Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik weet het niet meer...

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Ik weet het niet meer...

Bericht door edwardfotografie »

VW T5 2010...

Vakantie naar kroatie ... roetfilterlampje en motormanagentlampje gaat aan, gloeiapieraallampje knippert. VW in noodloop.
EGR klep vervangen in de garage, deze zat muurvast.

Paar honderd km verder hetzelfde probleem. VW garage denkt een kapotte sensor. Sensor vervangen, probleem blijft. Oude sensor weer terug. Gerage kan het probleem zo snel niet vinden.
VW op transport terug naar NL. Roetfilter lijkt schoon.

Eigen garage in NL kan het probleem niet vinden en roept hulp in van Wealer. Deze vinden een defecte sensor die de turbo aanstuurt. Probleem opgelost...

Gereden met de VW en na 75 km...roetfilter lampje gaat aan. Auto uit en weer starten. Roetfilterlampje blijft uit, maar motormanagemwntlampje gaat aan en gloeispiraallampje knippert.

Terug maar garage...sensor uitlaat achter kat kapot. Vervangen.
Wederom roetfilterlampje aan na 60 km. Na opnieuw starten roetfilterlampje weer aan na 75 km.

Ik weet het niet meer en het lijkt wel of niemand het weet...
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door idh »

Check je roetfilter zelf eens.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door Multivan Generation »

Laat eens de vullingsgraad van het roetfilter bepalen door uitlezen via computer. Je hebt dan een nul-meting.
Soms is die vullingsgraad in een percentage en soms in gewicht.

Dan het roetfilter reinigen, desnoods een gedwongen regeneratie uit laten voeren en nogmaals de vullingsgraad vaststellen.
Blijft deze hetzelfde dan de sensor voor en sensor na het roetfilter controleren en of vervangen.
Check ook de kabeltjes van deze sensoren.

Is dit allemaal uitgevoerd, dan de juiste waarden voor de vullingsgraad in laten geven en rijden.

Als extra zou ik de verstelling van de turbo ook laten reinigen met turbocleaner van bardahl of van innotec..
De gedachte daarachter is, als je roetfilter nu verstopt zit, dan gaat je verstelling van je turbo op den duur ook vastzitten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door edwardfotografie »

Dank voor de input, ik ga dit voorleggen aan de garagist
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door imacthomas »

Niet iedere keer de foutcode lezen, maar data lezen lijkt me een slimmer plan.
Die sensoren gaat niet zomaar allemaal kapot net na elkaar, zo zo maar kunnen dat ie gewoon te heeft wordt omdat het filter vol zit.

Net wat Peter zegt roetfilter vullingsgraad lezen en die auto loggen en dan de data goed lezen.
Rij zelf met een GP uit 2010 met meer dan 4ton zonder problemen op en neer naar Kroatie geweest.

Zelfs nog service regeneratie uitgevoerd op de camping :knipoog

Anders kom je maar eens op de koffie kan ondertussen de laptop eraan :koffie
Gebruikersavatar
Bram 696
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mei 2008, 11:08
Locatie: zuid holland

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door Bram 696 »

En je hebt niet het alom bekende olieprobleen, want je omschrijft ook precies mijn probleem voor de revisie tbv het olieprobleem.
Heel vaak knipperende gloeispiraal, dpf verstopt noodloop, etc etc
T5 Multivan .. heerlijk rijden.
Plaats reactie