Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hallo!

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Hallo!

Bericht door Joel-F »

Hallo Weetjewellers!

Bij deze wil ik me graag voorstellen, ik ben Joel, 28, en kom uit Schiedam.

Na een zoektocht van ongeveer twee maanden heb ik een paar dagen geleden een mooie witte T4 multivan uit 1993 met westfalia hefdak gekocht (tevens mijn eerste auto). De bus is ongeveer 4 jaar geleden door een weetjeweller nieuw leven ingeblazen. Zo is er (onder andere) veel plaatwerk opgepoetst/ vervangen waarna de bus opnieuw gespoten is (ziet er nog steeds erg strak uit). Ook is de 2.4D motor vervangen door een 2.5TDI (ACV).

Tijdens de zoektocht al vaker op weetjewel.nl geweest, en ik zal hier ook nog wel vaker te vinden zijn. Gezien ik ondanks erg weinig (zeg maar nul) ervaring op gebied van auto sleutelen heb, ik van plan ben, waar mogelijk, zelf te sleutelen aan de bus. Gezien de leeftijd van de bus verwacht ik veel te gaan leren :knipoog.

De eerste uitdaging heb ik al te pakken, tijdens de eerste rit naar huis ging het gloeispiraal lampje knipperen na 10 minuten op de snelweg te zijn (ging ook weer uit na van de snelweg af te zijn). Dit heb ik uiteraard niet gezien tijdens de testrit. Dus gelijk maar kabels besteld om eventuele foutcodes te kunnen uitlezen. Verder nog maar even niet veel gereden totdat ik meer weet over de storing.

Anyways, ben blij met een website als deze waar veel info te vinden is en mensen elkaar helpen!

Groeten,
Joel
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hallo!

Bericht door Snautzer »

Welkom
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht door Henk-1 »

Hoi Joel,

welkom op weetjewel :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Hallo!

Bericht door Joel-F »

Bedankt! :toppie

Zag inderdaad al een thread staan over gloeispiraal lampje en remlichten. Heb erg het vermoeden dat het daar ergens zit, want vandaag tijdens het proberen uit te lezen van foutcodes, ging het lampje weer knipperen (dus motor uit, alleen contact aan). Maar nadat ik op het rempedaal duwde om te testen of de remlichten het wel deden ging gloeispiraal lampje gelijk weer uit. En de remlichten doen het wel gewoon. Dus vermoedt dat er daar ergens een los contactje zit.

Het uitlezen zelf lukt voor alsnog niet, kan wel verbinding maken en alles, maar als ik de modules uit probeer te lezen kan hij deze niet vinden (modules 1 en 2 in ieder geval niet). Module 3 (ABS, brakes) vind ie half, tijdens het communiceren gaat het ABS lampje branden en het gloeispiraal lampje knipperen, maar daarna zegt de software ook deze module niet te kunnen vinden. Misschien toch maar eens langs een garage om te kijken of die wel kunnen uitlezen.

Wel grappig, tijdens het voorstellen al gelijk allemaal problemen :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht door Multivan Generation »

Je schreef dat je een paar kabels gekocht had om de boel uit te lezen. Ik weet niet welke je gekocht hebt, linkje?, maar het kan goed aan niet originele gekraakte of lightversies liggen dat je er niet veel mee kunt.
Ook een aftermarket radio kan de communicatie beïnvloeden/storen. Dus wellicht kun je je radio even loskoppelen en het nogmaals proberen.

Welkom op weetjewel.

Weet je welke weetjeweller jouw bus heeft opgeknapt?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Hallo!

Bericht door Joel-F »

Hallo Peter,

Deze kabels heb ik gekocht:
https://obdwarenhuis.nl/obd-kabels/inte ... face-kabel
met
https://autowolf.nl/nl/verloopadapters/ ... apter.html
Er zit een lite versie bij, die ik niet geregistreerd heb. Maar als ik het goed begrijp zou je dan wel handmatig een module moeten kunnen uitlezen.

Heb de bus overgenomen van Remko, hij heeft een verslag gedaan van zijn werkzaamheden:
viewtopic.php?f=12&t=47601
Net ook nog even contact gehad en het gloeispiraal lampje komt doordat er een schakelaar bij de rem mist voor de cruise control (die de bus niet heeft). Was dus bekent en kan er mee rijden! Ga wel even kijken of het mogelijk is om er een schakelaar in te zetten zodat de foutmelding wegblijft.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht door Multivan Generation »

Wat voor motorcomputer heb je? Zwarte of zilveren?
Welke kleur verlichting in de tellerunit?
De oudere TDI's zijn best beperkt met mogelijkheden,
De latere vanaf 1999 bieden meer uitlees mogelijkheden.
Ook zie ik vcds lite wat beperkter functionaliteit heeft.
Uitlezen soms wel, veel aanpassen meestal niet. En dynamische timing van de brandstofpomp meestal ook niet..
Vaak kun je voor dat bedrag niet iets goeds vinden..

Ook kun je denken aan OBDeleven als betaalbaar maar uitgebreider alternatief.

Groeten Peter
PS mooie bus :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Hallo!

Bericht door Joel-F »

De TDi komt uit 96 als ik me niet vergis, dus de OBD zal beperkt zijn. Nu was het me op dit moment vooral te doen om foutcodes te kunnen uitlezen en eventueel te kunnen resetten. Echt dingen aanpassen wil ik nog niet doen.
Plaats reactie