Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hoog gejank, lager?
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Hoog gejank, lager?
Sinds kort weer een nieuw fenomeen (houdt het dan nooit op....pfff)
Met warme motor als je een beetje doortrekt; gejank! Beetje links voor. Klinkt als lager. Onbelast moet je meer gas geven, belast na ongeveer 2200 rpm. Motor loopt overigens als een zonnetje.
Ik heb een opname gemaakt maar weet helaas niet hoe je een geluidsfragment kan bijvoegen.
Kappen van de riemen eraf gehaald. Distributie ziet er goed uit, mooi op merktekens ook,. pomp riem merktekens iets van elkaar....mmmm zo had ik het niet achtergelaten. Uitlezen dan maar: geen foutmeldingen, wel een heel licht verlopen pomptiming, was 59 nu 55.
Even voelen, auw! heet! Thermometer erbij...dik 67 graden terwijl de rest inclusief blok rond de 55 graden is.
Kan ik dan de diagnose stellen dat het lager van de spanrol het gaat opgeven?
Met warme motor als je een beetje doortrekt; gejank! Beetje links voor. Klinkt als lager. Onbelast moet je meer gas geven, belast na ongeveer 2200 rpm. Motor loopt overigens als een zonnetje.
Ik heb een opname gemaakt maar weet helaas niet hoe je een geluidsfragment kan bijvoegen.
Kappen van de riemen eraf gehaald. Distributie ziet er goed uit, mooi op merktekens ook,. pomp riem merktekens iets van elkaar....mmmm zo had ik het niet achtergelaten. Uitlezen dan maar: geen foutmeldingen, wel een heel licht verlopen pomptiming, was 59 nu 55.
Even voelen, auw! heet! Thermometer erbij...dik 67 graden terwijl de rest inclusief blok rond de 55 graden is.
Kan ik dan de diagnose stellen dat het lager van de spanrol het gaat opgeven?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoog gejank, lager?
Overigens heb ik even gezocht in mijn administratie:
Maart 2013 alles vervangen 188000 (zowel distri als pomp zijde)
Aug 2016 distri en WaPo 255180 door gebroken spanrol
Maart 2017 nog maar keer een WaPo (ivm koppakking)
Distributieriem en waterpomp zitten er nu 35000 km op, riempje aan pompzijde dus (waarschijnlijk) 102000 km.
Echt goedkoop rijden is zo’n T4 niet
Maart 2013 alles vervangen 188000 (zowel distri als pomp zijde)
Aug 2016 distri en WaPo 255180 door gebroken spanrol
Maart 2017 nog maar keer een WaPo (ivm koppakking)
Distributieriem en waterpomp zitten er nu 35000 km op, riempje aan pompzijde dus (waarschijnlijk) 102000 km.
Echt goedkoop rijden is zo’n T4 niet
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Hoog gejank, lager?
Pomp zijde, lijkt mij aan vervang toe, over de vijf jaar of over de 80.000 km
Dus dat geluid kan best van de spanrol komen.
Even vervangen, niet zo moeilijk.
En tja, het zijn oude wagens, als je veel zelf kan valt het wel mee, maar soms kan het ook tegen zitten.
Rob
Dus dat geluid kan best van de spanrol komen.
Even vervangen, niet zo moeilijk.
En tja, het zijn oude wagens, als je veel zelf kan valt het wel mee, maar soms kan het ook tegen zitten.
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hoog gejank, lager?
De beide getande riemen dienen op max. 90.000km vervangen te worden , en het zijn meedtal de spanrollen die eerst kapot gaan. En jouw pompriem zit er dus al 12000km te lang op , dus best toch maar vervangen (incl spanrollen natuurlijk)Endebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 14:02 Overigens heb ik even gezocht in mijn administratie:
Maart 2013 alles vervangen 188000 (zowel distri als pomp zijde)
Aug 2016 distri en WaPo 255180 door gebroken spanrol
Maart 2017 nog maar keer een WaPo (ivm koppakking)
Distributieriem en waterpomp zitten er nu 35000 km op, riempje aan pompzijde dus (waarschijnlijk) 102000 km.
Echt goedkoop rijden is zo’n T4 niet
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoog gejank, lager?
Endebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 14:02
Maart 2017 nog maar keer een WaPo (ivm koppakking)
Distributieriem en waterpomp zitten er nu 35000 km op, riempje aan pompzijde dus (waarschijnlijk) 102000 km.
Echt goedkoop rijden is zo’n T4 niet
Normaal zou je als je de kop er af trekt in verband met een koppakking vervangen,Endebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 13:53 Sinds kort weer een nieuw fenomeen (houdt het dan nooit op....pfff)
ook de brandstofriem, spanrol en omlooprol vervangen.
De reden is simpel, omdat alles los is geweest, in verband met het loshalen van de cilinderkop,
dan zijn alle riemen dus los geweest. Als je het dan weer opnieuw met hetzelfde materiaal gaat plaatsen, dan kunnen er dus net iets andere krachten op de onderdelen komen, met dit als gevolg.
Is er een reden dat je dit toen niet gedaan hebt?
In dit geval dus veroorzaakt door je zelf, sorry voor de reflectie.Endebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 13:53 Sinds kort weer een nieuw fenomeen (houdt het dan nooit op....pfff)
Advies: spanrol, omlooprol en riem nieuw nemen, en ik zou ook gelet op de ervaring van je motor, ook het draadstiftje meteen vervangen.
Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoog gejank, lager?
Multivan Generation schreef: ↑04 sep 2018, 19:21Endebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 14:02
Maart 2017 nog maar keer een WaPo (ivm koppakking)
Distributieriem en waterpomp zitten er nu 35000 km op, riempje aan pompzijde dus (waarschijnlijk) 102000 km.
Echt goedkoop rijden is zo’n T4 nietNormaal zou je als je de kop er af trekt in verband met een koppakking vervangen,Endebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 13:53 Sinds kort weer een nieuw fenomeen (houdt het dan nooit op....pfff)
ook de brandstofriem, spanrol en omlooprol vervangen.
De reden is simpel, omdat alles los is geweest, in verband met het loshalen van de cilinderkop,
dan zijn alle riemen dus los geweest. Als je het dan weer opnieuw met hetzelfde materiaal gaat plaatsen, dan kunnen er dus net iets andere krachten op de onderdelen komen, met dit als gevolg.
Is er een reden dat je dit toen niet gedaan hebt? Zeker, namelijk dat het riempje + rollen nog maar 7 maand oud waren op het moment dat de kop getrokken werd. WaPo heb ik toen wel gedaan ivm redenen die jij omschrijft. Het pompriem gedeelte is eigenlijk aan de aandacht ontsnapt.
In dit geval dus veroorzaakt door je zelf, sorry voor de reflectieEndebendebus schreef: ↑04 sep 2018, 13:53 Sinds kort weer een nieuw fenomeen (houdt het dan nooit op....pfff)
Bedankt voor de reflectie Peter. Zoals je zelf ook hebt ervaren moet je aan ontzettend veel dingen denken als je een klus hebt zoals een koppakking. Ik moest dat bovendien op straat doen, heb geen garage, geen handige vrienden , slechts geholpen door internet en uiteraard dit fijne forum (nog bedankt allemaal Dan denk ik persoonlijk...ach. Gelukkig maak ik fouten, dan leer ik nog wat.
Advies: spanrol, omlooprol en riem nieuw nemen, en ik zou ook gelet op de ervaring van je motor, ook het draadstiftje meteen vervangen.
Succes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoog gejank, lager?
Is dit wat? Wil een keer niet bij VW winkelen..
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Hoog gejank, lager?
Ik heb het bericht verwijderd, om dat ik het een ongepaste tekst vond.
Rob
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoog gejank, lager?
Originele spanrol VW 074130195B....120,95 incl btw
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Hoog gejank, lager?
Ik zou ook zeker niet bij vw shoppen.
Rob
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoog gejank, lager?
Misschien is dit een interessante set:
https://www.ebay.de/p/ContiTech-CT914K1 ... 0005.m1851
Zelf even controleren of de nummers kloppen
https://www.ebay.de/p/ContiTech-CT914K1 ... 0005.m1851
Zelf even controleren of de nummers kloppen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hoog gejank, lager?
Even een hart onder de riem,
Ik vind het knap hoe ver je bent gekomen, zeker gezien de geschetste omstandigheden.
Gelukkig kom je er nu achter zonder grote schade.
En de rest is leergeld. Als je alles van te voren kon weten ...
Odorf
Ik vind het knap hoe ver je bent gekomen, zeker gezien de geschetste omstandigheden.
Gelukkig kom je er nu achter zonder grote schade.
En de rest is leergeld. Als je alles van te voren kon weten ...
Odorf
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoog gejank, lager?
Dank je wel Frodo
Gaat lukken allemaal!
@Peter: deze set heb ik idd besteld via Winparts https://www.winparts.nl/upload/product_ ... _28485.pdf
Dan over 50.000 km (of nog 3 jaar) beide kanten weer. Loopt het weer gelijk.
Gaat lukken allemaal!
@Peter: deze set heb ik idd besteld via Winparts https://www.winparts.nl/upload/product_ ... _28485.pdf
Dan over 50.000 km (of nog 3 jaar) beide kanten weer. Loopt het weer gelijk.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Hoog gejank, lager?
€ 80,= inclusief verzenden ?
Rob
Rob
Laatst gewijzigd door robstof op 06 sep 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: Hoog gejank, lager?
De uitleg is wel duidelijk, je zou ook de afteken methode kunnen gebruiken.
Rob
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.