Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

timing brandstofpomp 2.4d

vragen over de T4
Plaats reactie
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door tstyle »

blijkbaar zijn er verschillende manieren om de pomp af te stellen van een 2.4d

1. nokkenaswiel loszetten en aan pomp tandwiel draaien
2. de pomp in zijn geheel draaien
3. pomp tandwiel losmaken en verzetten

Maar wat is nu de correcte?

2. lijkt me niet echt oke, je verandert dan de riemspanning
3. hoe weet je nog dat er op de juiste cilinder zal ingespoten worden?
jordydereus

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door jordydereus »

Pomp los draaien.

Zeker weten.
Zo staat het in het boek.
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door tstyle »

Wanneer je de timing niet meer kan halen met verdraaien van de pomp is deze dan toe aan revisie?

Iemand al ooit de timing electronisch afgesteld? Ik heb dit al op uk forums gezien en dit zou nauwkeuriger zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door Multivan Generation »

tstyle schreef: 12 aug 2018, 10:29 Wanneer je de timing niet meer kan halen met verdraaien van de pomp is deze dan toe aan revisie?

Iemand al ooit de timing electronisch afgesteld? Ik heb dit al op uk forums gezien en dit zou nauwkeuriger zijn.
Hoe wil je dit doen bij een mechanische diesel?
Zowat de enige electronica in een 2.4 diesel is het klokje in het instrumentenpaneel.




Bij een 2.5 TDI is het overigens wel de juiste manier..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door tstyle »

Dit een test apparaat. Hierbij word er een signaalopvanger rond inspuitleiding gedaan.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/today ... 26994.html
jordydereus

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door jordydereus »

Als je met verdraaien niet bij je bdp komt. Zit je riem verkeerd.
jordydereus

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door jordydereus »

Klokje moet achterin de pomp. Centerbout.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door raf_construct »

Effe off topic, maar bij een Tdi kan het toch even goed met een meetklok zoals bij de 2.4? Ik zie geen enkele reden waarom het elektronisch zou "moeten", behalve dan "dat het kan".
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door Multivan Generation »

raf_construct schreef: 12 aug 2018, 14:38 Effe off topic, maar bij een Tdi kan het toch even goed met een meetklok zoals bij de 2.4? Ik zie geen enkele reden waarom het elektronisch zou "moeten", behalve dan "dat het kan".
Voor de basisafstelling kan het bij een TDi ook met een meetklokje en daarmee moet hij wel kunnen starten.
De fijnafstelling moet je toch echt dynamisch doen met een computer en verstelling van de achterste spanrol.

Verstuivers moet je bijvoorbeeld ook op 1ste trap en tweede trap controleren en balanceren.
Dat kan eigenlijk ook alleen maar elektronisch met een computer. En niet mechanisch met een drukpomp en een meter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: timing brandstofpomp 2.4d

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef: 12 aug 2018, 19:58
Verstuivers moet je bijvoorbeeld ook op 1ste trap en tweede trap controleren en balanceren.
Dat kan eigenlijk ook alleen maar elektronisch met een computer. En niet mechanisch met een drukpomp en een meter..
Bij nieuwe nozzles zou dit inderdaad het beste zijn. Ik heb deze set ultrasoon gereinigd en daarna de openingsdruk van de eerste trap weer op fabriekswaarde gezet.

Bij mijn huidige set heb ik dit destijds ook zo gedaan. Later is die set op de testbank gecontroleerd, en stond perfect, zowel eerste als tweede trap. ;-)
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie