Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

beschadiging krukas

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
curlyone
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 nov 2013, 13:00
Locatie: Den Haag-Leidschenveen

beschadiging krukas

Bericht door curlyone »

Hallo allen, ik maak maar even een nieuw onderwerp in vervolg op mijn brandende vraag van gisteren, weet inmiddels meer. Eigenlijk is de vraag nu, een beschadiging van het puntje van de krukas ( sorry dat ik de naam weer niet weet), zoals op de foto te zien is, is daar iets aan te doen?
In 2016 toen de riem voor de 1e keer kapot ging zat er een braampje op wat is weggevijld. Na 60.00 km weer riem geknapt nu schuin weggesleten wat mijn monteur nog nooit had gezien (hij is heel secuur). Toen zag dat puntje van de krukas er nog goed uit. Nu kwamen de 4 bouten van de poeli los en is deze schade aan de krukas te zien. Is het mogelijk dat er in de krukas zelf iets misgaat waardoor dit steeds kan ontstaan want nu is net voorkomen dat de boel voor de 3e keer klapt.

Monteur geeft aan dat eigenlijk een ander onderblok ideaal zou zijn, maar nieuw natuurlijk niet te betalen. Dus graag vraag ik advies hier op het forum, want ik weet niet meer waar ik nou wijs aan doe. Ben helemaal verknocht aan mijn busje, waar natuurlijk nu al heel veel geld in zit, dus om zo maar te stoppen ik zo zonde. Ik wil dus even kijken wat de mogelijkheden zijn, hopelijk zijn die er wel.....
foto 2.jpg
ps eigenlijk snapt mijn monteur de plaats van de beschadiging niet, volgens hem draait het de andere kant op dus zou de slijtage aan de andere kant moeten zitten, is dat zo?

groetjes Hannie
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: beschadiging krukas

Bericht door robstof »

Als het tandwiel er op zit, zit er dan speling in?

Volgens mij is het zo dat de trillingsdemper en het tandwiel samen vast gezet worden door de krukasbout.
Ik zie daar in niet zo gouw een riem slijtage.

Wat ik wel op de foto zie is een rand om de krukas, die on evenredig is gesleten, tenminste zo komt het op mij over dan, als het uiteinde van de krukas ietwat krom is, en daar door het distributietandwiel en de trillingsdemper laat slingeren, dan zou ik daar wel een slijtage van de distributieriem in kunnen zien.

Ik hoop dat anderen leden hier ook een mening over hebben, en ben daar benieuwd naar.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: beschadiging krukas

Bericht door robstof »

Een foto van de riem als je die nog heb?

Als, en ik filosofeer , de krukas ergens in het verleden, om welke reden dan ook, aan de distributiezijde , zo is vast komen te zitten, dat de beschadiging daar door is ontstaan, dan is het ook niet ondenkbaar dat de as krom is.

Als ik het goed heb, kan de krukas er van onderen uit gehaald worden, wel bak er af, en ik zeg niet weinig werk, maar te over zien denk ik, leden corrigeer mij als ik er naast zit , of een andere motor.
J
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: beschadiging krukas

Bericht door m.c van den berg »

In hoeverre is het al ingesleten op het onderblok?
Er zit dus een on evenredige slag in op je krukas, want daar op zit je tandwiel van je riem.
Trillingsdemper komt daar overheen.
stof tot nadenken.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: beschadiging krukas

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb nog enkele (niet complete) TDI blokken staan , geef maar een gil als je er een nodig hebt , dan ga ik eens kijken wat ik juist beschikbaar heb
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: beschadiging krukas

Bericht door m.c van den berg »

Het diamantschijfje zijn ze die vergeten? daar denk ik ineens aan.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: beschadiging krukas

Bericht door busbart »

m.c van den berg schreef: 31 aug 2018, 19:32 Het diamantschijfje zijn ze die vergeten? daar denk ik ineens aan.
zoiets dacht ik ook aan, er is een tijd geweest dat VW motoren bouwde waarvan de krukastandwielen losliepen.
meestal werd/word dat opgelost door het krukas eind af te fraizen (bestaan gereedschapjes voor) en dan samen met zo'n diamantplaatje een nieuw tandwiel plaatsen.
let wel op dat je dan ook de gemodificeerde bout hebt.
(helaas heb ik daar geen onderdeelnummer van)
succes
Groet, Bart
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: beschadiging krukas

Bericht door robstof »

Dat zou best eens kunnen, als geen schijfje, Kan dan het tandwiel er voor zorgen dat er zo'n beschadiging aan de krukas ontstaat.

De topic starter had het er over dat de beschadiging van de krukas niet in de draai richting is, weet iemand dat?

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: beschadiging krukas

Bericht door raf_construct »

Diamantschijf is geen dringende vereiste, wel een modificatie. De eerste TDI's hadden er geen schijfje tussen.
Loslopende krukastandwielen had je alleen bij de 1.9 TD.
De aangewezen modificatie hiervoor is een nieuw tdi tandwiel en gevlakte krukastap.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: beschadiging krukas

Bericht door busbart »

raf_construct schreef: 31 aug 2018, 20:33 Diamantschijf is geen dringende vereiste, wel een modificatie. De eerste TDI's hadden er geen schijfje tussen.
Loslopende krukastandwielen had je alleen bij de 1.9 TD.
De aangewezen modificatie hiervoor is een nieuw tdi tandwiel en gevlakte krukastap.
ben ik niet met je eens raf, ik heb een acv die dit probleem in het begin ook had, en daardoor is er door VW een nieuwe motor ingezet, (garantie)
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: beschadiging krukas

Bericht door Multivan Generation »

robstof schreef: 29 aug 2018, 22:48 Als ik het goed heb, kan de krukas er van onderen uit gehaald worden, wel bak er af, en ik zeg niet weinig werk, maar te over zien denk ik,
Klopt, ook de carterpan er vanonder uit..
En dan kun je er goed bij..
Bijlagen
20150215_183929 (Custom).jpg
20150215_183929 (Custom).jpg (34.63 KiB) 1724 keer bekeken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: beschadiging krukas

Bericht door robstof »

ik heb het voorafgaande draadje gelezen "brandende vraag"
En daar in word door Frits heel duidelijk uit gelegd wat er is gebeurd, heel logisch, maar wel met de info, dat er twee van de vier bouten in de trillingsdemper los zijn gekomen, dat verklaart de slinger en ook de beschadiging aan de krukas, ik zie hier toch wel een garage fout, geen of niet genoeg borg middel, en eventueel geen nieuwe bouten gebruikt !

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: beschadiging krukas

Bericht door robstof »

Ik was ook even op het verkeerde spoor, maar de vier bouten, houden het tandwiel van de distributie riem aan de trillingsdemper, en die zit weer met de bekende rek bout aan de krukas, als de vier bouten los komen, ligt het distributietandwiel "los" met alle gevolgen van dien, lees het draadje er maar op na.

De krukas bout behoeft geen borgmiddel, word vanuit de fabriek wel gedaan.
De vier inbus bouten waar we het over hebben, hebben voor alle zekerheid , dus wel borgmiddel nodig, zoals blijkt.

Frits heeft het allemaal mee gemaakt en heel duidelijk uitgelegd.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: beschadiging krukas

Bericht door Multivan Generation »

Calculeer ook meteen een complete nieuwe distributieriem set, waterpomp in,
en ook 2 nieuwe krukaspakkingen, eventueel carterpan-pakking (als je geen vloeibare pakking variant hebt.
Laat je trillingsdemper goed controleren, je oliepomp minutieus bekijken, alsmede je 2 MV (ligt toch open en er af) eventueel meteen vervangen.
Als je later de 2MV moet laten vervangen ben je er meteen weer voor minimaal 6 uur aan.

Qua werkuren schat ik het op 12-14 uur werk in totaal.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: beschadiging krukas

Bericht door robstof »

@curlyone. Is er nog iets bekent?

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie