Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd vermogen verlies probleem

vragen over de T4
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf »

Hallo allemaal.
Ik ben een trots bezitter van een T4 1.9 TD uit 2000 ombouw camper.
Onderhand al jaren veel plezier vooral ook omdat hij perfect is voor de regelmatige surftripjes.
Maar nu heb ik al een aantal maanden problemen met het vermogen van de bus.
Als ik een uurtje of langer heb gereden wil hij af en toe erg veel vermogen verliezen.
Optrekken gaat gevaarlijk traag en als hij eindelijk bij de 80 is blijft hij daar hangen. (invoegen moet dan met 20-40 km/h)
Normaal gaat hij prima mee met het verkeer en rijd ik met gemakt 110-120.
Ik heb het forum al vaker gechecked voor vergelijkbare problemen en dit dan ook gechecked en neergelegd bij mijn garage en dat laten checken.
Hieronder wat ik heb gevonden op het forum wat het zou kunnen zijn en wat naar mijn weter via de garage is uitgesloten.
-luchtfilter vervuild
-brandstoffilter vervuild
-turbo kapot
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)
-katalysator dichtgeslibt
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld.
Ik las ook nog iets over een wastegate dit heb ik nog niet laten checken.
Ik heb de EGR klep recentelijk afgedopt. Hierdoor is hij wel wat beter gaan rijden maar is het probleem niet mee verholpen.
Is er iemand die enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad.
Elk info is welkom, ben gek op mn bus en wil graag nog wat langer door blijven karren.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door René »

Vermogen verlies nadat je een tijdje aan het rijden bent.

-luchtfilter vervuild.-> Dan moet je er constant last van hebben, meteen vanaf het begin. Vervangen van filter zijn de kosten niet
-brandstoffilter vervuild -> Deze klinkt aannemelijk, zou deze zeker vervangen als je niet weet wanneer filter voor het laatst is vervangen.
-turbo kapot -> Dat merk je meteen, gaat niet over en meldt zich niet NA zoveel km sturen.
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)-> Is continue aanwezig, hoor je zeker door een gesis bij gas geven.
-katalysator dichtgeslibt-> zou ook kunnen, filter los in pot en verdraaid waardoor uitlaatgassen niet kunnen passeren. (rammelt ie als je er op klopt?)
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld. -> Vermogen missen merk je direct vanaf koude start. Tenzij het door warmte verloopt.

Genoeg stof tot nadenken.......

Grtzzzz René
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Olaf »

Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf »

TOP! bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga ermee bezig, ik houd jullie op de hoogte.
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf »

De T4 is nu bij de garage op meerdere punten gechecked en er wordt nu gesproken over een mogelijke gaskabel die niet goed loopt.
Dat hierdoor het pedaal/vermogen overbrenging niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn, want dit is blijkbaar volgens de garagehouder geen directe (gas)kabel.
Excuus voor mijn 0 technische praat maar hoop dat er naast mijn garage hier ook nog een gouden tip binnenkomt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Multivan Generation »

Gaskabel smeren en of vervangen kan wel een verbetering geven.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Erdem50 »

Multivan Generation schreef: 30 aug 2018, 16:06 Gaskabel smeren en of vervangen kan wel een verbetering geven.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.

Bij jou loopt zeker altijd alles gesmeerd als ik het zo lees :bifun
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Multivan Generation »

Erdem50 schreef: 30 aug 2018, 16:13 Bij jou loopt zeker altijd alles gesmeerd als ik het zo lees :bifun
Jij hebt voorkennis :zwaai :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door sgsdebruijn »

black bulli schreef: 20 aug 2018, 12:15
Olaf schreef: 20 aug 2018, 12:07 Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Weet ik,wilde alleen eens weten of de betreffende garage dat ook zou weten :knipoog
Right :nuts
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf »

Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door busbart »

Olaf schreef: 20 aug 2018, 12:07 Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Deze dingen als ze problemen geven is dat bijna meteen, niet pas na een uur rijden.
Woutersurf schreef: 31 aug 2018, 09:04 Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Lijkt me ook sterk.
Ik weet niet beter als dat een 1,9TD volledig mechanisch is, dat houd in een directe gaskabel vanaf het pedaal naar de pomp, waar zou die anders nog naartoe moeten? trekhaak? geloof ik niet.
als het een indirecte is, zou er een potmeter aan de gaspedaal moeten hangen, maar dan heb je een electronisch gestuurde motor, lmm,computer etc.

Wel zit er een erg duidelijk aanwezige kabel onder de motorkap, die je van elkaar los kunt maken, maar dat is de kabel die normaal gesproken naar de koudestart versneller loopt.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 31 aug 2018, 19:36
Olaf schreef: 20 aug 2018, 12:07 Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Deze dingen als ze problemen geven is dat bijna meteen, niet pas na een uur rijden.
Woutersurf schreef: 31 aug 2018, 09:04 Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Lijkt me ook sterk.
Ik weet niet beter als dat een 1,9TD volledig mechanisch is, dat houd in een directe gaskabel vanaf het pedaal naar de pomp, waar zou die anders nog naartoe moeten? trekhaak? geloof ik niet.
als het een indirecte is, zou er een potmeter aan de gaspedaal moeten hangen, maar dan heb je een electronisch gestuurde motor, lmm,computer etc.

Wel zit er een erg duidelijk aanwezige kabel onder de motorkap, die je van elkaar los kunt maken, maar dat is de kabel die normaal gesproken naar de koudestart versneller loopt.
Op een 1.9td zit geen directe gaskabel , maar eentje van het zelfstellend systeem , dus met een geribbelde verdikking in de gaskabel waar het zelfstellend systeem in zit . Dit durft wel eens kapot gaan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door busbart »

Op een 1.9td zit geen directe gaskabel , maar eentje van het zelfstellend systeem , dus met een geribbelde verdikking in de gaskabel waar het zelfstellend systeem in zit . Dit durft wel eens kapot gaan .

ok, maar zou die pas storingen kunnen opleveren na een uur of zo te rijden?

het lijkt me ook dat die dan meteen gestoord zou zijn, niet pas na een uur of zo?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Pascal-141 »

Zou zo maar kunnen dat door de warmte na bepaalde tijd het kabelmechanisme niet meer werkt zoals het hoort .

Gaskabeltje vervangen is heel simpel werkje bij een 19td.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door robstof »

Lijkt mij wel aannemelijk, als er door redenen ons niet bekent, het mechanisme, na verloop van tijd, de gasklep niet volledig meer opent, zou dat best wel eens kunnen leiden tot de klachten, ben benieuwd !
:wjw

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie