Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het grote groene opknap monster

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Het grote groene opknap monster

Bericht door Jarnovw »

Hoi allen,

Tijdje terug heb ik ons hier voorgesteld omdat wij op zoek waren naar een T4 Westfalia met hefdak.

Nu hebben wij er afgelopen weekend een gekocht waar we super blij mee zijn. De bus heeft een hoop mankementjes en heeft echt flink wat aandacht nodig. Ik vermoed dat de bus al 2 jaar niet veel vakanties heeft gehad en is daarom echt wel een beetje verwaarloosd, daarom willen we hem over een weekje maar gelijk even een vakantie gunnen :gekte . Gelukkig is het westfalia interieur voor het belangrijkste deel wel helemaal werkend en heel. Echter zijn er een hoop dingen die aan vervanging toe zijn waar ik ook gelijk wat vragen over heb.

1. De banden en velgen zijn een beetje gaar en versleten en wil graag gelijk iets leuks kopen. Wat is voor 16 inch de gewenste maat? Ik zie dat 206/60/16 normaal is maar ik kan me voorstellen dat een beetje grotere banden zoals 215/65/16 ook erg prettig kan zijn ook gezien de toeren wat naar beneden gaan op snelweg cruise.

2. ik heb een flink stuk gereden met de bus op zondag. alleen zag ik daarna dat de huishoud accu's (ja 2 stuks) maar 11v geven en vandaag staat hij op 10.4. Dan zijn ze wel redelijk overleden geloof ik he? Waar moet ik op letten als ik een huishoud accu koop?

Dat is het wel even voor nu. Ik zal binnenkort wat meer fotos plaatsen.

Gr

Jarno
Bijlagen
b3346970-4de9-4224-bd69-984508f10dee.jpg
Laatst gewijzigd door Jarnovw op 07 okt 2018, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door odorf »

Mooie kleur!
Veel plezier ermee.

Mijn oude huishoud accu’s gaven op een gegeven moment dezelfde waarden en waren dus ook op.
Ik heb ze vervangen door 2 Gel accu’s merk Exide van 85Ah per stuk. Deze passen precies, zijn qua formaat gelijk aan de Sonnenschein gel-accu’s die oorspronkelijk werden geplaatst. Aanschaf was een flink bedrag maar ik ben er tot op heden (nu 8 jaar verder) zeer tevreden over.

Mocht je andere accu’s gaan plaatsen, het formaat speelt een rol. Gewone start-accu’s zijn niet aan te raden omdat tijdens het laden daarvan knalgas ontstaat. Dat komt dan in de leefruimte. AGM kan geloof ik ook geplaatst worden. Dan moet alleen op de achterzijde van de electronica op de middenconsole (boven de binnenspiegel) wat anders ingesteld worden zodat de waarden goed worden weergegeven. Ook bij plaatsing van één accu moet iets anders worden ingesteld.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door chv »

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik hoop dat je er veel plezier mee zult hebben, ook aan het verbeteren ervan want dat is volgens mij het leukste.
Wel heel benieuwd of het gelukt is om onder de 5000,- te blijven.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Jarnovw »

Het is niet gelukt onder de 5000 te blijven. Echter heeft deze bus wel een goede motor en op het eerste gezicht weinig roest. Uiteindelijk heeft hij 5950 gekost

Ik ga eens even googelen op die accu!
Laatst gewijzigd door Jarnovw op 24 aug 2018, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Jarnovw »

Volgens mij heb ik hier wel een mooie accu gevonden. https://www.dewitschijndel.nl/platinum- ... oud%20accu& Hij is 110ah en zal voorlopig ook in zn eentje wel voldoen denk ik.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Pascal-141 »

Jarnovw schreef: 24 aug 2018, 07:57 Volgens mij heb ik hier wel een mooie accu gevonden. https://www.dewitschijndel.nl/platinum- ... oud%20accu& Hij is 110ah en zal voorlopig ook in zn eentje wel voldoen denk ik.
Ik zou het niet doen ...
Je verminderd de batterij capaciteit een heel groot deel door die ene batterij. Je gaat dus die kleine 110Ah batterij veel sneller leeg trekken bij "vrij staan" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Erdem50 »

Jarnovw schreef: 24 aug 2018, 07:57 Volgens mij heb ik hier wel een mooie accu gevonden. https://www.dewitschijndel.nl/platinum- ... oud%20accu& Hij is 110ah en zal voorlopig ook in zn eentje wel voldoen denk ik.
Dat is geen gel accu
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Jarnovw »

Nee klopt dat is een agm accu. Die werd mij hierboven samen met de gel accu aangeraden als vervanger. Google verteld mij ook dat ze stuk goedkoper zijn. Naar verhouding van prijs, levensduur en funtie lijkt mij dit persoonlijk de beste keuze. Graag hoor ik het als ik het mis heb uiterraard.

Mijn kennis wat accus betreft is misschien niet zo goed. Maar is het niet zo dat 1x 110ah net zo goed is als 2x 55 in paralel?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door J vd Pal »

Gelaccu's hebben, mits netjes behandeld een zeer lange levensduur. Ik heb de originele gelaccu uit 2002 nog in gebruik en kan daarmee 3-4 dagen vrij staan in de zomer met de koelkast als hoofdgebruiker.

Je hebt nu 2 keer 85 Ah dus effectief 170 Ah en wilt naar 110 Ah.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Jarnovw »

Hmm ik zie het idd 110 is dan wel erg weinig, zeker in de vorm van een AGM accu. Mijn accus zijn van f00 dat is juni 2000. Hoe kan ik deze snel testen? 2002 is idd wel heel erg lang, veel langer dan ik verwacht had.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je 215-60-16 adviseren. Niet hoger want die motor zal al niet snel zijn en dan ga je de acceleratie echt om zeep helpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Jarnovw »

Multivan Generation schreef: 24 aug 2018, 12:51 Ik zou je 215-60-16 adviseren. Niet hoger want die motor zal al niet snel zijn en dan ga je de acceleratie echt om zeep helpen..
Thanks, ik denk dat dat wel een hele mooie maat zal zijn idd.
Bijlagen
Capture.JPG
Gebruikersavatar
dreezz
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:51
Locatie: Arnhem

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door dreezz »

mooie prijs voor een westfalia!
hopelijk vallen de onkosten mee, en hebben jullie veel plezier van deze aankoop :toppie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door Erdem50 »

Wat voor motor zit er eigenlijk in? Als de omtrek van het wiel groter wordt zal je dit ook (kunnen) merken met optrekken.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 Westfalia gekocht

Bericht door chv »

Over die huishoudaccu's: het zijn waarschijnlijk nog de originele (en dus een jaar of 20 oud als ik je bus zo zie):
Van 48 uur rechtstreeks op een goede acculader (dus niet via de omvormer in je busje) knappen ze soms nog behoorlijk op.
Misschien heb je geluk.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie