Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(opnieuw) defecte waterpomp

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

(opnieuw) defecte waterpomp

Bericht door Hella »

Tja en daar sta je dan in FR in the middle of nowhere en de koelvloeistof loopt er net zo hard van onderen uit als je het er van bovenaf ingiet.
Zelf denk je nog een gescheurde waterslag, waterslang van een inlaat afgegleden of een plastic mondje / verdeelstuk naar zijn grootje.
Diagnose van de depanneur: waterpomp defect. En ivm de vakantieperiode ook geen mogelijkheid om dat gelijk te laten maken.
Dus camper repatriëren en een heel luxe huurauto (Mercedes C klasse station) onder de kont.

Toch vreemd die diagnose; want slechts 50.000 km geleden is de waterpomp gelijk met de distributieriem + spanrollen vervangen.
Kan / mag toch eigenlijk niet. Maar ja door de beschermplaat onder de motor kon je ook niet zien waar die lekkage vandaan komt.

Vandaag terug bij de eigen NL garage en op de brug, ja hoor, waterpomp lekt als de ziekte.
Moet nog worden gedemonteerd om de exacte oorzaak te achterhalen.
Ik laat mij verrassen. Wel is het nu het moment ( helaas wel 2jaar eerder dan gepland) om de gehele distributie c.a. te vervangen.
Dat is dan wel weer een geruststelling voor de komende jaren, nu alleen nog afwachten of de koppakking het heeft gehouden.
En dat kan pas worden gecontroleerd als deze malheur is verholpen. Crossing fingers dus.
Het zou jammer zij als dat niet het geval was, 75000 km geleden is er volledig nieuwe cilinderkop opgekomen (gelukkig, net als het vervangen van de distributie waarvan nu de waterpomp defect, op kosten van de vorige eigenaar).
Toch wel handig dat ik alle rekeningen van het onderhoud vanaf 1994 in bezit hebt.

Maar.............. komt het wel vaker voor dat een waterpomp zo vroegtijdig overlijdt ?? En wat kan dan de oorzaak zijn?
Want van een defecte waterpomp heb ik in tegenstelling tot bijv een gebroken distributieriem of defecte spanrol nog nooit gehoord,
Laatst gewijzigd door Hella op 29 jun 2019, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: defecte waterpomp

Bericht door Erdem50 »

50.000km is niet veel. Wanneer is het allemaal vervangen?
Welk merk is er gemonteerd?

Heb wel regelmatig gezien dat niet originele (vw) pompen binnen de 5 jaar gaan lekken. Op het forum ook al vele malen voorbij zien komen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: defecte waterpomp

Bericht door Hella »

Vervangen in 2014.
Op rekening staat niet welk merk waterpomp / distributieriem is gemonteerd.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: defecte waterpomp

Bericht door chv »

Ach, als het een troost is:
Toen ik in december mijn “nieuwe” (2001) California kocht zei de verkoper: Distributie en waterpomp zijn 8 maanden geleden vervangen. Amper 10.000 km verder was de waterpomp al aan vervanging toe. De Garage van de vorige eigenaar is nog wel zo netjes om mij nieuw materiaal voor distributie te geven bij inlevering van het oude, maar arbeidsloon kan ik naar fluiten. :muur
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en door Oscar bij Suzukigarage Schaap origineel VW waterpomp en distributie laten monteren.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: defecte waterpomp

Bericht door Sjoerds »

Ah we krijgen de discussie OE onderdelen vs aftermarket weer?

Elk product kan een fout bevatten waardoor het (eerder dan gewenst) kapot gaat, ook originele VW onderdelen. Ik heb jaren in een universele garage gewerkt en er zijn meer dan genoeg (goedkopere) alternatieven voor originele onderdelen. Distributie kits met waterpomp van Conti, Gates of SKF zijn minstens zo goed als een originele set. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: defecte waterpomp

Bericht door chv »

Tsja,
Pech hebben kan altijd.
Maar Erdem werkt in een VW-garage, dus zijn ervaring sla ik hoog aan.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: defecte waterpomp

Bericht door Erdem50 »

Ik meld hier alleen mijn constatering.

T4 waterpompen zijn gevoelig, gebruik de zoekfunctie maar als je mij niet geloofd. Originele VW pompen bij de T4 heb ik in de 13 jaar werken bij de dealer NOOIT lek gezien binnen de 4 jaar. Andere pompen regelmatig.

Iedereen moet doen waar hij zin in heeft, is mijn bus niet maar je staat wel eventjes zo.....

Sinds september werk ik trouwens bij een universele garage 😬
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: defecte waterpomp

Bericht door websurfer »

Erdem van werkgever gewisseld of een overname/verruiming vh accortiment

In ieder geval krijg je nu nog meer kennis van meer modellen en merken😂
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: defecte waterpomp

Bericht door Snautzer »

Doe mij eens een adres van die garage.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: defecte waterpomp

Bericht door MarkV »

Ter info, niet om een discussie aan te slingeren: in de automotive is het heel gebruikelijk dat een autofabrikant bij meerdere leveranciers hetzelfde onderdeel inkoopt.
En ook is het gebruikelijk is dat deze leveranciers dit onderdeel dan ook zelf aanbieden voor de aftermarket. Zelfde onderdeel, zelfde kwaliteit.

Voorbeeldje: voor mijn Mini uit 2008 kocht ik een radiateur van Hella Behr. Deze vergeleken met de af-fabriek gemonteerde en wat bleek: exact hetzelfde. Alleen bij de aftermarket versie was het BMW stickertje er in de Hella fabriek afgehaald. Je kon nog zien waar het gezeten had...

Daarnaast bestaan er nog derde partijen die aftermarket onderdelen maken. Hierbij kan wel degelijk verschil zitten in kwaliteit. Bij mijn Volvo V70 was door de vorige eigenaar een aftermarket waterpomp gemonteerd, met wat later bleek een kunststof schoepenwieltje. Op een gegeven moment waren de schoepen afgebroken, en werd er dus geen water meer rondgepompt. De OEM kwaliteit waterpompen bleken een metalen schoepenwiel te hebben.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: defecte waterpomp

Bericht door Multivan Generation »

websurfer schreef: 11 sep 2018, 19:29 Erdem van werkgever gewisseld of een overname/verruiming vh accortiment
Betere koffie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: defecte waterpomp

Bericht door Hella »

Na reparatie kon ik vandaag de camper weer ophalen bij de garage.
De waterpomp lekte uit het overloopgaatje (?) omdat de interne keerring kapot was.
Dus gelijk met de waterpomp, de distributieriem en looprol vervangen.
Ook het aandrijfriempje voor de brandstofpomp is vervangen net als de lekkende klepdekselpakking.
Er zijn gelukkig geen symptomen gevonden dat de koppakking schade heeft opgelopen.
De komende tijd / km's zullen dat moeten uitwijzen.
De motor is nu een keer goed van buiten mooi schoongespoten en de brandstofpomp is opnieuw goed afgesteld.

Hopen dat ik de komende 100.000 km of 6 jaar weer van distributieonderhoud af ben.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: defecte waterpomp

Bericht door Hella »

Even een update nav de reparatie van de lekkende waterpomp.

We zijn afgelopen week naar mijn huis in FR in de Auvergne, Puy de Dome, geweest (heerlijk zonnig en lekker warm weer gehad overigens!).
Ruim 2000 km heen en terug.
Gelukkig bleek tijdens de rit dat de koppakking geen schade van het eerdere malheur heeft opgelopen. :toppie
Overigens loopt de 2.4 AAB (met inmiddels 351.000 km onder de banden) als een zonnetje en naar mijn gevoel zelfs beter dan daarvoor. :ikrij

Zal te maken hebben met het opnieuw (en beter ?) afstellen van de brandstofpomp.
Lijkt meer trekkracht te hebben, komt beter de heuvels op/over, inhalen gaat soepeler en loopt het lekkerst zo rond de 120 km/uur (3250 t/min).
Ook hoor je de motor binnen vrijwel niet, en dat wat je hoort is meer een beschaafd zoemgeluid.
Maar goed de motor was daarvoor ook niet luidruchtig.

Wel heb ik steeds weer te maken met effecten van het ouder worden van de camper (bj 1991).
M.n. het elektrische circuit krijgt van die vervelende mankementen op vaak ongelegen momenten.
Zal er toch uiteindelijk niet aan ontkomen de 7 Volt spanningsstabilisator deze winter moeten doorsolderen.
De brandstof- en temperatuurmeter beginnen steeds vaker uit te vallen. En dat rijd voor mij niet prettig
Ook heeft de lichtschakelaar zijn beste tijd gehad. Toen we 's morgens in duisternis wilden vertrekken had ik opeens alleen nog maar stadslichten.
De schakelaar uiteindelijk maar uit het dashboard gehaald en daarna opnieuw met de stekker verbonden.
En :yes toen deden het dim- en grootlicht het opeens weer. De schakelaar bungelt nog wel steeds onder de zekeringenkast aan de draadboom.

Iemand een idee waar ik een dergelijke schakerlaar met aangebouwde dimmer voor tellerverlichting het best (= goede kwaliteit tegen een acceptabel bedrag) kan kopen?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: defecte waterpomp

Bericht door Noorfalia »

Hella schreef: 29 okt 2018, 14:52 Ook heeft de lichtschakelaar zijn beste tijd gehad. Toen we 's morgens in duisternis wilden vertrekken had ik opeens alleen nog maar stadslichten.
De schakelaar uiteindelijk maar uit het dashboard gehaald en daarna opnieuw met de stekker verbonden.
En :yes toen deden het dim- en grootlicht het opeens weer. De schakelaar bungelt nog wel steeds onder de zekeringenkast aan de draadboom.

Iemand een idee waar ik een dergelijke schakerlaar met aangebouwde dimmer voor tellerverlichting het best (= goede kwaliteit tegen een acceptabel bedrag) kan kopen?
Of en waar ze nog te koop zijn weet ik niet, maar het zijn best degelijke dingen die je met wat geduld en handigheid goed kunt reviseren. Heb ik zelf ook net gedaan omdat ik geen licht meer in de klokken had. Zie https://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_E1_(Lichtschalter). Alle contactjes even behandelen met een fijn schuurpapiertje (ook de pennen van de stekker) en het werkt weer als vanouds.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: defecte waterpomp

Bericht door Hella »

Na het malheur met een lekkende waterpomp afgelopen vakantie en de reparatie daaropvolgend, na repatriëring van de camper naar NL, leek het weer helemaal goed. Er is bij die reparatie een SKG waterpomp geplaatst.
Echter, afgelopen 2 weken weer geweest naar mijn woning in Fr en met een mooie rondrit door de Cevennes, begon de nieuwe pomp na ongeveer 4000 km weer te lekken. Gelukkig niet zo erg als afgelopen jaar (wat je erboven ingooide liep er toen van onderen net zo hard weer uit) maar toch op de terugreis naar NL (zo'n 1100 km) 2 liter koelvloeistof moeten bijvullen. Gelukkig kon ik daarbij vertrouwen op het (gaan knipperen van het) lampje dat een laag koelvloeistofpeil aangeeft. En nu de temp/benzinemeter na doorsolderen van de spanningsafvlakker het ook weer doen, kon ik de warmtehuishouding in het blok ook goed in de gaten blijven houden.
Gelijk terug naar de garage die ook heel verbaasd keken. Maar de waterpomp lekte inderdaad. Onder garantie een nieuwe geplaatst, waarbij ik er op stond dat ook de distributieriem die bij de vorige reparatie ook was vervangen ook nu weer zou worden vervangen. Ik vertrouw het opnieuw oprekken van een dergelijke riem niet zo.
Hoe is het toch mogelijk dat een waterpomp het maar ca 5000 km uithoudt? Geen 'ouderwetse' kwaliteit meer?
Stond er ook een Mini in de garage. 150.000 km gelopen, maar de motor moest al worden vervangen omdat de compressie helemaal zoek was.
En dat gebeurde volgens de monteur bij Mini vrij regelmatig; afgebroken kleppen, geen compressie, gat in zuigers, verbrande bougies …..en meer van dat soort (dure) onheil :bonk
Dan mag ik nog van geluk spreken met de ouderwetse techniek en kwaliteit, al 355.000 km lang en still going strong :sjaal
Plaats reactie