken .

Nieuwe complete cilinderkop : https://www.ebay.de/itm/AMC-ZYLINDERKOP ... SwS~FaT5o1

Dat is een AMC kop , en AMC is goed materiaal , geen "made in China" rommel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Hella »

Da's absoluut geen leuk bericht :ie
Dan is er waarschijnlijk al langer iets niet goed geweest met de wamtehuishouding van de motor.
Een nieuwe cilinderkop kost ongeveer € 1000,--.
En dan moet alles nog worden gemonteerd. Die 3000,-- lijkt inderdaad een juiste prijs. Want er komen ongetwijfeld ook andere werkzaamheden / kosten bij kijken.
Toen ik 5 jaar geleden mijn 1991 AAB California heb gekocht (bij het bekende bedrijf te Dalfsen) had die (volgens de zeer uitvoerige documentatie en onderhoudsgeschiedenis die bij werd geleverd) dezelfde reparatie gehad bij ca 273.000 km voor een totaal bedrag van 2775,--. Daarbij is tevens de brandstofpomp gereviseerd.

Je kunt er echter ook voor kiezen een andere (gebruikte) motor te laten monteren. Die zijn er vast nog wel en met een redelijke km stand te krijgen.
Genoemd bedrijf gaf indertijd aan dat te kunnen doen voor ca € 1500,-- (incl. de motor).
Dan heb je in ieder geval 3 maanden garantie en is de financiële aderlating niet zo heftig.
En als de carrosserie inderdaad nog in verregaande mate roestvrij is (ja de 1991 met hooggeplaatst logo, dus ook de mijne, is dat na 27 jaar wonderwel) en het interieur nog heel erg netjes, dan zou ik toch kiezen voor een andere motor inbouwen.
En dan weer lekker op vakantie :gekte :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Hanz »

Gekocht van een particulier dus geen garantie. Maar als het goed is ook voor een prijs die lager was dan bij een handelaar. Vaak zit daar toch zo'n €2000 verschil tussen. Dat heb je dus uitgespaard en met de prijzen die in de vorige berichten zijn genoemd lijkt een reparatie dan ook wel verantwoord. Zeker als de rest van de bus nog in nette staat is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Mickel Moen »

Informeer eens bij Schaap en Bron in Joure.

Zelf geen ervaring mee, maar zeker goede dingen over gelezen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door brugseb »

Een locatie zou inderdaad handig zijn :knipoog
3000 euro lijkt me ook erg flink voor een cilinderkop; onze bus had bij aankoop net een ruilmotor gekregen met 165K op de teller, gemonteerd voor 1700 eurootjes (factuur zat bij de aankoop). Dan lijkt het toch dat je even door de zure appel bijt en gewoon op zoek gaat naar een goeie donor, dan wel een nieuwe kop laat plaatsen? Even rondkijken. Deze bus verkopen met verlies en dan met beperkt budget rondkijken voor een ander... nu weet je tenminste wat jet staan hebt, en da's ook wat waard.
Voor de rationelen op dit forum - tja, welke gek geeft nu geld uit aan zo'n oude kraker :bifun :bifun
Voor de emotionelen - ach, je gaat toch gewoon voor behoud van je dierbare bus, niet ?
greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Cumulonimbus
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2018, 11:30
Locatie: Leiden

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Cumulonimbus »

Meer informatie over mezelf is inderdaad wel handig: Ja, ik kom uit België, maar woon al meer dan 18 jaar in NL (maar sommige Belgische woorden blijven erin sluipen). Ik woon op dit moment in Leiden (de bus heb ik gekocht in Utrecht), dus tips voor adresjes in NL (regio NH en ZH als het kan) zijn meer dan welkom. De bus staat nu in de garage in de buurt met open motor te wachten op een beslissing.

Ik heb zelf ook het vervangen van het blok overwogen, maar de garagist :knipoog spreekt over €4500,- voor een vervangend blok nog voordat het ingebouwd is. Ik neem aan dat je hierbij beperkt bent tot een motortype dat ook in T4's geleverd werd om RDW herkeuring te vermijden? Of kan je bij wijze van spreken een moderne T5 diesel erin hangen? Ik heb zelfs gekeken naar het ombouwen naar elektrische aandrijving (motor en accu), maar prijzen daarvoor zijn absurd. Die €3000 was een snelle optelsom van €1500 voor vervangen koppakking, €1200 voor (nieuwe?) cilinderkop, dan nog wat voor distributieriem en waterpomp.

Nog twee punten die mij meer doen neigen naar het verkopen: het schakelen van tweede naar derde loopt niet altijd soepel (versleten synchro ring?) en de roest op het dak zou minimaal €600 kosten wordt mij verteld, geld dat nu in de herstelling zal gaan zitten.

Klopt het trouwens dat er twee types zijn van de 2.5D motor AAB en een andere ? Zo ja, hoe significant zijn de verschillen tussen de onderdelen en waar kan ik vinden welke hier van toepassing is?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Snautzer »

Leiden zeg je? Daar woon ik ook dicht bij, Voorschoten. Neem van mij aan dat alle garages in de wijde omtrek van leiden echt veel geld vragen. Zelf de alle merken beun er en beetje bij. Roest aan je dak kan je zelf oplossen. Veel werk maar te doen. Zelf ga ik eigenlijk altijd naar Garage Ismet. Al jaren en ik ben echt nog nooit teleur gesteld in prijs en over de reparaties die gedaan zijn.
Vraag gelijk naar ook naar een ombouw naar en 2.5 TDI ombouw. Een goede investering waar je veel plezier van gaat krijgen.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door brugseb »

Een ombouw naar TDI vanuit een '91 is weinig realistisch (zeker budgettair), heeft nog niks van elektronica aan boord, dus wordt een veel grotere ombouw (kabelboom, pedaalset, klokwerk). Daar zijn hier ook topics over te vinden. Dan lijkt het me beter een goede TDI donor te zoeken en zelf alles over te bouwen, rest in onderdelen verkopen?
Van de 2.4D zijn er 2 blokken, van voor en na '97 dacht ik, de oudste heeft niet iets meer vermogen. Als je geen race-ambities hebt volstaat dit blokje, veel koppel, en oerdegelijk als je de koeling maar in de gaten houdt. Versnelling die wat stroef schakelt --> vaak kwestie van schakelstangen even smeren en schakelbolletje controleren/vervangen.
Een tweedehands blok voor 4500 euro :bifun :bifun :bifun
Weet er zo een paar liggen voor minder dan 1000 euro...
grtz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 03 aug 2018, 10:05
Een tweedehands blok voor 4500 euro :bifun :bifun :bifun
Weet er zo een paar liggen voor minder dan 1000 euro...
grtz
Bart
Inderdaad .
Een nieuw blok kost nog niet de helft
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door RobS »

Kunt je licht eens opsteken bij garage Ismet in de Liede bij Vijfhuizen. Dat is niet al te ver weg. Zeg dat je via Weetjewel komt, want er komen daar veel Weetjewellers over de vloer. Kan zijn dat hij deze weken op vakantie is.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Jarnovw »

Hoi CB,

Wat vervelend zeg. Het lijkt me dat hij wel goedkoper gefixed kan worden dan dat. Mogelijk zitten hier hoobyisten die een centje bij willen verdienen door een nieuwe kop te plaatsen.

Echter. Mochten jullie er voor kiezen de bus toch weg te willen doen. Wij zijn op zoek naar een 'opknapper'. Mocht je hem willen verkopen kan je mij altijd een pb sturen zodat we kunnen kijken of elkaars verwachtigen overeen komen.

Gr

Jarno
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Beckontheroad »

Jarnovw schreef: 03 aug 2018, 14:05 Hoi CB,

Wat vervelend zeg. Het lijkt me dat hij wel goedkoper gefixed kan worden dan dat. Mogelijk zitten hier hoobyisten die een centje bij willen verdienen door een nieuwe kop te plaatsen.

Echter. Mochten jullie er voor kiezen de bus toch weg te willen doen. Wij zijn op zoek naar een 'opknapper'. Mocht je hem willen verkopen kan je mij altijd een pb sturen zodat we kunnen kijken of elkaars verwachtigen overeen komen.

Gr

Jarno
Opkoper?
Of stel je je ook eerst even voor? Dat wordt nl wel op prijs gesteld.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Beckontheroad »

jan2009 schreef: 03 aug 2018, 18:10 Dat had hij toch al gedaan?
viewtopic.php?f=11&t=60132

:toppie

En wat mij betreft , zolang je niet aangesproken wordt met " HEY ! " , zal het mij worst wezen of iemand zich voorstelt.
Mea Culpa!
Lees ook niet alles...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Cumulonimbus
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2018, 11:30
Locatie: Leiden

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Cumulonimbus »

Bedankt voor de nuttige reacties, de kogel is door de kerk. Ik heb een goed gesprek gehad met Autobedrijf De Liede (bedankt voor de tip) en daarin werden twee vermoedens bevestigd:
- De prijzen voor de garage haar onze bus nu staat, zijn inderdaad aan de hoge kant maar hen betalen voor de arbeid die tot nu uitgevoerd is, een niet rijdende bus laten verplaatsen en een andere garage betalen voor de reparatie, zal onder de streep financieel weinig voordeel bieden.
- Reparatie is bijna onvermijdelijk want de bus in de huidige staat verkopen zal maar erg weinig opbrengen en tot een groter financieel verlies leiden dan de reparatiekosten.

Ik heb op dit moment genoeg andere zorgen (woning en zo) en heb daarom geen zin om zelf de tijd en moeite te steken in het shoppen voor onderdelen en/of mensen waarmee een dealtje te slaan is. De bus wordt dus hersteld door de zaak waar hij nu staat, het zal een hoop geld kosten, maar in ruil wordt hij(/zij?) hersteld zoals het hoort en met garantie op die herstelling. Of ik terug genoeg vertrouwen in de bus krijg om er in september mee op vakantie richting het zuiden te gaan, zal nog moeten blijken. Een bus die het doet, biedt in ieder geval meer perspectieven dan eentje met een open motorblok.

Iemand raadde me hier via PM ook aan om juridische stappen te ondernemen tegen de vorige eigenaar. Ik heb met haar contact gehad en heb vertrouwen dat ze niet op de hoogte was van deze problemen. Bewijzen dat het wel zo was, is zo goed als onmogelijk en zoals gezegd heb ik geen zin in een hoop gedoe. Het blijft een oude bus die nu toevallig een moeilijk op te sporen probleem had. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik niet ergens in de middle of nowhere sta me een opgeblazen blok.

Ik speel nog met de gedachte om toch voor een jongere (bouwjaar 2000)T4 te gaan, met wat meer luxe als airco, cruisecontrol en gaspitten. Poptop heeft regelmatig mooie exemplaren staan, maar ik vind de prijzen wel erg hoog voor bussen die vaak een hogere km-stand hebben dan onze '91 bus. Hoe vermijd ik een gelijkaardig debacle? Alleen bij dealers als Poptop kijken of toch particuliere bussen zoeken en laten doorlichten voor verkoop?
Plaats reactie