Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vette intercooler

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Ehm, ja. Iets met kind en badwater.

Ik heb geen garage of werkplek - de enige plaats om de boek door te kunnen spoelen was het bad. Maar gezien de 'black-hole-black' kwaliteiten van de aanslag was er van het witte bad ook al spoedig weinig te vinden.

Gelukkig is onze badkamer ook grotendeels gedemonteerd - op weg naar nieuwe betegeling en ander moois. Maar goed, ik kan ook niet alles tegelijk.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Toch nog even wat ergernis kwijt.

De garage wil me, zonder verder in te gaan op wat er nou wel of niet gedaan is, één uur vergoeden. Want de diagnose stellen kost ook tijd en anders hebben ze gratis gewerkt... En dat kan niet.

Ik heb ze dus maar per mail laten weten dat het me niet om het geld maar om het werk gaat en om het feit dat ik (kennelijk) niet kan vertrouwen dat ze hun werk naar behoren doen en mij verslag doen van de situatie. Dus dat als ze iets gangbaar hebben gemaakt dat ze niet op de factuur zeten dat de EGR gereinigd is.

Ze hadden me misschien zelfs nog kunnen zeggen dat je die vervuiling best in twee maanden kan ontstaan - ik heb toch geen referentie.

Een vertrouwensbreuk van jewelste - ik kan er niks aan doen.

De 'before' in deze foto is twee maanden 'after' de garage-reparatie. De after is in mijn wasbak. (en ja, je kijkt aan de andere kant naar binnen maar de aanslag was egaal over de hele EGR verdeeld)

Afbeelding

Nu nog eens een plek vinden waar ik de bus eens een paar dagen binnen kan zetten om aan te werken. Goddank is er internet en een forum zoals dit. Daarmee komt veel onderhoud voldoende binnen handbeireik om het zelf goed te doen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Multivan Generation »

Wat was de reactie van de garage op de voor en na foto's van de EGR?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

De na-foto heb ik ze vandaag pas gestuurd. Maar de voor-foto was eigenlijk geen echt heldere reactie op.
Het spijt mij te moeten vernemen dat u niet tevreden bent over de reparatie.
Als ik naar de foto kijk, vindt ik ook dat het er erg vervuild uitziet.
Ik heb de reparatie order er even gezocht om te kijken wat er toen is uitgevoerd
Lees: egr klep stond vast, luchtbuis dicht incl. de carter ventilatie, klep gereinigd en gangbaar gemaakt, lucht buizen ontstopt, en de turboslang weer gemonteerd.
Het kan zijn, dat de auto een hoog olieverbruik heeft, dit kan deze klachten versneld doen ontstaan, weet alleen niet of dit het geval is?
In de 2 uur die aan u belast zit, zit ook de diagnose tijd.
Wat zou u redelijk vinden, om u weer een juist gevoel te geven bij ons bedrijf?
Ik heb hier nog op geantwoord dat de auto geen hoog olieverbruik heeft en dat ik de 140 euro aan mij berekend weggegooid geld vind. En daarin geven ze me voor de helft gelijk. (En dat de EGR als diagnose bij iedereen op de eerste plaats op de lijst staat en in 30 seconden weet je of dat het is.)

Waar ik vooral over struikel is dat ze niet zeggen: 'koop maar een nieuwe bus', 'met 350k op de teller, wat wil je nou' of 'de boel moet eigenlijk een keer los en echt een schoonmaakbeurt hebben'. Whatever. Ik ga er (wellicht onterecht) vanuit dat een garage voor mij in de ingewanden van de motor kijkt zodat ik dat niet hoef te doen - en dan vertelt waar het op staat. Ik kan best een slecht-nieuws-gesprek hebben. Liever dat dan dat ik op de Hongaarse poesta ineens stil sta met een motor-infarct. En ik zeg het er bij elke beurt en APK nog specifiek bij: vertel me wat je tegenkomt.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Vette intercooler

Bericht door Deskman »

Vandaag toevallig toch nog een antwoord van de garage dat ik hier voor de volledigheid maar bij post:
Beste,

Deze foto had ik nog niet gezien, ik schrik hier erg van.
En ik dan ook maar een conclusie trekken, hij is gangbaar gemaakt maar niet gereinigd anders had het er nooit zo uit kunnen zien.
En het voorstel de werkzaamheden te crediteren.

Nu maar hopen dat ze er iets van geleerd hebben en een betere garage zijn geworden.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Vette intercooler

Bericht door Burp »

Vervelend. Ik repareer binnen en buitenboordmotoren en laat de klant altijd zien wat er gedaan is, waarom het is vervangen of vervangen moet worden. Onderdelen die ik heb vervangen bewaar ik altijd. Ik krijg van klanten dan ook altijd te horen dat ze blij zijn. Sommige zeggen dat ik de enige ben die aan hun motor mag komen omdat ze de rest niet vertrouwen. En dan eigenlijk om dezelfde reden die jij hierboven schetst.

Kortom, vertrouwen in je garage is een van de belangrijkste dingen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie