Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Of toch iets anders? / de zoektocht is voorbij :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

dat van die tentjes erbij is ook wel het plan.
de reden dat ik ook graag een 2e bed erbij heb is omdat ik onze toekomstige reisplannen nog niet goed kan inschatten.
nu vooral mooi weer kamperen, maar straks misschien ook wel in andere perioden of in andere (nattere / koudere) gebieden.
als de kinderen dan liggen te klappertanden in hun minitent, dan geef ik ze liever de keuze dan maar binnen te slapen ;-).

ik zie inmiddels toch wel wat (mooie) t4 westfalia's van rond de 10.000.
zelfs 1 met een tdi motor (later ingebouwd, en nu al wel 400k op de teller) (https://link.marktplaats.nl/m1301550688).

maar kopen zonder te weten of je camperen leuk vindt... lijkt me niet zo handig. ik geloof zeker niet dat we er een complete vakantie voor nodig hebben om daar achter te komen, maar vast 1 a 2 overnachtingen.
helaas zit de agenda iets te vol, anders zouden we morgen op pad gaan met een huurcampertje :-).

edit: misschien pas testen in de oktobervakantie :nuts
edit2: ik zie nu zelfs al een mooie westfalia '94 tdi voor 7000: https://link.marktplaats.nl/m1312561981
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanssyncro »

dreezz schreef: 14 aug 2018, 22:09 dat van die tentjes erbij is ook wel het plan.
de reden dat ik ook graag een 2e bed erbij heb is omdat ik onze toekomstige reisplannen nog niet goed kan inschatten.
nu vooral mooi weer kamperen, maar straks misschien ook wel in andere perioden of in andere (nattere / koudere) gebieden.
als de kinderen dan liggen te klappertanden in hun minitent, dan geef ik ze liever de keuze dan maar binnen te slapen ;-).

ik zie inmiddels toch wel wat (mooie) t4 westfalia's van rond de 10.000.
zelfs 1 met een tdi motor (later ingebouwd, en nu al wel 400k op de teller) (https://link.marktplaats.nl/m1301550688).

maar kopen zonder te weten of je camperen leuk vindt... lijkt me niet zo handig. ik geloof zeker niet dat we er een complete vakantie voor nodig hebben om daar achter te komen, maar vast 1 a 2 overnachtingen.
helaas zit de agenda iets te vol, anders zouden we morgen op pad gaan met een huurcampertje :-).

edit: misschien pas testen in de oktobervakantie :nuts
edit2: ik zie nu zelfs al een mooie westfalia '94 tdi voor 7000: https://link.marktplaats.nl/m1312561981
Deze laatste link is een 1.9 TD, GEEN TDI. Dat is een groot verschil..
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

ah, de beschrijving heeft hij net aangepast.
ik had de verkoper namelijk een berichtje gestuurd, in de tekst stond 2.4 td(i) (meen ik) maar ik zag geen toerenteller op de foto...
een toerenteller lijkt me wel standaard bij tdi's?
maar goed, kreeg een reactie dat hij een fout had gemaakt in de omschrijving en dat het om een 1.9 td gaat.

nu we het er toch over hebben: is de 1.9 td een aanrader ten opzichte van de 2.4d (over die laatste lees ik in ieder geval erg vaak dat hij onverwoestbaar is)?
edit: antwoord gevonden (camperforum.nl) dus voor mezelf en ter info voor anderen:
"Tips: De T4 diesel modellen tot '96 hebben als motor ofwel een 1.9D, 1.9TD of een 2.4D. De 1.9D zou ik afraden, die heeft slechts 44 kW en dat is echt te weinig voor een T4. De 1.9TD (50 kW) en 2.4D (55 kW) ontlopen elkaar niet veel qua vermogen, en kennelijk komt de 1.9TD in de praktijk zelfs krachtiger over. Ik heb zelf zo'n 100000km met een 2.4D uit '93 gereden (bij 275000 km goed verkocht!) en die motor is - mijn ervaring - heel betrouwbaar, maar een racemonster is het zeker niet en de motor loopt ook nogal "rauw".
Als je de keuze kan maken - budgettair - is T4 met de 2.5 TDI (75 kW uitvoering) motor een aanrader. Die was echter pas vanaf '96 leverbaar. Met deze motor rijdt en T4 probleemloos in het dagelijkse verkeer mee en het brandstofverbruik valt ook nog eens mee."


en nog een reactie (beide uit 2012 ;-)):
"vanaf 96 is de carroserie verzinkt en zijn daardoor beter tegen roest beschermd, de 2.4 is leuk maar koelings gevoelig, de 1.9 turbo diesel is nagenoeg onverwoestbaar en gaat in het dagelijkse nederlandse verkeer vlot genoeg mee. De 2.5 tdi is het beste, trekt goed, kan enorm veel kilometers maken (heb er al gezien met meer dan 6 ton op de teller) en verbruikt niet abnormaal veel."
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Of toch iets anders?

Bericht door odorf »

schreef:welke motor?
we willen wel graag vlot door de bergen kunnen rijden. we zijn vrij sportief (en dan doel ik niet op het autorijden, geen haast), en ik zie ons nu al in/over de Alpen. als dat met 70km/u moet en er zit een vracht mensen achter ons... liever niet.
En dan kom je toch alleen op een TDI uit.

1.9TD (Westfalia) gaat voor ons goed, met z’n tweetjes gaat hij ook de helling bij Luik prima op. Maar wel maar net iets sneller dan de vrachtwagens. Veel reserve heb je dan niet.
Voor ons geen probleem. Maar dat past niet bij jouw bovenstaande eisen.

Een TDI heeft veel meer reserves.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

acv
ajv
?
ik ben nog niet zo thuis in al dat jargon, jan ;-)

TDI, TD of de 2.4... het blijft een lastige. want ben ik wel zo stellig als ik het beschreef?
we rijden nu met een fabia 1.2 tsi station (90pk, bemzine dus) met volle bepakking en behoorlijk gevulde aanhangwagen (een tot bagagewagen omgebouwde Holtkamper vouwwagen) met 3 fietsen er plat op.
Bij Luik trekt 't ook niet zo hard meer, en een paar weken terug rondom de Gotthardtunnel had ik ook best meer pk's willen hebben (al ging het prima).
hoe verhoudt dit zich met de 2.4d bijvoorbeeld? die heeft er misschien zelfs wel minder moeite mee dan onze fabia?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hanz »

dreezz schreef: 14 aug 2018, 22:09 dat van die tentjes erbij is ook wel het plan.
de reden dat ik ook graag een 2e bed erbij heb is omdat ik onze toekomstige reisplannen nog niet goed kan inschatten.
nu vooral mooi weer kamperen, maar straks misschien ook wel in andere perioden of in andere (nattere / koudere) gebieden.
als de kinderen dan liggen te klappertanden in hun minitent, dan geef ik ze liever de keuze dan maar binnen te slapen ;-).

ik zie inmiddels toch wel wat (mooie) t4 westfalia's van rond de 10.000.
edit2: ik zie nu zelfs al een mooie westfalia '94 tdi voor 7000: https://link.marktplaats.nl/m1312561981
Alle waar naar zijn geld. Om te beginnen een 1.9Td en geen 2.5TDI maar ook geen standkachel. Als je in koudere streken wilt gaan camperen is een standkachel toch echt een must. Vergeet niet dat een hefdak maar een enkeldoeks tent is en zonder standkachel en/of hefdaksjaal is het in het hefdak net zo koud als buiten.

Ik weet niet hoe sterk je hecht aan een Volkswagen California maar je kan ook eens kijken naar een Vito Marco Polo. Die zijn over het algemeen iets gunstiger geprijsd en hebben een nagenoeg zelfde Westfalia interieur. Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

goeie toevoeging van die standkachel en de warmte van het bovenslaapgedeelte, dank!
de wensen (eisen?) lijst groeit, maar zo wordt het wel steeds concreter.

mercedes: mooi en luxe ding! maar liever geen automaat (en ben ook wat huiverig mbt mercedes).
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Erwin L »

De weg bij Luik is inderdaad een mooie scherprechter. Vroeger in mijn caravantijd wisselde ik nog wel eens van auto en dan was die plek altijd bepalend: kom je daar goed omhoog dan lukt het de rest van de reis ook. Als je daar niet te ver vandaan woont zou je die weg in je proefrit moeten kunnen betrekken, dan weet je al veel.

Ik heb ondertussen ongeveer een ton aan km ervaring met de ACV 102 pk en dat is echt een goede klimmer. Zoals alles is ook dit persoonlijk, maar ik zou niet minder willen. Wat iedereen ook zegt, ga zelf rijden en maak je eigen keuze.
T5 1,9 Tdi 2004
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hella »

Ik volg deze discussie al enige tijd en met toenemende verbazing.
Als je voor € 10.000,-- een camper wilt kopen dan kan dat zeker.
Er zijn voldoende (oudere) modellen op de markt die aan al jouw eisen kunnen voldoen.
Bijv een Hymer of een Adria etc. Alleen dat zijn geen buscampers, maar lijken meer een caravan op een cabine auto met chassis.
Een tussenoplossing kan dan de Eriba Car zijn, maar die is pas echt duur en zeldzaam.

Met een buscamper heb je nu eenmaal veel minder ruimte tot je beschikking.
Dat moet je willen. Als je net als wij met zijn tweeën onderweg bent is dat met een VW Westfalia California voortreffelijk te doen.
De fietsen kunnen achterop, er is voldoende ruimte om te slapen en wij hebben de plank van het bovenbed er uitgehaald om de ruimte onder het hefdak te kunnen gebruiken als bagageplek. Je kunt overal rijden (ook in de smalle straatjes van historische stadjes) en zelfs in een parkeergarage parkeren.

Dus de 1e vraag die je moet beantwoorden, hoeveel ruimte heb je echt nodig in een camper.
Lees ik jouw verhaal dan zou ik niet gelijk beginnen aan de VW bus camper.

Dan het motorvermogen. De oudere VW's (T1, T2, T3 en de eerste T4) hebben gelet op de tijd waarin ze zijn ontworpen nu eenmaal een beperkt vermogen.

De beste daarvan is ongetwijfeld de 2.5 AAB 5 cilinder diesel. Niet dat het een racemonster is, maar juist vanwege de levensduur en betrouwbaarheid. En elke motor heeft nu eenmaal zijn onderhoud nodig. Dus de onderhoudsgeschiedenis is belangrijk en het liefst aantoonbaar met werkplaatsbonnen.
Verder is het ook van belang op welke wijze de vorige eigenaar/eigenaren met de camper zijn omgegaan. De AAB is inderdaad wat meer gevoelig voor oververhitting dan de andere modellen, dus het thermische deel moet in goede conditie zijn. Daarvan moet je je tijdens het rijden altijd van bewust zijn. Ik kom met de AAB over elke helling /pas, maar je moet het rustig aan doen en vooral niet storen aan een wat langere en ongeduldige rij achter je.
Mijn oma zei altijd als zij onderweg was in haar Dafje, files ? ................ ik heb nooit last van files (ja ze reed altijd voorop :bifun ).

Dan de roestgevoeligheid. Als een camper het hele jaar door buiten moet slapen roesten ze eerder dan een die 's winters binnen staat. Ook zijn de 1e T4's uit 1990/ begin 1991 minder roestgevoelig dan die daarna. Dit komt omdat de eerste serie naar verluid bij Audi is geproduceerd en daar gebruik heeft mogen maken van het zinkbad. Die modellen zijn te herkennen aan het hooggeplaatste VW logo op de achterklep.

En ja, de VW Westfalia California zijn behoorlijk waardevast gebleken. Zeker een T1 maar ook de T2 zijn inmiddels onbetaalbaar, de prijzen van de T3 blijven tenminste gelijk of stijgen zelfs een beetje en de T4, de eersten kunnen inmiddels toch al wel als klassieker worden aangemerkt, zal die lijn waarschijnlijk niet doorbreken.

Het is naar mijn mening een illusie te denken dat je een heel goede / goed onderhouden VW camper voor een prikje kunt kopen.
Voor die exemplaren zit er gewoon een bodem in de markt, met een prijs die ze altijd zullen opbrengen.
Er zijn op deze site voldoende verhalen over op het eerste gezicht prima VW camperbusjes, maar die bij nader onderzoek (vaak na de aankoop) in verregaande mate zijn geinfecteerd door de roestduivel. En het hebben van een nieuwe/recdente APK is daar geen garantie tegen.

Zoals ook al werd opgemerkt zijn er binnen de VW camper verschillende uitvoeringen; met/zonder kluisje, met/zonder standkachel, met/onder motorvoorverwarming etc. Zeker is een standkachel absolute noodzaak als je wat meer noordelijk of buiten het hoogseizoen wilt kamperen.

Het verhaal is langer geworden dan bedoeld, maar als je zelf nog niet zeker bent van d eruimte die je nodig hebt, dan wel welke consessie de zou willen doen aan benodigde ruimte, staat een VW camper voor jou m.i. nog niet op de 1e plek.
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

Hoi Hella,
bedankt voor je uitgebreide reactie!
wat doet je verbazing toenemen?
ik (wij) heb(ben) juist het idee steeds meer bij ons doel te komen. de wensen worden duidelijker, de eisen ook. (met dank aan alle reacties hier! :toppie )
en ja, tot nu toe is de ervaring beperkt tot proefzitten (wel een half uur volgens mij :-) ) in een t4 westfalia. maar dat proefzitten, praten en napraten heeft voor ons geleid tot ons huidige eisen/wensen-pakketje. (oh wacht, en ik weet hoe een transporter uit ca. 1998 rijdt... heb eens een paar maanden als ptt-er vakantiewerk gedaan voor we een reis naar Azië gingen maken ;-) )
langzaam wordt het dus duidelijker en is het wachten op de zakkende prijzen in herfst/winter, maar als we nu al denken... die voldoet en is qua prijs al top... dan ken ik onszelf ook als snelle beslissers.
qua maat zijn we er ook steeds meer uit dat een grotere auto niet wenselijk is.
a) omdat we er ook als 2e auto mee willen rijden en hij bij huis komt te staan maar toch ook wel b) vanwege de voordelen qua tol, parkeren etc.
Nu is het nog nadenken over ruimte, omdat we nog met z'n 4-en zijn, vandaar de bovenslaper (mijn vrouw ziet ons ook daar wel slapen, heeft even proefgelegen), maar de komende jaren zal de ruimte steeds rianter blijken als kinderen niet meer mee willen (of binnen willen slapen).
de Westfalia's zijn inderdaad waardevast, maar dat geeft ons het volgende ter overweging...
onze auto's 'leven meer' (lees: zien er niet zo super uit als sommige Westfalia's die ik langs zie komen... hoe hou je zo'n ding ruim 20 jaar zó netjes!? :ie )
ik zie ons, als we de juiste keuze maken, best tien jaar in die camper rijden... dan is ie heel ruim 30 jaar oud. hoeveel waarde is er dan nog? of is het dan handiger om een goedkopere camper (niet westfalia, maar later omgebouwde T4 of T5) aan te schaffen?
Het is naar mijn mening een illusie te denken dat je een heel goede / goed onderhouden VW camper voor een prikje kunt kopen.
toch denk ik, als ik de prijzen momenteel zie - sinds wij rondneuzen - al niet heel erg afwijken van de genoemde 10.000. ps: ik vind 10.000 geen prikkie ;-)
mijn pakketje met wensen neemt toe, dus zullen we het er misschien niet mee redden, maar toch heel gek was het genoemde bedrag volgens mij niet.
nb: toen ik dat bedrag noemde had ik nog amper gelezen over de t4's, dus dat was best een grove schatting.
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: Of toch iets anders?

Bericht door willy »

Hallo Dreezz,

om je nog wat stof tot nadenken te geven:

Ik had een lange t4 met dubbele cabine , acv 2.5 tdi 102 pk,die ik gebruikte als bedrijfsauto.Na wat motorische tuning bij JB Autoservice in Dieverbrug is het vermogen drastisch toegenomen, en ik moet zeggen dat verhoogd het rijplezier aanzienlijk. Omdat ik behoefte had aan een wat grotere bedrijfsauto kocht ik een vw lt maar wat nu te doen met die t4 ? Deze auto reed zo fijn dat we hem eigenlijk niet kwijt wilden.

We zijn bij Atrion in Steggerda geweest en waren er al snel uit: het moest een camper worden. Vorig jaar voor het eerst mee op vakantie geweest en
dat voldeed heel goed. We hebben een hefdak die niet gebruikt kan worden om te slapen, maar we zijn maar met 2. Verder is er een stoel aangepast met draaiplateau is er een keuken met kastenwand in geplaatst en is de optie van een bed van 1.40 genomen, dat is wel prettig. Ook is de bedbank voorzien van gordels zodat er met 4 personen gereisd kan worden. We krijgen veel positieve commentaren over het interieur.

Je kunt dus overwegen een goede ( misschien ook direkt een lange uitvoering?) t4 2.5 tdi te kopen en om te laten bouwen, dan blijf je waarschijnlijk ook binnen je budget.

Wat betreft een slaapdak: Over het algemeen zit je dan op een prijs van tussen de 3 en 4000 euro. Een bijzettent is goedkoper!!! En als het echt regent wordt een busje met 4 man ook snel klein dus.....

Succes met je beslissing,

mvg
Willy
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Hella »

Ik begrijp dat de VW Westafalia California jullie harten heeft gestolen, dat je er verliefd op bent geworden. Dat was bij ons ook het geval. Het is natuurlijk een ontzettend leuk kampeermiddel. Je bent heel flexibel, je hebt alles bij de hand, alles is zo ingepakt en weg ben je op weg naar de volgende bestemming.
Maar je moet je ogen niet sluiten voor de nadelen die een dergelijke (toch kleine) camper ook heeft.
ik vind 10.000 geen prikkie ;-)
Nee in principe niet, maar een VW Westafalia kost nu nieuw toch al snel € 70.000,-- en de eerste versie in 1991 toen al DM 55.000,--.
En een camper is en blijft natuurlijk een luxe ding; puur voor het gemak en de fun.
Wil je daar het hele jaar mee door rijden dan is dat zonde.
hoe hou je zo'n ding ruim 20 jaar zó netjes!? )
juist omdat het in aanschaf een duur ding is voor die paar weken vakantie per jaar en je er niet het hele jaar in rijdt / wilt rijden.
Dan schors je het voertuig stal je hem de rest van het jaar overdekt/binnen. En dan gaat zo'n ding gewoon heel erg lang mee.
Het is goedkoper om een klein autootje er bij te nemen; dat kan makkelijk uit met wat je door schorsen aan kosten bespaard.
Overigens veel verzekeraars staan in hun voorwaarden niet toe dat een camper het hele jaar door als 2e auto wordt gebruikt.
vandaar de bovenslaper (mijn vrouw ziet ons ook daar wel slapen, heeft even proefgelegen)
"Even proefliggen" is iets heel anders dan er een paar nachten op/in moeten slapen.
De eerster keer dat wij de camper gebruikten werd ik midden in de nacht geradbraakt wakker; zowel beneden als boven.
We hebben toen gelijk een 10 cm dikke traagschuimmatras gekocht en die op maat gemaakt. Ik slaap nu beduidend beter.
Past opgevouwen perfect achter de slaapbank. Maar dat kost ook best veel ruimte, die jij nu juist nodig zegt te hebben.
En echt, wat de folders of anderen ook mogen zeggen voor ons is de VW camper als je een leuke vakantie van een paar weken wilt hebben een verblijfplaats voor maximaal 2 personen.

IK hoop dat je aan mijn bijdragen toch iets hebt (gehad).
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Of toch iets anders?

Bericht door Lutra »

Dan schors je het voertuig stal je hem de rest van het jaar overdekt/binnen. En dan gaat zo'n ding gewoon heel erg lang mee.
Het is goedkoper om een klein autootje er bij te nemen; dat kan makkelijk uit met wat je door schorsen aan kosten bespaart.
Volgens mij kun je dan beter huren (kosten voor stalling, onderhoud, schorsen etc. blijf je houden en van langdurig stilstaan wordt hij niet beter). TS zoekt juist het gemak van de buscamper ook voor dagelijks gebruik. En gezien zijn hobby (fietsen) is dat niet zo gek. Ook bij gebruik het hele jaar door blijft de afschrijving beperkt. De kosten voor het niet benodigde tweede autootje kun je dan gebruiken voor onderhoud.
Voor landurig verblijf met 4 personen blijft hij echter aan de krappe kant.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

@willy: ombouwen was iets wat ik inderdaad wel wilde onderzoeken, dus bedankt voor de info. toch neigen we op dit moment naar iets dat af is (dat geeft me, ondanks de leeftijd van de spullen, iets meer vertrouwen). maar je weet 't nooit...
een bovenslaapgedeelte is wel een grote wens, zodat het kan als het echt slecht weer is (bij redelijk weer een tentje ernaast). maar ook qua restwaarde is het volgens mij wel een goede zet.

@hella: zeker heb ik iets aan je reactie! ik pikte er weer een paar uit...
verliefd! ja, best 'een beetje' en ik weet dat dat kan verblinden, dus 't wordt zeker goed opletten in deze fase.
ik wist niet dat ze nieuw destijds al zo prijzig waren. dat maakt de huidige vraagprijzen wat beter te begrijpen.
ons 2e autootje wordt niet veel gebruikt, maar wel met regelmaat. dat zou met de camper ook zo zijn, al zie ik ons ook veel vaker een nachtje weggaan dan we nu doen (het gemak van minder hoeven pakken, en ook in voorjaar/najaar wat minder fris dan kamperen). schorsen is dus geen optie. het enige minpunt vind ik dat de camper in weer & wind komt te staan, daar wordt ie natuurlijk niet beter van.
wat (boven)slapen betreft: dat is inderdaad een kwestie van ondervinden. ik had al gelezen over extra matrassen of een toppertje.

@lutra: precies! :-)

edit: voor 13 tot 15 sept een T4 California Coach gehuurd, dus dan gaan we het beleven! :gekte
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: Of toch iets anders?

Bericht door dreezz »

['t is toch een beetje komkommertijd in camperland, volgens mij, dus tijd voor een update ;-) ]

Nou, we hebben 2 nachten vertoefd in een t4 westfalia 2.4d en zijn een hele ervaring rijker.
in de eerste plaats: genoten! :yes
-van het op pad zijn en gemakkelijk ergens aankomen en supersnel kunnen vertrekken als je wilt.
-van het 'iets hoger zitten'
-van het slapen op de benedenbank (met toppertje). boven hebben we wel even proefgelegen, maar die plek laat ik - denk ik - graag aan de kinderen, of aan mijn maatje als ik eens met een fietsmaat op pad ga ;-)
-van de warmte van een standkachel en de gezelligheid van het binnenzitten, als je kramperen (als het frisser wordt) in een tent gewend bent.

maar ok, ook - zoals verwacht - een paar minpuntjes:
-de 2.4 (uit 1994, met complete inrichting) komt niet erg vlot op gang. invoegen viel me niet mee (maar moet het ook niet overdrijven, het ging wel). eenmaal op gang liep het best soepel, maar hij maakt wel flink wat toeren zeg! is dat bij een tdi beter?
-toch wel weinig (berg)ruimte, maar voor ons wordt 't straks dus de opdracht te minimaliseren... als we op vakantie gaan niet onze beste eigenschap.
-het bed is door de keuken/koelkast/kastjes wat smalletjes, maar wel te doen. het blijft even de vraag of een breder bed, en minder georganiseerde ruimte beter past. we zijn allebei niet al te breed, dus denk dat ik wel aan de matrasbreedte vd westfalia's kan wennen.

dus: de zoektocht gaat door, en nu een stukje concreter:
4-p slapen
slaaphefdak, geen vaste hoogbouw
westfalia(?)
tdi
cruise control (wens, of later inbouwen)
airco, sterke wens
bouwjaar richting 1997

we hadden, dachten we, een mooie en veel recentere - deels westfalia - op het oog.
ik vroeg multivan generation even mee te denken (top, nogmaals dank) en er bleek best veel niet aan te kloppen qua advertentie, dus... laat maar.
Plaats reactie