Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

campers met 1,9td welke ervaringen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door busbart »

Hallo,

als ik het goed begrijp zijn er nogal wat T4 camperbussen waar een 1,9TD inligt?
en als je zo'n bus hebt/rijd, wat zijn dan de ervaringen?

Gezien een camper normaal gesproken wat zwaarder is als een gewone bus, en dan een 1,9 toch wel een licht motortje lijkt?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , een 1.9td in een camper brengt je waar je moet zijn , maar je mag helemaal geen haast hebben...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 25 aug 2018, 20:38 Inderdaad , een 1.9td in een camper brengt je waar je moet zijn , maar je mag helemaal geen haast hebben...
En voor 'die oerdegelijke 2.4 diesel geldt hetzelfde.
Die 1.9 td's maken best veel toeren bij snelweg gebruik.
Er zijn mensen die schrijven dat vakantie rustig aan doen en genieten is. Maar als je hem dagelijks wilt gaan rijden, dan zou ik doorsparen voor één met een TDI motor. Hoewel dat misschien wel meteen een hele grote afschrikkende(electronica) stap kan zijn als je een mechanische T3 gewend bent.. Maar het rijgenot is veelzeggend..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door busbart »

Hoi Peter,

Als we het dan toch over verschillende motoren hebben, een 2.4TD, zou dat wat kunnen zijn?
Ik heb tenminste wel eens gelezen dat ze op zo'n 2,4 een turbo hangen, maar ik heb geen idee hoe dat rijd?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

Een 2.4 met turbo en eventueel interkoeler kan wel,
Maar er zijn maar een paar bedrijven die dit met meerdere aanpassingen betrouwbaar kregen. Hubert, nothelle en ik dacht oettinger. Die 2.4 diesel hebben een 4de cilinder die warmer wordt als de rest door het ontwerp. Ga je daar een turbo opschroeven dan krijgt hij het nog warmer. Lees de verhalen maar hier op het forum. Ze lopen soms zo richting de 110 graden Celsius. En dat is dan zonder dat er aan gesleuteld is om er meer vermogen uit te peuteren.

Rij maar eens met een 2.4 diesel en een 88 pk TDI.
Maar 10 pk meer en een paar Nm, maar het rijdt zoveel gemakkelijker..zuiniger en stiller.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door busbart »

ok, bedankt. (maar weer wel eleectronisch denk ik?)
Groet, Bart
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door freek »

ik heb een collega met een 1.9 diesel T4 Westfalia. En die tuft dan met 110 over de duitse Autobahn. Hij geniet maar ik moet er persoonlijk niet aan denken. Wij hebben sinds 2006 een T4 tdi 102pk scheurden hiermee tot voorkort heel Europa mee door. 140-150 is geen enkel probleem. Teller stond bij aankoop op 50.000 en nu op 590.000. Doet ie op z'n sloffen. Geloof mij: om de electronica zou ik me bij een tdi geen zorgen maken.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 25 aug 2018, 21:08 Hoi Peter,

Als we het dan toch over verschillende motoren hebben, een 2.4TD, zou dat wat kunnen zijn?
Ik heb tenminste wel eens gelezen dat ze op zo'n 2,4 een turbo hangen, maar ik heb geen idee hoe dat rijd?
Een 2.4 ombouw naar TD maakt die motor alleen maar zwakker (niet op pk gebied , maar in levensduur)
Een 2.4d met turbo (en interkoeler) maakt ongeveer 95tot 100pk , maar een 88pk TDI draait moeiteloos rondjes rond die 2.4td ... en die TDI blijft dat doen , keer op keer , in tegenstelling tot die 2.4td :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door odorf »

Met 140-150 km/u op vakantie?

Als ik kampeer heb ik meestal geen haast, wat dat betreft heeft Pascal gelijk. Ik heb een 1.9TD en al bijna 10 jaar. Ik vind 110 een prima kruissnelheid op de snelwegen. 130 lukt ook nog. Maar het meeste rijd ik op de B-wegen. Vind ik veel leuker, rijdt relaxter en er is meer te zien. Mijn vakantie begint als ik de voordeur achter mij dichttrek.

Wil je met een camper volgeladen inclusief de bekende mud aardappelen en blikken erwtensoep zo snel mogelijk naar de Costa dan kan ik je de 1.9TD absoluut afraden.

:toppie
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door busbart »

Ik heb het idee dat men mijn vraag begrijpt als: wil je met 140/150 op vacantie?

Ik wil bij deze alleen even aangeven dat ik graag wil weten wat de ervaringen met de 1,9TD zijn in een camper, zodat ik kan bepalen of ik dit wel of niet in mijn camper zou willen.

en dit allemaal omdat ik gezien heb dat er nogal wat campers zijn waarin ik dan tot mijn verbazing een 1,9 zie zitten.

Verder heb ik gemerkt dat het de algemene tendens is (hier in Frankrijk dan toch) dat je een splinter nieuwe bus koopt, met alle toeters en bellen, met een 600pk motor die 2Liter diesel op 100km gebruikt, en daar dan schroot prijs voor betaald. en dan moet ook nog de distributie net nieuw gedaan zijn, en je de hele stamboom van vorige eigenaren erbij gegeven op een document dat door de notaris getekend is.

hoe gek kan het gaan!???
Groet, Bart
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door odorf »

Die 140-150 was even reactie op Freek. :yes

Mijn indruk is dat er meer Westfalia campers met 2.4D motoren zijn uitgerust dan met de 1.9TD. Maar je komt ze zeker vaker tegen.

Qua snelweggebruik in Duitsland ben ik wel zeer tevreden over de toevoeging van een zware stabilisator achter en verzwaarde (Sachs) schokdempers.
In Duitsland zijn de invoegstroken kort, vaak in combinatie met een 90graden bocht ervoor.
Door de modificatie ligt de invoegsnelheid na zo’n bocht 15-20km hoger (je kunt sneller de bocht nemen) en dat scheelt met de 1.9TD echt aanzienlijk.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Helly
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2013, 00:28

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door Helly »

Ik sluit mij aan bij de eerdere opmerkingen en overwegingen. Ik heb mijn T4 California '97 1,9 TD nu 3 jaar en met >350 000 km op de teller tuft 'ie probleemloos verder. Je moet inderdaad geen haast hebben. 110 km/u doet hij comfortabel op een vlakke snelweg, 120 km/u net en dan merk je dat hij (te) hard moet werken. Bij korte invoegstrook moet ik regelmatig met 80 km/u maar hopen dat andere weggebruikers opletten. In de bergen haalt hij een klim van 10%, niet van harte, tussen de vrachtwagens... Of hij over een pas met 12% helling komt weet ik over 2 weken.

Het was voor mij nogal een verschil na mijn T4 '92 met 2L benzine motor, zelfbouw. Daarmee kon ik min of meer als met een wat zware personenauto rijden. 120 km/u probleemloos, meer ook nog wel, maar dan ging het verbruik exponentieel omhoog. De California is (volgens kenteken) zo'n 350 kg zwaarder, met minder power. Dat is meer of je met een klein vrachtwagentje rijdt. Hij doet het wel altijd, en haalt de 12,5km per L. Dat verbruik kon ik van die benzine motor niet zeggen. Als ik er nu weer een zou kopen, zou ik met name voor in de bergen het vermogen van de motor meer prioriteit geven, maar het probleem is niet groot genoeg om alleen daarvoor een andere te kopen.
T4 California coach 1.9TD b.j. 1997
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door busbart »

1op 12,5??? met een camper? dan hebben wij óf een andere manier van meten, óf een andere manier van rijden?!

Ik heb zo'n 11.000km gereden in een 1,9TD kwb DC leeg, en die kwam niet verder als 10Km op één liter. :proost
Groet, Bart
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door odorf »

Ik heb mijn verbruik in het begin ook vrij precies bijgehouden en dat lag tussen de 1:11 en 1:12, met heel erg zuinig doen heb ik de 1:13 gehaald. (Sporadisch) Met inderdaad 1925 kilo schoon aan de haak.

Wellicht heeft het er ook mee te maken hoe de brandstofpomp staat afgesteld?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: campers met 1,9td welke ervaringen?

Bericht door busbart »

.95mm geloof ik, de standaard waarde als je de distributie vervangt.
Ik had voor die tijd altijd in een T3 gereden, en mocht toen die T4 gebruiken, ik vond 'm zo lekker rijden dat ze hem gewoon niet terugkregen, 11.000km later pas. :yes
Groet, Bart
Plaats reactie