Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

vragen over de T5
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

Als de motor warm is 90graden dan krijg ik het oliedruk melding/probleem.

Bij koude motor krijg ik dit niet. En als ik zonder stadverkeer direct de snelweg neem krijg ik dit probleem als ik bijv na een tijdje rijden een afrit wil nemen en terug schakel begint hij te piepen en rood olie kan melding.

Ik heb de olie laten verversen samen met de filter dezs waren 4000km oud. Dit heeft echter niet tot oplossing gezorgd. Ik heb toen ook het zeefje na de oliepomp toe schoon laten maken deze was behoorlijk vies.

Nu in totaal 5000km verder geen oplossing en het probleem doet zich nog voort.

De monteur had me eerder gezegt als het aan je pomp lag dan zou als eerste je nokkenas horen(slijtage) en vervolgens loopt je motor vast.

Kan het aan de olie liggen?

Het gaat om c3 5w30
Olie filter purflex
Vorige oliefilter was van boch deze is nogal wat ingekrompen ofzo

Wat kan het zijn? Kan iemand mij de olie sensor plaatsen vertellen ik wil deze namelijk nameten/vervangen.
Boch oliefilter na 4000km
Boch oliefilter na 4000km
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Erdem50 »

Ik zou beginnen met oliedruk meten
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

Ik geef aan dat ik niet weet waar de plaatsen van de sensoren zijn om te meten.

Ik heb nu een oliedrukmeter
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Erdem50 »

A iets te snel gelezen sorry.

Hij heeft er maar eentje een oliedrukschakelaar. Zit aan de voorzijde vd motor dacht ik in de buurt vh oliefilterhuis......
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

Ik had hem ondertussen al gevonden. En inderdaad er is maar 1 oliedrukschakelaar. Hier hebben we gemeten;

Stationair: 1 bar
3000 toeren: 3bar

We hebben een nieuwe oliedrukschakelaar besteld van het merk Era. Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Olaf »

Was dit gemeten met koude of warme motor ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

hij was tussen de 50 en 90graden

Moest hij dan min. 90 graden zijn ?
Zou de druk zo erg kunnen verschillen met temperatuur ?
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Olaf »

Ja warm meten. Eerst even goed warm rijden
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Erdem50 »

Verschil tussen warme en koude motor kan wel 2 tot 3 bar zijn.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

*Update*

Na een belangrijk bericht van Olaf & Erdem50 hebben we dus ook met warme motor druk test gedaan:

Resultaat; volgas 3000 toeren is 2 tot 3 bar maar na het loslaten van de gas valt de druk helemaal weg.
Bij de vorige test was dit niet zo.
En mijn rij ervaringen wijzer erook op dat de melding met warme motor opkomt bij het schakelen meestal.

Conclusie er komt van de week een nieuwe olie pomp in en we gaan opnieuw meten
Laatst gewijzigd door Lecson op 28 aug 2018, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

Er zit nu een nieuwe olie pomp in, we hebben druk gemeten met koude en warme motor;

Koude motor
Stationair: 3 bar
3000 toeren: 3 bar

Warme motor(90gr)
Stationair: 0.2 ongv
3000 toeren: 2.2bar

Nog steeds niet goed, Wat kan het zijn ??

Kan het zijn dat ik pech heb en de nieuwe oliepomp niet goed is?

Waarom verschilt de druk met koude en warme motor?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Erdem50 »

Lijkt me sterk dat de nieuwe pomp ook niet ok zou zijn.
Dat de oliedruk daalt als de olie warmer is lijkt me logisch, dit heeft te maken met de viscociteit vd olie, hoe warmer de olie hoe dunner het wordt.

Denk zelf, heel voorzichtig, dat het lijkt alsof er ergens in de motor zelf de druk dusdanig daalt maar waar.......
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Lecson »

Ik moet wel zeggen dat ik nu de melding minder vaak krijgt, maarja ik rij dus nu wel met angst.

Niemand die het weet ? Ik lees veel in topics maar niemand die het over de oplossingen heeft.
Gebruikersavatar
Theo S
Berichten: 108
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Theo S »

Hallo,
vaak zit er een bypass systeem op dat er voor zorgt dat de druk in het systeem niet te hoog kan oplopen. Het kan zijn dat deze defect of vervuild is en zodoende niet goed werkt. Vandaar ook de wegvallende oliedruk. Kijk ook eens naar de oliekoeler.
Basvdheijden
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2019, 22:27

Re: T5 2.5 128KW oliedruk melding met piepen

Bericht door Basvdheijden »

Goedendag!

Ik heb met mijn T4 camper (Karmann Colorado) exact hetzelfde probleem als hierboven staat beschreven:
- Alleen als de auto echt heet is na een tijdje rijden,
- Met lage toeren.

Ik ben heel benieuwd of er anderen zijn die de oorzaak van het probleem hebben gevonden en misschien weten wat eraan te doen is.
Plaats reactie