Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

vragen over de T4
Plaats reactie
stolk123
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:25

Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

Bericht door stolk123 »

Beste lezer,

Tijdens onze vakantie in Kroatie bleek dat de koppelingscilinder van onze T4 lek was. Bij de garage bleek ook dat de koppelingsplaten ver heen waren. Die waren nog origineel van de bouw in 1997. Beide zijn daar vervangen en wij konden weer verder. Op de terugreis in Duitsland hoorden we aan het eind van de dag na ongeveer 400/500 kilometer een rammelend geluid. Het geluid leek vanuit het motordeel aan de bestuurderskant te komen. De volgende dag ook weer na ongeveer dezelfde afstand hetzelfde geluid. Het werd toen echter zo hevig dat we de auto aan de kant hebben gezet. Bij de VW garage in Duitsland vertelde men ons dat het zat in de aandrijving van het linker voorwiel. Daar zat iets ruimte op. We zijn daarna op advies van die garage met een gangetje van 90 km per uur naar huis gereden. Het geluid, ook na 500 kilometer hebben we niet meer gehoord. Bij onze eigen garage hebben we de auto na laten kijken. Hier bleek dat de bodemplaat niet goed vast zat. Naar onze mening heeft dit niet het rammelende geluid veroorzaakt omdat dat pas na 400/500 km optreed. Onze garagehouder heeft echter geen andere oorzaak kunnen achterhalen. Ook de aandrijving van het linker voorwiel kan volgens mij de oorzaak niet zijn. Het geluid zou dan veel eerder te horen moeten zijn. Daar wij toch een beetje het vertrouwen in onze kampeerbus kwijt zijn hier de vraag. Heeft iemand een soortgelijke ervaring en wat zou het probleem kunnen zijn.

Vriendelijke groet,
Anton
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

Bericht door kroonhome »

Hoi Anton,

Wanneer er niets meer te horen is en de koppeling voelt goed aan zou ik rustig verder rijden, zeker als dit in de buurt bij huis is na de vakantie.
Zodra je weer wat hoort tijd genoeg om het te laten onderzoeken..
Misschien was het wel de beplating onder de motor die los zat welke het rammelende geluid veroorzaakte.
Geen schande dat de koppeling versleten was na 21 jaar :groteogen

Met mijn oude busje van 34 jaar gaan wij in ieder geval vol vertrouwen regelmatig op pad, voorwaarde is wel dat je de zaken goed onderhoud en af en toe onder de motorkap kijkt of je vreemde dingen ziet (koelvloeistof, remvloeistof en motorolie op peil? Lekkage? Enz. enz)

Veel succes! :ikrij

Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de 6 bouten waarmee de aandrijfas vastzit eens goed laten controleren,
alsmede de centrale bout die het wiellager in gaat.
Beide zijn los geweest bij de koppelingswissel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

Bericht door robstof »

Multivan Generation schreef: 14 aug 2018, 22:02 Ik zou de 6 bouten waarmee de aandrijfas vastzit eens goed laten controleren,
alsmede de centrale bout die het wiellager in gaat.
Beide zijn los geweest bij de koppelingswissel.
En moeten ook vernieuwd worden, afhankelijk van het type.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
stolk123
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:25

Re: Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

Bericht door stolk123 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

De bouten die Rob noemt zal ik checken. Blijft alleen vreemd dat het geluid pas na 400/500 kilometer begint. Na een tijdje stil gestaan te hebben hoor je niets meer. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Anton
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 714
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Rammelend geluid volkswagen T4 type 7DW Diesel

Bericht door websurfer »

misschien warmte en uitzetting waardoor de speling groter en dus hoorbaar wordt?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Plaats reactie